Pagina 1 van 1

Binnenste stuurkogel vervangen

Geplaatst: 17.07.2011 - 20:03
door Pikantje
Ik heb al enkele berichten gelezen over het vervangen van de binnenste stuurkogel, maar ik heb toch nog een paar vragen:
- Zijn er nou wel of niet 2 merken stuurhuizen in omloop? dit is van belang om de juiste stuurarm te bestellen. Of weet de dealer aan de hand van het VIN precies welke ik moet hebben?
- Hoe krijg ik de grootste stofhoesklem los?
- Waartoe dient het speciaalgereedschap dat in Vadis vermeld staat?

Groet,
Jan

Geplaatst: 17.07.2011 - 21:03
door edraket
Er zijn inderdaad 2 stuurhuizen: SMI en ZF. De laatste is vanaf MY2004 gemonteerd. Klem kun je er gewoon afdraaien met een tang, dan breekt hij.

Je hebt een hele platte steeksleutel nodig om de stang los te kunnen draaien.

Geplaatst: 17.07.2011 - 21:25
door Pikantje
@edraket: dank je voor de info; de mijne is van 2001 dus SMI.

Als de binnenste/grootste klem afbreekt moet ik dus ook een nieuwe klem bestellen. Is er geen andere methode? Kan die klem vervangen worden door een slangklem?

Dat van die platgeslepen steeksleutel had ik al gelezen. Maar waar is het speciaal gereedschap voor nodig? Moet er iets op/in het stuurhuis geborgd worden tegen meedraaien?

Geplaatst: 18.07.2011 - 11:22
door edraket
Het gereedschap is ervoor om de stuurstang tegen te houden. Maar er is geen enkele onafhankelijke garage die zo een stuurkogel demonteert. De meesten zetten gewoon een grote waterpomptang op de kogel om hem te lossen.

De klem is niet bedoeld voor hergebruik, ik zou een nieuwe monteren. Een slangklem kan ook. Bij de ZF stuurhuizen is deze 55mm, of dat ook zo bij een SMI stuurhuis is zou je even moeten opmeten.

Geplaatst: 18.07.2011 - 14:47
door Ramon&Ramon
Met stevige tywraps doen we dat..oftewel trekbandjes. :)

Geplaatst: 18.07.2011 - 14:48
door Ramon&Ramon
Tel ook even de slagen van de stuurkogel,uitlijnen moet natuurlijk ook,maar dan zit je ongeveer weer in de buurt.
Al met al is het een klein halfuurtje werk!

Geplaatst: 18.07.2011 - 19:26
door Akkoord
Even een vraagje; Die platte sleutel , is dat soms maat 32?

Geplaatst: 18.07.2011 - 20:25
door Pikantje
Spullen zijn besteld bij de dealert. Voor de zekerheid heb ik 1 nieuwe hoes besteld, die komt inclusief klemmen. Nu alleen nog een paar fatsoenlijke ty-wraps scoren....

Is het verstandig om kopervet op de spoorstagen te doen voordat ik de armen van de buitenste stuurkogels erop schroef?

Uitlijnen ga ik natuurlijk laten doen!

Ik zal er proberen aan te denken om foto's te maken tijdens het knutselen, maar meestal ga ik zo op in het werk dat ik dat vergeet.

Groet

Geplaatst: 25.07.2011 - 09:58
door Pikantje
OK, het werk zit erop; maar geen foto's.... sorry.

Het moeilijkste vond ik nog het verwijderen van de stofhoes van de spoorstang: de kleine kant wilde niet over het randje heen naar de schroefdraad schuiven.

Het losdraaien van de kogel uit het stuurhuis vond ik wel eng: om erbij te kunnen moest ik helemaal uitsturen waardoor de tandheugel ver uit het stuurhuis stak en gecombineerd met de flinke kracht om de kogel los te draaien hoop ik maar dat de afdichting heel is gebleven. Het speciaalgereedschap lijkt me niet helemaal overbodig!

De grote kant van de hoes is erg lastig te bereiken en de originele klem is werkelijk een enorm onding! Ik heb maar een tie-wrap gebruikt. Toch zit me dat nog niet helemaal lekker, ik ben bang dat de hoes bij grote stuuruitslag losschiet.

