Pagina 1 van 1
Valeo Xenon en Halogeen zelfde lampunit ?
Geplaatst: 22.07.2011 - 14:51
door Misha
Gaat om de heldere lampen van 2005->
Mijn xenon lampen hebben wat aanslag aan de binnenzijde. Nu is er door de domme constructie geen enkele mogelijkheid om het glas / kunststof te vervangen dus zou je aan nieuwe lampunits moeten en die zijn zo verschrikkelijk duur dat dat de moeite niet is.
Nu heb ik wat zitten bestuderen en het valt op dat de unit zelf van Valeo eigenlijk geen verschilt toont tussen de Halogeen en de Xenon variant. Volgens mij zit onder de halogeen koplamp ook gewoon de ruimte voor de xenon trafo.
Wat wél anders is is het fittingdeel uiteraard. Nu lijkt het erop alsof ik dat wel kan verwijderen dmv 4 kleine schroefjes.
Als die lampunits dus hetzelfde zijn bestel ik een set nieuwe Halogeen valeo´s want die kosten weinig en schroef ik het fittinkje, en de trafo´s over.
Iemand ervaring mee ? Of iemand in de buurt die nog een ralle heldere koplamp heeft liggen die ik mag bestuderen ?
Geplaatst: 22.07.2011 - 16:34
door Misha
Ter veruidelijking :
Dit zijn de "verschillende" units voor Xenon en Halogeen :
Xenon :
Halogeen :

Zoek de verschillen..
En dit zijn wat foto's van het binnenwerk van de lamp. Duidelijk te zien is dat het fittingdeel wel losgeschroefd kan worden en vervangen kan worden. Ook zie je duidelijk dat ook op de Halogeen-lampunit de plek zit voor de trafo.
Ik vermoed dus dat het 1 lampunit is met alleen een andere fitting erin . (en natuurlijk met trafo en dergelijke)
Plan is dan om een set nieuwe halogeens te kopen en de trafo en de fitting over te schroeven.

Geplaatst: 22.07.2011 - 16:44
door Iroll
Even checken welke code erin staat, daaraan kan je zien of de lamp geschikt is voor xenon:
Auto's van voor 2006 moeten voldoen aan:
- goedgekeurde koplamp voor xenon / code DC, DR of DCR moet in de koplamp staan
Staat er code HC, HR of HCR in je koplamp dan is het per 1 mei 2009 verboden om xenonlampen in te bouwen en de boete is € 60,-
(Bron Autoweek)
Geplaatst: 22.07.2011 - 19:02
door Laguna-S60
Iroll schreef:Even checken welke code erin staat, daaraan kan je zien of de verboden om xenonlampen in te bouwen en de boete is € 60,-
(Bron Autoweek)
ik heb nog ooit gehoord dat iemand hier voor gecontroleerd is... ook niet bij de grote controles.. :roll:
Geplaatst: 22.07.2011 - 19:08
door bart simpson
misschien is je telefoonnummer gewoon niet bekend?
Geplaatst: 22.07.2011 - 19:43
door Iroll
Je moet ook niet voor de boete de juiste xenon codering aanhouden, maar om te voorkomen dat je tegenliggers het licht uit de ogen schijnt!
En op verblinden van tegenliggers staat €90 boete. Die boete wordt trouwens veelste weinig uitgeschreven, daar mag wat mij betreft veel meer op gecontroleerd worden.
Geplaatst: 22.07.2011 - 22:31
door elianmars
Ook hier maar even dan. Kijk even naar de units van jouw post hierboven en de units die in je eigen wagen gemonteerd zijn. Ze zijn niet geheel hetzelfde. Het gedeelte met de xenonlamp ligt iets meer naar voren, valt iets over de reflector ernaast en het blokje tussen xenonlamp en knipper ontbreekt bij de gewone uitvoering.
De "xenon"lamp van Koebergen:
Je eigen xenonlampen:

Geplaatst: 22.07.2011 - 22:33
door 945i
hmm... Ik zie geen verschil... Behalve dat die in de auto zwart zijn. :?
edit; O! nou zie ik het, vergeleken met de bovenste lamp... ja inderdaad.

