Pagina 1 van 2

440 vakantieklaar maken

Geplaatst: 14.07.2011 - 11:39
door Transformer
Ik ga binnenkort met mn 95'er 440 1,8i LPG op vakantie. 4 man + vouwwagen (incl alle bagage ongeveer 600kg).

Het is een ritje van 700km, dus dat moet wel te doen zijn volgens mij. Zijn er kleine onderhoudswerkzaamheden die jullie me nu aanraden om te doen?

Ik ga sowieso de radiatorslangen vervangen, want die zijn harstikke zacht inmiddels. Natuurlijk gaat er dan weer verse koelvloeistof in.

Nu wou ik eigenlijk ook de brandstoffilter vervangen, aangezien ik niet weet wanneer dit ooit gedaan is. Nou dacht ik dat aangezien het een LPG is, en ik mogelijk misschien op benzine moet rijden als ik een pomp mis ofzo, het filter wel eens verstopt kan zijn. Maar waar zit dat ding ergens?

En zijn er nog meer dingen die ik zou kunnen doen?

Geplaatst: 14.07.2011 - 11:42
door Walter
volgens mij hangt het brandstoffilter onder de auto. LPG tanken hangt er vanaf waar je heen gaat... Maar rij sowieso in NL nog even op benzine, kan nooit kwaad. Je kunt ook de andere vloeistoffen controleren en een checkup van de remmerij kan ook nooit kwaad lijkt me.

Waar gaat de reis heen als ik vragen mag

Geplaatst: 14.07.2011 - 11:47
door 945i
Remmen checken, olie verversen, oliefilter en luchtfilter vervangen, bougies vernieuwen... Zou sowieso proberen als het niet helemaal vlak is, op benzine te gaan rijden, met deze bepakking zal hij het erg warm gaan krijgen op LPG.

Voor het benzinefilter even onder de auto kijken en de leiding volgen vanaf de tank, kom je hem vanzelf tegen.

Geplaatst: 14.07.2011 - 11:52
door Transformer
Ik heb toevallig afgelopen week nog een kilometer of 30 op benzine gereden. Ik kon geen problemen ontdekken. Remmen heb ik nagekeken toen ik hem kocht 5000km geleden. Toen heb ik ook de bougies luchtfiler en oliefilter vervangen.

Wat is overigens de bèste olie voor mn 440?

De reis gaat van Maastricht naar een camping in de buurt van Le Mans. Ik wil proberen de hoogteverschillen te vermijden, alleen weet ik zo nog even niet welke route dat is

Geplaatst: 14.07.2011 - 11:57
door 945i

Geplaatst: 14.07.2011 - 12:01
door Transformer
kijk es aan! wat een service! Ervaring met die route?

Geplaatst: 14.07.2011 - 12:04
door 945i
Een gedeelte ervan ja, komende vanuit het Westen van ons land. ;)
Prettig rijden hoor, je mist Parijs. :)

Geplaatst: 14.07.2011 - 12:07
door Walter
Parijs hadden we wel gedaan dit jaar, heel avontuur. Ook de buitenste ring, je hebt te maken met smale rijstroken en motorfietsen die er volgas tussendoor slalommen. Leek wel of ze stuk voor stuk dood wilden...

Geplaatst: 14.07.2011 - 12:12
door Transformer
Ik heb op zichzelf rijervaring zat met rijden in het buitenland.. dat is het probleem niet. Maar dat waren altijd nieuwere auto's zonder aanhanger.. Naar hongarije en terug, een keer rondje nederland-zwitserland-italie-zuid frankrijk-nederland etc..

Ik wil gewoon dat mn volvootje het er goed vanaf brengt :)

Geplaatst: 14.07.2011 - 12:15
door 945i
Alles met beleid, rustig aan dan breekt het lijntje niet.. enz.
Koppie erbij houden en goed letten op je auto, dan komt het best goed. :)

Geplaatst: 14.07.2011 - 12:18
door Transformer
prima, dankjewel voor jullie tijd jongens!

Geplaatst: 14.07.2011 - 12:23
door Iroll
De route van 945i pak ik ook altijd als ik naar de 24u van le Mans ga. Na verschillende routes te hebben uitgeprobeert vind ik deze ook de prettigste.

Geplaatst: 14.07.2011 - 12:25
door Transformer
Nog iemand een tip voor mn olie dan? Dan ben ik volgens mij helemaal voorzien? Ik kan het zo gauw even niet vinden in mn boekjes..

Geplaatst: 14.07.2011 - 12:32
door 945i
Zou daar gewoon een half syntheet 10-w40 of 15-w40 in doen.

Geplaatst: 14.07.2011 - 12:40
door Iroll
945i schreef:Zou daar gewoon een half syntheet 10-w40 of 15-w40 in doen.
Yep, 10w40 eventueel kan 15w40 ook. Beste is om die van een bekend merk te kopen.
Wat voorbereidingen betreft kijk ik altijd de waterslangen allemaal even na op uitstulpingen, scheurtjes vooral op de aansluitingen van de klemmen. Vooral de slangen die voor de kachelradiateur zijn. Die lopen van het schutboard naar de motor, die zijn het zwakst.
En kijk even alle vloeistoffen na van remmen, stuurbekrachtiging, koelvloeistof, ruitensproeiers, olie. En vergeet niet de riemen te checken op scheurtjes en spanning.

Geplaatst: 14.07.2011 - 14:10
door Walter
vol syntheet 5W40 zou ik afraden, is te dun.

Ik weet niet of die route van die leuke glooiende snelwegen heeft maar pas op dat je niet te hard naar beneden gaat. Tijdig terugschakelen en niet hard remmen. Heb er (zuidelijker) 2 op hun kant zien liggen op 1 dag...

Geplaatst: 18.07.2011 - 20:32
door Transformer
Goed, ik heb alles in huis, vrijdag helemaal loos gaan met alle materiaal..

Nog tips wat betreft het ontluchten en goed afvullen van het koelsysteem?

Geplaatst: 18.07.2011 - 22:12
door Iroll
Koelsysteem vullen, dop van het expansievat eraf en stationair warm laten lopen. Zodra de bovenste rad.slang warm wordt er af en toe flink in knijpen om de luchtbellen los te krijgen. Draai ondertussen ook even de rode knop op de kachelslang los (niet er helemaak uit) zodat luchtbellen daar ook kunnen ontsnappen. Als je geen luchtbellen meer krijgt gaan rijden. Als je dan ook nog het peil in de gaten houdt komt het helemaal goed.

Geplaatst: 18.07.2011 - 22:17
door 945i
Ja joh, gewoon lekker laten pruttelen, af en toe wat lucht laten ontsnappen, beetje bijvullen en als er geen lucht meer uitkomt en het vloeistofniveau is goed, is het goed. Ik weet niet hoe de verwarming werkt op een 400, maar anders die ook openzetten...... :?

Geplaatst: 19.07.2011 - 13:10
door Iroll
Kachel aan of uit maakt niet uit bij een 4xx. Er stroomt altijd kv door de kachelradiateur, de bediening gaat dmv luchtkleppen.