Na afloop de boel laten uitlijnen, maar daar ben ik nog niet zo tevreden over: ondanks perfecte meetcijfers trekt de auto iets naar rechts.

Geplaatst: 25.07.2011 - 13:18
door edraket
Zat de kogel erg vast?

Geplaatst: 25.07.2011 - 13:32
door Iroll
De tandheugel kan je tegenhouden met een grote bahco sleutel terwijl je de spoorkogel losdraait. Dan voorkom je dat de tandheugel gaat torderen. Tenminste zo kon ik het doen bij mijn 480.

Geplaatst: 25.07.2011 - 13:36
door Pikantje
edraket schreef:Zat de kogel erg vast?
Tsja, wat is vast? Ik vergelijk mezelf nou niet bepaald met de hulk en ik kon de kogel met een platgeslepen steeksleutel loskrijgen, dus het valt wel mee.

Het tegenhouden met een bahco is wel een goede tip, jammer dat het werk er nu al opzit...

Groet,

Geplaatst: 25.07.2011 - 13:48
door Iroll
Ramon&Ramon schreef:Tel ook even de slagen van de stuurkogel,uitlijnen moet natuurlijk ook,maar dan zit je ongeveer weer in de buurt.
Al met al is het een klein halfuurtje werk!
Ik heb het uitstekende schroefdraad eerst opgemeten met een schuifmaat voor het verwijderen. Is ook een alternatief.

Geplaatst: 25.07.2011 - 16:39
door edraket
Iroll schreef:De tandheugel kan je tegenhouden met een grote bahco sleutel terwijl je de spoorkogel losdraait. Dan voorkom je dat de tandheugel gaat torderen. Tenminste zo kon ik het doen bij mijn 480.
Dat werkt alleen bij een auto van voor MY2004. Bij het ZF stuurhuis zit de "moer" van de spoorstang direct op de stuurstang van het stuurhuis. Hier is dus niets om een bahco of moordenaar op te zetten behalve natuurlijk de stuurstang van het stuurhuis zelf. Maar dat lijkt me niet zo'n goed idee.

Geplaatst: 25.07.2011 - 16:53
door Ramon&Ramon
Er is ook speciaal gereedschap voor te koop,al met al is het een half uur werk,ex uitlijnen..
En er zit inderdaad niks om de stuuras tegen te houden.
bij het monteren van de nieuwe wel een druppetje loctite gebruiken voor de zekerheid,een druppeltje,dus niet het hele potje.. :)

Geplaatst: 30.07.2011 - 20:54
door Akkoord
Vandaag ook een binnenste stuurkogel vernieuwd , met dank aan pikantje voor de info.
Omdat ik het zonde vond om mijn sleutel 32 te verbouwen ben ik naar de fietsenmaker gegaan en heb daar een platte (balhoofd-)sleutel 32 gehaald (ca. €10,00) , met een kleine aanpassing (hoekje wegslijpen) is deze perfect geschikt voor de klus.

Geplaatst: 01.08.2011 - 13:42
door Pikantje
Een balhoofdsleutel....... dat ik daar niet aan gedacht heb!

Goede tip, jammer dat mijn dure sleutel 32 nu dus al verkl..t is.

stuurkogels binnen en buiten

Geplaatst: 11.09.2011 - 20:50
door chalith
ik heb de binnenkogels laatst op een SMI stuurhuis van een V70 gewisseld, klemmen van de hoezen losgeknipt. Tandheugel naar binnen gedraaid, dan is de kans op geschadigen kleiner, met een pompentang de kogels gelost. Klemmen vernieuwd. De hoezen gingen wat moeilijk over de nieuwe kogels heen. Ik heb ze een beetje warm gemaakt en van de binnekant ingesmeerd met wat vet.

nieuwe kogels met een druppel loctite vastgezet, de pompentang gebruikt. Wel een doek om de nieuwe kogel gelegd om beschadigingen aan de nieuwe kogel te voorkomen.

half uur per kant is goed te doen.

Ik heb gelijk de buitenste kogels vervangen, die waren ook al wat te soepel na 10 jaar.