Valeo Xenon en Halogeen zelfde lampunit ?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Misha
3rd Gear member

Gaat om de heldere lampen van 2005->

Mijn xenon lampen hebben wat aanslag aan de binnenzijde. Nu is er door de domme constructie geen enkele mogelijkheid om het glas / kunststof te vervangen dus zou je aan nieuwe lampunits moeten en die zijn zo verschrikkelijk duur dat dat de moeite niet is.

Nu heb ik wat zitten bestuderen en het valt op dat de unit zelf van Valeo eigenlijk geen verschilt toont tussen de Halogeen en de Xenon variant. Volgens mij zit onder de halogeen koplamp ook gewoon de ruimte voor de xenon trafo.

Wat wél anders is is het fittingdeel uiteraard. Nu lijkt het erop alsof ik dat wel kan verwijderen dmv 4 kleine schroefjes.

Als die lampunits dus hetzelfde zijn bestel ik een set nieuwe Halogeen valeo´s want die kosten weinig en schroef ik het fittinkje, en de trafo´s over.

Iemand ervaring mee ? Of iemand in de buurt die nog een ralle heldere koplamp heeft liggen die ik mag bestuderen ?
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Misha
3rd Gear member

Ter veruidelijking :

Dit zijn de "verschillende" units voor Xenon en Halogeen :

Xenon :
Afbeelding

Halogeen :
Afbeelding
Zoek de verschillen..

En dit zijn wat foto's van het binnenwerk van de lamp. Duidelijk te zien is dat het fittingdeel wel losgeschroefd kan worden en vervangen kan worden. Ook zie je duidelijk dat ook op de Halogeen-lampunit de plek zit voor de trafo.

Ik vermoed dus dat het 1 lampunit is met alleen een andere fitting erin . (en natuurlijk met trafo en dergelijke)
Plan is dan om een set nieuwe halogeens te kopen en de trafo en de fitting over te schroeven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Iroll
6th Gear member

Even checken welke code erin staat, daaraan kan je zien of de lamp geschikt is voor xenon:

Auto's van voor 2006 moeten voldoen aan:

- goedgekeurde koplamp voor xenon / code DC, DR of DCR moet in de koplamp staan

Staat er code HC, HR of HCR in je koplamp dan is het per 1 mei 2009 verboden om xenonlampen in te bouwen en de boete is € 60,-

(Bron Autoweek)
Laguna-S60
7th Gear member
Contacteer:

Iroll schreef:Even checken welke code erin staat, daaraan kan je zien of de verboden om xenonlampen in te bouwen en de boete is € 60,-

(Bron Autoweek)
ik heb nog ooit gehoord dat iemand hier voor gecontroleerd is... ook niet bij de grote controles.. :roll:
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

misschien is je telefoonnummer gewoon niet bekend?
Volvo for life
Iroll
6th Gear member

Je moet ook niet voor de boete de juiste xenon codering aanhouden, maar om te voorkomen dat je tegenliggers het licht uit de ogen schijnt!
En op verblinden van tegenliggers staat €90 boete. Die boete wordt trouwens veelste weinig uitgeschreven, daar mag wat mij betreft veel meer op gecontroleerd worden.
elianmars
5th Gear member

Ook hier maar even dan. Kijk even naar de units van jouw post hierboven en de units die in je eigen wagen gemonteerd zijn. Ze zijn niet geheel hetzelfde. Het gedeelte met de xenonlamp ligt iets meer naar voren, valt iets over de reflector ernaast en het blokje tussen xenonlamp en knipper ontbreekt bij de gewone uitvoering.

De "xenon"lamp van Koebergen:

Afbeelding

Je eigen xenonlampen:

Afbeelding

Afbeelding
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
945i
8th Gear member

hmm... Ik zie geen verschil... Behalve dat die in de auto zwart zijn. :?

edit; O! nou zie ik het, vergeleken met de bovenste lamp... ja inderdaad. :)
maar de spiegel/reflector zijn wel gelijk...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Misha
3rd Gear member

De vraag is of het deel wat meer naar voren ligt bij Xenon in het huis zit of slechts in de verwijderbare fitting als jullie snappen wat ik bedoel.
(Zie ook de foto's van de binennkant)

En dat het parkeerlichtje -het grijze blokje- op een andere plek zit maakt me niet zoveel uit.
Misha
3rd Gear member

Nog even ter aanvulling:

De originele Xenon valt sowieso wat tegen.
Natuurlijk is het beter dan Halogeen, maar het haalt het niet bij het licht wat uit mijn S70 kwam.
Daar zaten de originele C70 2004 koplampen in (dus de heldere variant) met een goede kwaliteit aftermarket Xenon set en dat was pas echt een bak licht.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Misha schreef:Nog even ter aanvulling:

Natuurlijk is het beter dan Halogeen, maar het haalt het niet bij het licht wat uit mijn S70 kwam.
Daar zaten de originele C70 2004 koplampen in (dus de heldere variant) met een goede kwaliteit aftermarket Xenon set en dat was pas echt een bak licht.
en dat laatste vond menig medeweggebruiker dan weer bloedirritant
Volvo for life
Misha
3rd Gear member

bart simpson schreef:

\
En er zijn altijd mensen te vinden die zich ergeren.

Er zijn gewoon richtlijnen voor en controlemogelijkheden; als het lichtbeeld prima in orde is moeten ze niet zeuren en voor zich kijken in plaats van in de lichtbundels van tegemoetkomend verkeer.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

En alles dat dan niet voldoet een rijverbod opleggen en stevig sanctioneren.
Volvo for life
diesel01
Geartronic member

Misha schreef:
bart simpson schreef:

\
En er zijn altijd mensen te vinden die zich ergeren.

Er zijn gewoon richtlijnen voor en controlemogelijkheden; als het lichtbeeld prima in orde is moeten ze niet zeuren en voor zich kijken in plaats van in de lichtbundels van tegemoetkomend verkeer.
Tot dat je een vrachtwagen chauffeur tegenkomt die zijn 800watt lichtbalk aandoet om jouw te attenderen op het verblindend licht dat je voert...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

ik doe bij verblinding door een tegenligger ook alles aan dat ik er op heb zitten (en dan nog snappen ze het doorgaans niet)
Volvo for life
Misha
3rd Gear member

bart simpson schreef:En alles dat dan niet voldoet een rijverbod opleggen en stevig sanctioneren.
Ja, lijkt me wel, net als bij andere verlichtingsproblemen: direkt oplossen en een boete.
Misha
3rd Gear member

Zo, ik ga het probleem anders oplossen.
Omdat je alleen de voorkant van het glas ziet heb ik de dremel gepakt en het glas er af geslepen. Daarna onderzocht en een industriële, licht vullende Polycarbonaat lijm gekocht.

Nu het glas een keer stevig polijsten en weer met een speciale coating behandelen. Dan de boel weer dichtlijmen en klaar is Misha voor een jaar of wat.
toedeledoki
3rd Gear member

Misha schreef:Nu het glas een keer stevig polijsten en weer met een speciale coating behandelen. Dan de boel weer dichtlijmen en klaar is Misha voor een jaar of wat.
Doe je voorzichtig met dat polijsten?! Je lichtbeeld zou er door kunnen veranderen, wanneer het ''glas'' op bepaalde plekken dunner is.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”