plaatsen elektrische ventilator

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dimmes960
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 25.06.2008 - 19:04

Ik heb laatst een elektrische ventilator gekocht voor mijn Volvo 240 uit 1977. Door deze ventilator te gebruiken vervang ik mijn kapotte viscoventilator. Maar nu heb ik op het elektra schema gekeken hoe ik dat ding aan moet sluiten, blijkt er een soort hitte indicator tussen te moeten. Kan iemand mij uitleggen hoe zo'n hitte relais werkt en hoe ik eraan kan komen?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21749
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat hitterelais is niet veel meer dan een thermisch contact. Bij een zekere temperatuur schakelt dat contact om en kun je de ventilator laten draaien.
http://www.funnygoods.nl/c-722277/car-p ... e-fan-etc/
Op dit platje zie je een thermostaat met een capillair eraan. Die temperatuur-capillair steek je in de warmwaterslang die van je motorblok naar de radiator gaat. Verder even goed elektrisch aansluiten met een zekering ertussen van 15 of 20 ampère.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Die moet ertussen want je fan zal een signaal nodig hebben om aan en weer uit te springen. Ze werken met een voeler die je of tussen de lamellen v.d. rad plaatst of in de bovenste waterslang van de rad zodat ie rechstreeks in stroom van de kv zit.
Hier klikken en dan op Derale fans voor een paar voorbeelden en prijzen.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Hoe goedkoper hoe meer herrie en vibratie ze veroorzaken. Als je die tegen de radiateur plaatst houdt die het niet lang vol ben ik bang. Zoals met veel dingen is goedkoop vaak duurkoop.
En er zit geen relais en thermocontact bij, die kosten komen er iig nog bovenop.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”