EGR

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sean850
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 22.12.2008 - 10:25
Locatie: Dronten

Hallo ik heb een V50 2.0D uit 2005,

Nou had ik dus al rond gekeken en gelezen op het forum dat je de EGR kunt uitschakelen zonder foutcode, helaas ik heb dus de stekker losgetrokken en niet veel later met rijden kreeg ik een foutcode en was ik al m'n vermogen kwijt. Boven de 2000 tpm deed ie helemaal niks meer.

Is het ook mogelijk om de stekker erop te laten zitten en een blockingplate zeg maar in het buisje te maken??
opel astra 1.4 '94
land rover series III 2.25 '74

volvo 440 1.8 '94
ford scorpio 2.3 '98
volvo 850 2.0 10v '95
volvo 850 2.3 T-5 '94
volvo v50 2.0d '05
Gebruikersavatar
V70 classic
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28

sean850 schreef:Hallo ik heb een V50 2.0D uit 2005,

Nou had ik dus al rond gekeken en gelezen op het forum dat je de EGR kunt uitschakelen zonder foutcode, helaas ik heb dus de stekker losgetrokken en niet veel later met rijden kreeg ik een foutcode en was ik al m'n vermogen kwijt. Boven de 2000 tpm deed ie helemaal niks meer.

Is het ook mogelijk om de stekker erop te laten zitten en een blockingplate zeg maar in het buisje te maken??
Nope.
Je moet hem blokeren of geheel verwijderen.
En softwarematig aanpassen door een dealer of tuner.


grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Ik heb een plaatje op mijn EGR zitten, en de stekker is losgekoppeld. Geen problemen mee. Ik denk dat het ook afhankelijk is welke softwareversie voor de motor je hebt (de ene controleert het, de andere niet? Geen idee eigenlijk). Als ik het plaatje ertussen steek en de stekker laat zitten krijg ik wel een foutmelding.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
sean850
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 22.12.2008 - 10:25
Locatie: Dronten

Ik had dus alleen de stekker losgekoppeld en geen plaatje dus dat was misschien het probleem ga het na de vakantie op die manier dan maar proberen :D
opel astra 1.4 '94
land rover series III 2.25 '74

volvo 440 1.8 '94
ford scorpio 2.3 '98
volvo 850 2.0 10v '95
volvo 850 2.3 T-5 '94
volvo v50 2.0d '05
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Als je al een storing krijgt omdat de stekker los is zal die ook een storing geven met stekker los + plaatje.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Hartland
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 04.02.2011 - 19:00

Heb zelf ook een plaatje er tussen en de stekker los.....rij nu een half jaar een geen melding en/of problemen.
Gebruikersavatar
teigetje240
2nd Gear member
Berichten: 182
Lid geworden op: 06.07.2007 - 18:04
Locatie: Asse
Contacteer:

blijkbaar komt je roetfilter, als die er is, zeer snel vol te zitten, als je de egr omzeilt omdat de motor geen recuperatie meer doet.
Gebruikersavatar
sean850
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 22.12.2008 - 10:25
Locatie: Dronten

Ben er op vakantie achter gekomen dat die motorstoring niets met de EGR te maken heeft deed het op vakantie ook met de stekker erin dus die eruit getrokken en nu echt heerlijk gereden en geen schokken meer :p
opel astra 1.4 '94
land rover series III 2.25 '74

volvo 440 1.8 '94
ford scorpio 2.3 '98
volvo 850 2.0 10v '95
volvo 850 2.3 T-5 '94
volvo v50 2.0d '05
Gebruikersavatar
Delanghe
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 14.01.2011 - 17:06

Na ff te checken op 't forum, snap ik nog steeds niet waarom, als hij werkt teminste, je de EGR wilt omzeilen?
Volvo V60 CC D2 - 163pk
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D
Gebruikersavatar
sean850
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 22.12.2008 - 10:25
Locatie: Dronten

Omdat de auto veel fijner en beter optrekt en op het gaspedaal reageert.
En daarbij had ik problemen dat de auto ronde de 2000 tpm ging schokken dit is nu ook weg.
opel astra 1.4 '94
land rover series III 2.25 '74

volvo 440 1.8 '94
ford scorpio 2.3 '98
volvo 850 2.0 10v '95
volvo 850 2.3 T-5 '94
volvo v50 2.0d '05
Gebruikersavatar
Delanghe
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 14.01.2011 - 17:06

ok, hij trekt iets fijner op, maar persoonlijk vind ik dat de 2.0 al fantastisch rijdt zonder eraan te prutsen (niet verkeerd bedoeld) denk alleen aan welke schade je nog kan krijgen hierdoor... Heb het dan vooral over roetfilter die snel volloopt...
Volvo V60 CC D2 - 163pk
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D
Bartk
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 11.02.2011 - 08:49

EGR is enkel om de uitstoot te verminderen, maar als je die afkoppeld krijg je meer zuurstof binnen dus ook een betere verbranding, snellere reacties en minder gestotter. Ook weet ik niet of je echt zoveel meer gaat uitstoten met EGR uitgeschakeld.
Vrouwtje: V50 DrivE Start/Stop, MY12, R-design, Xenon, regensensor, gelamineerd glas, BLIS,park sensoren achter & voor, LED daglichten, zwart leder, kinderzitjes achter, RTI, kinderbeveiliging, alarm
Zelf: Citroen C5 Tourer, Firmawagen (anders koop je geen fransman ;-) )

Resto project: '95 480 GT Turbo
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Delanghe schreef:ok, hij trekt iets fijner op, maar persoonlijk vind ik dat de 2.0 al fantastisch rijdt zonder eraan te prutsen (niet verkeerd bedoeld) denk alleen aan welke schade je nog kan krijgen hierdoor... Heb het dan vooral over roetfilter die snel volloopt...
EGR zorgt voor een lagere verbrandingstemperatuur om zo de zeer schadelijke NOx uitstoot te beperken.

Een bijwerking van een lagere verbrandingstemperatuur is dat er MEER roet wordt uitgestoten. Er moet een optimale balans gevonden worden tussen roet en NOx. Meer roet betekend vaak minder NOx, roet ontstaat immers door slechte verbranding = minder warmte. Als je verbranding beter is, heb je minder roet, maar door de hogere temperaturen ook meer NOx.

Een EGR-installatie zorgt dus in de regel voor meer roet. Wat het vollopen van het roetfilter dus betreft, met een EGR afgekoppeld heb je daar juist MINDER last van.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Gebruikersavatar
sean850
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 22.12.2008 - 10:25
Locatie: Dronten

Kijk voor wat betreft het milieu, daar geef ik dus niks om.
Feit is dat de auto lekkerder rijdt met de EGR uitgeschakeld in mijn geval.

@ Delanghe

Vind ook dat de auto best fijn rijdt maar er is nog veel aan te veranderen in mijn geval voordat ik hem fijn vind rijden en dat verschilt gewoon per persoon, in mijn geval ik kom net uit een '94 volvo 850 T-5 dat is een wereld van verschil met deze auto zowiezo kwa vermogen en nog meer kwa wegligging. Nou weet ik dat ik deze 2 niet met elkaar kan vergelijken op motorisch gebied, maar hoe de auto ergens op reageert wel.
opel astra 1.4 '94
land rover series III 2.25 '74

volvo 440 1.8 '94
ford scorpio 2.3 '98
volvo 850 2.0 10v '95
volvo 850 2.3 T-5 '94
volvo v50 2.0d '05
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”