Ik ga binnenkort met mn 95'er 440 1,8i LPG op vakantie. 4 man + vouwwagen (incl alle bagage ongeveer 600kg).
Het is een ritje van 700km, dus dat moet wel te doen zijn volgens mij. Zijn er kleine onderhoudswerkzaamheden die jullie me nu aanraden om te doen?
Ik ga sowieso de radiatorslangen vervangen, want die zijn harstikke zacht inmiddels. Natuurlijk gaat er dan weer verse koelvloeistof in.
Nu wou ik eigenlijk ook de brandstoffilter vervangen, aangezien ik niet weet wanneer dit ooit gedaan is. Nou dacht ik dat aangezien het een LPG is, en ik mogelijk misschien op benzine moet rijden als ik een pomp mis ofzo, het filter wel eens verstopt kan zijn. Maar waar zit dat ding ergens?
En zijn er nog meer dingen die ik zou kunnen doen?
440 vakantieklaar maken
-
- 2nd Gear member
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
volgens mij hangt het brandstoffilter onder de auto. LPG tanken hangt er vanaf waar je heen gaat... Maar rij sowieso in NL nog even op benzine, kan nooit kwaad. Je kunt ook de andere vloeistoffen controleren en een checkup van de remmerij kan ook nooit kwaad lijkt me.
Waar gaat de reis heen als ik vragen mag
Waar gaat de reis heen als ik vragen mag
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 8th Gear member
Remmen checken, olie verversen, oliefilter en luchtfilter vervangen, bougies vernieuwen... Zou sowieso proberen als het niet helemaal vlak is, op benzine te gaan rijden, met deze bepakking zal hij het erg warm gaan krijgen op LPG.
Voor het benzinefilter even onder de auto kijken en de leiding volgen vanaf de tank, kom je hem vanzelf tegen.
Voor het benzinefilter even onder de auto kijken en de leiding volgen vanaf de tank, kom je hem vanzelf tegen.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 2nd Gear member
Ik heb toevallig afgelopen week nog een kilometer of 30 op benzine gereden. Ik kon geen problemen ontdekken. Remmen heb ik nagekeken toen ik hem kocht 5000km geleden. Toen heb ik ook de bougies luchtfiler en oliefilter vervangen.
Wat is overigens de bèste olie voor mn 440?
De reis gaat van Maastricht naar een camping in de buurt van Le Mans. Ik wil proberen de hoogteverschillen te vermijden, alleen weet ik zo nog even niet welke route dat is
Wat is overigens de bèste olie voor mn 440?
De reis gaat van Maastricht naar een camping in de buurt van Le Mans. Ik wil proberen de hoogteverschillen te vermijden, alleen weet ik zo nog even niet welke route dat is
-
- 8th Gear member
-
- 2nd Gear member
kijk es aan! wat een service! Ervaring met die route?
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Parijs hadden we wel gedaan dit jaar, heel avontuur. Ook de buitenste ring, je hebt te maken met smale rijstroken en motorfietsen die er volgas tussendoor slalommen. Leek wel of ze stuk voor stuk dood wilden...
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
-
- 2nd Gear member
Ik heb op zichzelf rijervaring zat met rijden in het buitenland.. dat is het probleem niet. Maar dat waren altijd nieuwere auto's zonder aanhanger.. Naar hongarije en terug, een keer rondje nederland-zwitserland-italie-zuid frankrijk-nederland etc..
Ik wil gewoon dat mn volvootje het er goed vanaf brengt
Ik wil gewoon dat mn volvootje het er goed vanaf brengt

-
- 2nd Gear member
prima, dankjewel voor jullie tijd jongens!
-
- 2nd Gear member
Nog iemand een tip voor mn olie dan? Dan ben ik volgens mij helemaal voorzien? Ik kan het zo gauw even niet vinden in mn boekjes..
- Iroll
- 6th Gear member
Yep, 10w40 eventueel kan 15w40 ook. Beste is om die van een bekend merk te kopen.945i schreef:Zou daar gewoon een half syntheet 10-w40 of 15-w40 in doen.
Wat voorbereidingen betreft kijk ik altijd de waterslangen allemaal even na op uitstulpingen, scheurtjes vooral op de aansluitingen van de klemmen. Vooral de slangen die voor de kachelradiateur zijn. Die lopen van het schutboard naar de motor, die zijn het zwakst.
En kijk even alle vloeistoffen na van remmen, stuurbekrachtiging, koelvloeistof, ruitensproeiers, olie. En vergeet niet de riemen te checken op scheurtjes en spanning.
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
vol syntheet 5W40 zou ik afraden, is te dun.
Ik weet niet of die route van die leuke glooiende snelwegen heeft maar pas op dat je niet te hard naar beneden gaat. Tijdig terugschakelen en niet hard remmen. Heb er (zuidelijker) 2 op hun kant zien liggen op 1 dag...
Ik weet niet of die route van die leuke glooiende snelwegen heeft maar pas op dat je niet te hard naar beneden gaat. Tijdig terugschakelen en niet hard remmen. Heb er (zuidelijker) 2 op hun kant zien liggen op 1 dag...
Mijn blog
-
- 2nd Gear member
Goed, ik heb alles in huis, vrijdag helemaal loos gaan met alle materiaal..
Nog tips wat betreft het ontluchten en goed afvullen van het koelsysteem?
Nog tips wat betreft het ontluchten en goed afvullen van het koelsysteem?
- Iroll
- 6th Gear member
Koelsysteem vullen, dop van het expansievat eraf en stationair warm laten lopen. Zodra de bovenste rad.slang warm wordt er af en toe flink in knijpen om de luchtbellen los te krijgen. Draai ondertussen ook even de rode knop op de kachelslang los (niet er helemaak uit) zodat luchtbellen daar ook kunnen ontsnappen. Als je geen luchtbellen meer krijgt gaan rijden. Als je dan ook nog het peil in de gaten houdt komt het helemaal goed.
-
- 8th Gear member
Ja joh, gewoon lekker laten pruttelen, af en toe wat lucht laten ontsnappen, beetje bijvullen en als er geen lucht meer uitkomt en het vloeistofniveau is goed, is het goed. Ik weet niet hoe de verwarming werkt op een 400, maar anders die ook openzetten...... :?