maar de spiegel/reflector zijn wel gelijk...
Geplaatst: 23.07.2011 - 10:44
door Misha
De vraag is of het deel wat meer naar voren ligt bij Xenon in het huis zit of slechts in de verwijderbare fitting als jullie snappen wat ik bedoel.
(Zie ook de foto's van de binennkant)
En dat het parkeerlichtje -het grijze blokje- op een andere plek zit maakt me niet zoveel uit.
Geplaatst: 23.07.2011 - 10:46
door Misha
Nog even ter aanvulling:
De originele Xenon valt sowieso wat tegen.
Natuurlijk is het beter dan Halogeen, maar het haalt het niet bij het licht wat uit mijn S70 kwam.
Daar zaten de originele C70 2004 koplampen in (dus de heldere variant) met een goede kwaliteit aftermarket Xenon set en dat was pas echt een bak licht.
Geplaatst: 23.07.2011 - 11:17
door bart simpson
Misha schreef:Nog even ter aanvulling:
De originele Xenon valt sowieso wat tegen.
Natuurlijk is het beter dan Halogeen, maar het haalt het niet bij het licht wat uit mijn S70 kwam.
Daar zaten de originele C70 2004 koplampen in (dus de heldere variant) met een goede kwaliteit aftermarket Xenon set en dat was pas echt een bak licht.
en dat laatste vond menig medeweggebruiker dan weer bloedirritant
Geplaatst: 23.07.2011 - 16:43
door Misha
bart simpson schreef:Misha schreef:Nog even ter aanvulling:
De originele Xenon valt sowieso wat tegen.
Natuurlijk is het beter dan Halogeen, maar het haalt het niet bij het licht wat uit mijn S70 kwam.
Daar zaten de originele C70 2004 koplampen in (dus de heldere variant) met een goede kwaliteit aftermarket Xenon set en dat was pas echt een bak licht.
en dat laatste vond menig medeweggebruiker dan weer bloedirritant
\
En er zijn altijd mensen te vinden die zich ergeren.
Er zijn gewoon richtlijnen voor en controlemogelijkheden; als het lichtbeeld prima in orde is moeten ze niet zeuren en voor zich kijken in plaats van in de lichtbundels van tegemoetkomend verkeer.
Geplaatst: 23.07.2011 - 16:47
door bart simpson
En alles dat dan niet voldoet een rijverbod opleggen en stevig sanctioneren.
Geplaatst: 23.07.2011 - 18:10
door diesel01
Misha schreef:bart simpson schreef:Misha schreef:Nog even ter aanvulling:
De originele Xenon valt sowieso wat tegen.
Natuurlijk is het beter dan Halogeen, maar het haalt het niet bij het licht wat uit mijn S70 kwam.
Daar zaten de originele C70 2004 koplampen in (dus de heldere variant) met een goede kwaliteit aftermarket Xenon set en dat was pas echt een bak licht.
en dat laatste vond menig medeweggebruiker dan weer bloedirritant
\
En er zijn altijd mensen te vinden die zich ergeren.
Er zijn gewoon richtlijnen voor en controlemogelijkheden; als het lichtbeeld prima in orde is moeten ze niet zeuren en voor zich kijken in plaats van in de lichtbundels van tegemoetkomend verkeer.
Tot dat je een vrachtwagen chauffeur tegenkomt die zijn 800watt lichtbalk aandoet om jouw te attenderen op het verblindend licht dat je voert...
Geplaatst: 23.07.2011 - 18:50
door bart simpson
ik doe bij verblinding door een tegenligger ook alles aan dat ik er op heb zitten (en dan nog snappen ze het doorgaans niet)
Geplaatst: 24.07.2011 - 09:19
door Misha
bart simpson schreef:En alles dat dan niet voldoet een rijverbod opleggen en stevig sanctioneren.
Ja, lijkt me wel, net als bij andere verlichtingsproblemen: direkt oplossen en een boete.
Geplaatst: 31.07.2011 - 12:07
door Misha
Zo, ik ga het probleem anders oplossen.
Omdat je alleen de voorkant van het glas ziet heb ik de dremel gepakt en het glas er af geslepen. Daarna onderzocht en een industriële, licht vullende Polycarbonaat lijm gekocht.
Nu het glas een keer stevig polijsten en weer met een speciale coating behandelen. Dan de boel weer dichtlijmen en klaar is Misha voor een jaar of wat.
Geplaatst: 05.08.2011 - 19:43
door toedeledoki
Misha schreef:Nu het glas een keer stevig polijsten en weer met een speciale coating behandelen. Dan de boel weer dichtlijmen en klaar is Misha voor een jaar of wat.
Doe je voorzichtig met dat polijsten?! Je lichtbeeld zou er door kunnen veranderen, wanneer het ''glas'' op bepaalde plekken dunner is.