Probleempjes V40

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Ik heb een paar problemen met mijn V40 en ben benieuwd of hier ervaringen mee zijn. De problemen staan mijn inziens overigens los van elkaar. Het gaat om de volgende punten:

1) de auto slaat af en toe moeilijk aan, het duurt dan zeker een seconde of 4 voordat de motor tot leven komt

2) het verbruik is plotseling wel erg hoog, op de laatste volle tank heb ik net de 500 km gehaald waar ik anders zeker wel de 600 haal. Rijstijl is vrij normaal.

3) de kofferbakverlichting gaat pas aan als ik eerst 1 van de portieren geopend heb zodat de binnenverlichting aan gaat.

Ik ben benieuwd!
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
neozion
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 19.06.2008 - 14:13

even over puntje 2, ik heb een v40 2000 met automaat
Ik red zonder probleem 800 km op een tank. dus 600 vind ik al erg weinig.

puntje 3 klinkt voor mij als een slechte massa
Volvo v40 automaat MY2000
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Ik vond het ook al weinig, maar ik heb de auto nog niet zo lang dus ik weet niet beter. Het betreft overigens een 1.8.
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Wanneer heeft ie z'n laatste beurt gehad? Wanneer zijn de ontstekingsdelen voor het laatst vernieuwd? Lambdasensor nog goed? Foutcodes?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Een kapotte thermostaat kan ook voor een fors extra verbruik zorgen, zeker op lange ritten... als de thermostaat open blijft staan, dan blijft de motor extra inspuiten totdat de temperatuur normaal is (maar dat bereik je dan alleen kortstondig in files)
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Wat gaat de motor extra inspuiten?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

945i schreef:Wat gaat de motor extra inspuiten?
Euhhh brandstof? soort van automatische choke. Scheelde bij ons bijna 80 km extra op een tank (ongeveer 15%).
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Mwoa, dan moet dat in hartje winter geweest zijn, anders merk je daar weinig van in het verbruik... Dan zou TS ook moeten zien dat de temperatuurmeter (daar zit er nog eentje in) niet op de normale stand staat.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Tsja, ons viel het ook pas op toen ik er een keertje in reed en dacht "wat doet dat ding er lang over om op temperatuur te komen"... :roll:

Mijn vrouw keek daar gewoon niet naar, die klaagde dat de auto zo snel besloeg en dat het zo lang duurde voordat het warm werd in de auto... :oops:
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

De thermostaat is het zeker niet.

De auto heeft netjes al zijn beurten bij de dealer gehad, de laatste was dan de 145000 km beurt vorig jaar.

Geen foutmeldingen of foutcodes.
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Dan gok ik op de lambda. Die geeft lang niet altijd een foutcode als hij op zijn weg uit is.
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Ik roep wel heel stellig dat het niet de thermostaat is, maar vanochtend viel me op dat de temperatuur meter volgens mij best laag staat of vergis ik me nou?

Deze foto is genomen na ongeveer 30 minuten rijden:

Afbeelding
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Bij ons staat hij wel wat hoger ja, na 5 km toch minimaal horizontaal.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Bij mijn 440 met 1000km oude thermostaat geeft hij in de stad iets boven horizontaal en snelweg en buitenwegen vaak net iets eronder door meer rijwindkoeling. Voor nieuwe thermostaat stond hij na 1,5 uur snelweg op koud, dus dat is wel vrij duidelijk verschil.

Als je hem toch wil vervangen: kost een tientje, maximaal twee, en is een klusje van een half uur.
Gebruikersavatar
devnullT4
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 23.11.2009 - 00:01

zo te zien aan de foto inderdaad even de thermostaat vervangen. Daarna nog eens kijken naar je verbruik. Bij mij scheelde dat heel erg veel maar ik verving 'm dan ook in de winter...
2011 V70 2.0T R-Design
2007 C30 2.0 SUMMUM
2005 XC90 T6 AWD
MY2001 V70 T5 geartronic "full-options-minus-2"
MY2000 V40 T4 LPi
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 203
Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18

800 km op een tank? zou ik ook wel willen halen, als ik er 700 haal heb ik al meest met wind mee en bergaf gereden, 1999er automaat
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Wij halen ook ongeveer 650 km op een tank, maar dat zijn gemiddelde ritten van tussen de 20 en 30 km per rit. Bij langere stukken halen we misschien de 700 km maar verder komen ook wij niet. Is gezien de motor nog niet gek, al zeg ik het zelf. Wellicht dat we met een CC nog zuiniger hadden kunnen rijden, maar die zit er niet op helaas...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

650 - 700 km red ik echt niet. Thermostaat wordt als het goed is volgende week vervangen. Ben benieuwd of het inderdaad uitmaakt!
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Hoe lang zijn jouw ritten? Rij je vooral langere stukken?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Woon - werk verkeer is niet zo spannend, maar de rest zijn bijna allemaal snelweg ritten.
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”