Ik heb al enkele berichten gelezen over het vervangen van de binnenste stuurkogel, maar ik heb toch nog een paar vragen:
- Zijn er nou wel of niet 2 merken stuurhuizen in omloop? dit is van belang om de juiste stuurarm te bestellen. Of weet de dealer aan de hand van het VIN precies welke ik moet hebben?
- Hoe krijg ik de grootste stofhoesklem los?
- Waartoe dient het speciaalgereedschap dat in Vadis vermeld staat?
Groet,
Jan
Binnenste stuurkogel vervangen
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Er zijn inderdaad 2 stuurhuizen: SMI en ZF. De laatste is vanaf MY2004 gemonteerd. Klem kun je er gewoon afdraaien met een tang, dan breekt hij.
Je hebt een hele platte steeksleutel nodig om de stang los te kunnen draaien.
Je hebt een hele platte steeksleutel nodig om de stang los te kunnen draaien.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
@edraket: dank je voor de info; de mijne is van 2001 dus SMI.
Als de binnenste/grootste klem afbreekt moet ik dus ook een nieuwe klem bestellen. Is er geen andere methode? Kan die klem vervangen worden door een slangklem?
Dat van die platgeslepen steeksleutel had ik al gelezen. Maar waar is het speciaal gereedschap voor nodig? Moet er iets op/in het stuurhuis geborgd worden tegen meedraaien?
Als de binnenste/grootste klem afbreekt moet ik dus ook een nieuwe klem bestellen. Is er geen andere methode? Kan die klem vervangen worden door een slangklem?
Dat van die platgeslepen steeksleutel had ik al gelezen. Maar waar is het speciaal gereedschap voor nodig? Moet er iets op/in het stuurhuis geborgd worden tegen meedraaien?
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Het gereedschap is ervoor om de stuurstang tegen te houden. Maar er is geen enkele onafhankelijke garage die zo een stuurkogel demonteert. De meesten zetten gewoon een grote waterpomptang op de kogel om hem te lossen.
De klem is niet bedoeld voor hergebruik, ik zou een nieuwe monteren. Een slangklem kan ook. Bij de ZF stuurhuizen is deze 55mm, of dat ook zo bij een SMI stuurhuis is zou je even moeten opmeten.
De klem is niet bedoeld voor hergebruik, ik zou een nieuwe monteren. Een slangklem kan ook. Bij de ZF stuurhuizen is deze 55mm, of dat ook zo bij een SMI stuurhuis is zou je even moeten opmeten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Met stevige tywraps doen we dat..oftewel trekbandjes. 

-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Tel ook even de slagen van de stuurkogel,uitlijnen moet natuurlijk ook,maar dan zit je ongeveer weer in de buurt.
Al met al is het een klein halfuurtje werk!
Al met al is het een klein halfuurtje werk!
- Akkoord
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:22
- Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent
Even een vraagje; Die platte sleutel , is dat soms maat 32?
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Spullen zijn besteld bij de dealert. Voor de zekerheid heb ik 1 nieuwe hoes besteld, die komt inclusief klemmen. Nu alleen nog een paar fatsoenlijke ty-wraps scoren....
Is het verstandig om kopervet op de spoorstagen te doen voordat ik de armen van de buitenste stuurkogels erop schroef?
Uitlijnen ga ik natuurlijk laten doen!
Ik zal er proberen aan te denken om foto's te maken tijdens het knutselen, maar meestal ga ik zo op in het werk dat ik dat vergeet.
Groet
Is het verstandig om kopervet op de spoorstagen te doen voordat ik de armen van de buitenste stuurkogels erop schroef?
Uitlijnen ga ik natuurlijk laten doen!
Ik zal er proberen aan te denken om foto's te maken tijdens het knutselen, maar meestal ga ik zo op in het werk dat ik dat vergeet.
Groet
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
OK, het werk zit erop; maar geen foto's.... sorry.
Het moeilijkste vond ik nog het verwijderen van de stofhoes van de spoorstang: de kleine kant wilde niet over het randje heen naar de schroefdraad schuiven.
Het losdraaien van de kogel uit het stuurhuis vond ik wel eng: om erbij te kunnen moest ik helemaal uitsturen waardoor de tandheugel ver uit het stuurhuis stak en gecombineerd met de flinke kracht om de kogel los te draaien hoop ik maar dat de afdichting heel is gebleven. Het speciaalgereedschap lijkt me niet helemaal overbodig!
De grote kant van de hoes is erg lastig te bereiken en de originele klem is werkelijk een enorm onding! Ik heb maar een tie-wrap gebruikt. Toch zit me dat nog niet helemaal lekker, ik ben bang dat de hoes bij grote stuuruitslag losschiet.
Na afloop de boel laten uitlijnen, maar daar ben ik nog niet zo tevreden over: ondanks perfecte meetcijfers trekt de auto iets naar rechts.
