Pagina 1 van 1
EGR
Geplaatst: 14.07.2011 - 10:27
door sean850
Hallo ik heb een V50 2.0D uit 2005,
Nou had ik dus al rond gekeken en gelezen op het forum dat je de EGR kunt uitschakelen zonder foutcode, helaas ik heb dus de stekker losgetrokken en niet veel later met rijden kreeg ik een foutcode en was ik al m'n vermogen kwijt. Boven de 2000 tpm deed ie helemaal niks meer.
Is het ook mogelijk om de stekker erop te laten zitten en een blockingplate zeg maar in het buisje te maken??
Re: EGR
Geplaatst: 14.07.2011 - 11:12
door V70 classic
sean850 schreef:Hallo ik heb een V50 2.0D uit 2005,
Nou had ik dus al rond gekeken en gelezen op het forum dat je de EGR kunt uitschakelen zonder foutcode, helaas ik heb dus de stekker losgetrokken en niet veel later met rijden kreeg ik een foutcode en was ik al m'n vermogen kwijt. Boven de 2000 tpm deed ie helemaal niks meer.
Is het ook mogelijk om de stekker erop te laten zitten en een blockingplate zeg maar in het buisje te maken??
Nope.
Je moet hem blokeren of geheel verwijderen.
En softwarematig aanpassen door een dealer of tuner.
grts Ronald
Geplaatst: 14.07.2011 - 21:26
door Frederik Welvaert
Ik heb een plaatje op mijn EGR zitten, en de stekker is losgekoppeld. Geen problemen mee. Ik denk dat het ook afhankelijk is welke softwareversie voor de motor je hebt (de ene controleert het, de andere niet? Geen idee eigenlijk). Als ik het plaatje ertussen steek en de stekker laat zitten krijg ik wel een foutmelding.
Geplaatst: 14.07.2011 - 22:42
door sean850
Ik had dus alleen de stekker losgekoppeld en geen plaatje dus dat was misschien het probleem ga het na de vakantie op die manier dan maar proberen

Geplaatst: 15.07.2011 - 19:26
door Frederik Welvaert
Als je al een storing krijgt omdat de stekker los is zal die ook een storing geven met stekker los + plaatje.
Geplaatst: 25.07.2011 - 14:14
door Hartland
Heb zelf ook een plaatje er tussen en de stekker los.....rij nu een half jaar een geen melding en/of problemen.
Geplaatst: 29.07.2011 - 10:29
door teigetje240
blijkbaar komt je roetfilter, als die er is, zeer snel vol te zitten, als je de egr omzeilt omdat de motor geen recuperatie meer doet.
Geplaatst: 30.07.2011 - 21:09
door sean850
Ben er op vakantie achter gekomen dat die motorstoring niets met de EGR te maken heeft deed het op vakantie ook met de stekker erin dus die eruit getrokken en nu echt heerlijk gereden en geen schokken meer :p
Geplaatst: 31.07.2011 - 23:51
door Delanghe
Na ff te checken op 't forum, snap ik nog steeds niet waarom, als hij werkt teminste, je de EGR wilt omzeilen?
Geplaatst: 01.08.2011 - 08:15
door sean850
Omdat de auto veel fijner en beter optrekt en op het gaspedaal reageert.
En daarbij had ik problemen dat de auto ronde de 2000 tpm ging schokken dit is nu ook weg.
Geplaatst: 03.08.2011 - 04:35
door Delanghe
ok, hij trekt iets fijner op, maar persoonlijk vind ik dat de 2.0 al fantastisch rijdt zonder eraan te prutsen (niet verkeerd bedoeld) denk alleen aan welke schade je nog kan krijgen hierdoor... Heb het dan vooral over roetfilter die snel volloopt...
Geplaatst: 03.08.2011 - 07:36
door Bartk
EGR is enkel om de uitstoot te verminderen, maar als je die afkoppeld krijg je meer zuurstof binnen dus ook een betere verbranding, snellere reacties en minder gestotter. Ook weet ik niet of je echt zoveel meer gaat uitstoten met EGR uitgeschakeld.
Geplaatst: 03.08.2011 - 08:26
door MartenS40
Delanghe schreef:ok, hij trekt iets fijner op, maar persoonlijk vind ik dat de 2.0 al fantastisch rijdt zonder eraan te prutsen (niet verkeerd bedoeld) denk alleen aan welke schade je nog kan krijgen hierdoor... Heb het dan vooral over roetfilter die snel volloopt...
EGR zorgt voor een lagere verbrandingstemperatuur om zo de zeer schadelijke NOx uitstoot te beperken.
Een bijwerking van een lagere verbrandingstemperatuur is dat er MEER roet wordt uitgestoten. Er moet een optimale balans gevonden worden tussen roet en NOx. Meer roet betekend vaak minder NOx, roet ontstaat immers door slechte verbranding = minder warmte. Als je verbranding beter is, heb je minder roet, maar door de hogere temperaturen ook meer NOx.
Een EGR-installatie zorgt dus in de regel voor meer roet. Wat het vollopen van het roetfilter dus betreft, met een EGR afgekoppeld heb je daar juist MINDER last van.
Geplaatst: 03.08.2011 - 09:20
door sean850
Kijk voor wat betreft het milieu, daar geef ik dus niks om.
Feit is dat de auto lekkerder rijdt met de EGR uitgeschakeld in mijn geval.
@ Delanghe
Vind ook dat de auto best fijn rijdt maar er is nog veel aan te veranderen in mijn geval voordat ik hem fijn vind rijden en dat verschilt gewoon per persoon, in mijn geval ik kom net uit een '94 volvo 850 T-5 dat is een wereld van verschil met deze auto zowiezo kwa vermogen en nog meer kwa wegligging. Nou weet ik dat ik deze 2 niet met elkaar kan vergelijken op motorisch gebied, maar hoe de auto ergens op reageert wel.