Het moeilijkste vond ik nog het verwijderen van de stofhoes van de spoorstang: de kleine kant wilde niet over het randje heen naar de schroefdraad schuiven.
Het losdraaien van de kogel uit het stuurhuis vond ik wel eng: om erbij te kunnen moest ik helemaal uitsturen waardoor de tandheugel ver uit het stuurhuis stak en gecombineerd met de flinke kracht om de kogel los te draaien hoop ik maar dat de afdichting heel is gebleven. Het speciaalgereedschap lijkt me niet helemaal overbodig!
De grote kant van de hoes is erg lastig te bereiken en de originele klem is werkelijk een enorm onding! Ik heb maar een tie-wrap gebruikt. Toch zit me dat nog niet helemaal lekker, ik ben bang dat de hoes bij grote stuuruitslag losschiet.
Na afloop de boel laten uitlijnen, maar daar ben ik nog niet zo tevreden over: ondanks perfecte meetcijfers trekt de auto iets naar rechts.
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Zat de kogel erg vast?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Tsja, wat is vast? Ik vergelijk mezelf nou niet bepaald met de hulk en ik kon de kogel met een platgeslepen steeksleutel loskrijgen, dus het valt wel mee.edraket schreef:Zat de kogel erg vast?
Het tegenhouden met een bahco is wel een goede tip, jammer dat het werk er nu al opzit...
Groet,
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Ik heb het uitstekende schroefdraad eerst opgemeten met een schuifmaat voor het verwijderen. Is ook een alternatief.Ramon&Ramon schreef:Tel ook even de slagen van de stuurkogel,uitlijnen moet natuurlijk ook,maar dan zit je ongeveer weer in de buurt.
Al met al is het een klein halfuurtje werk!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat werkt alleen bij een auto van voor MY2004. Bij het ZF stuurhuis zit de "moer" van de spoorstang direct op de stuurstang van het stuurhuis. Hier is dus niets om een bahco of moordenaar op te zetten behalve natuurlijk de stuurstang van het stuurhuis zelf. Maar dat lijkt me niet zo'n goed idee.Iroll schreef:De tandheugel kan je tegenhouden met een grote bahco sleutel terwijl je de spoorkogel losdraait. Dan voorkom je dat de tandheugel gaat torderen. Tenminste zo kon ik het doen bij mijn 480.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Er is ook speciaal gereedschap voor te koop,al met al is het een half uur werk,ex uitlijnen..
En er zit inderdaad niks om de stuuras tegen te houden.
bij het monteren van de nieuwe wel een druppetje loctite gebruiken voor de zekerheid,een druppeltje,dus niet het hele potje..
En er zit inderdaad niks om de stuuras tegen te houden.
bij het monteren van de nieuwe wel een druppetje loctite gebruiken voor de zekerheid,een druppeltje,dus niet het hele potje..

- Akkoord
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:22
- Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent
Vandaag ook een binnenste stuurkogel vernieuwd , met dank aan pikantje voor de info.
Omdat ik het zonde vond om mijn sleutel 32 te verbouwen ben ik naar de fietsenmaker gegaan en heb daar een platte (balhoofd-)sleutel 32 gehaald (ca. €10,00) , met een kleine aanpassing (hoekje wegslijpen) is deze perfect geschikt voor de klus.
Omdat ik het zonde vond om mijn sleutel 32 te verbouwen ben ik naar de fietsenmaker gegaan en heb daar een platte (balhoofd-)sleutel 32 gehaald (ca. €10,00) , met een kleine aanpassing (hoekje wegslijpen) is deze perfect geschikt voor de klus.
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Een balhoofdsleutel....... dat ik daar niet aan gedacht heb!
Goede tip, jammer dat mijn dure sleutel 32 nu dus al verkl..t is.
Goede tip, jammer dat mijn dure sleutel 32 nu dus al verkl..t is.
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
- chalith
- 2nd Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:35
ik heb de binnenkogels laatst op een SMI stuurhuis van een V70 gewisseld, klemmen van de hoezen losgeknipt. Tandheugel naar binnen gedraaid, dan is de kans op geschadigen kleiner, met een pompentang de kogels gelost. Klemmen vernieuwd. De hoezen gingen wat moeilijk over de nieuwe kogels heen. Ik heb ze een beetje warm gemaakt en van de binnekant ingesmeerd met wat vet.
nieuwe kogels met een druppel loctite vastgezet, de pompentang gebruikt. Wel een doek om de nieuwe kogel gelegd om beschadigingen aan de nieuwe kogel te voorkomen.
half uur per kant is goed te doen.
Ik heb gelijk de buitenste kogels vervangen, die waren ook al wat te soepel na 10 jaar.
nieuwe kogels met een druppel loctite vastgezet, de pompentang gebruikt. Wel een doek om de nieuwe kogel gelegd om beschadigingen aan de nieuwe kogel te voorkomen.
half uur per kant is goed te doen.
Ik heb gelijk de buitenste kogels vervangen, die waren ook al wat te soepel na 10 jaar.