motormanagement lampje :update 14-02-12 opnieuw, en opnieuw.

Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

Heb sinds een tijdje dat het oranje lampje brandt.
Eerste maal laten resetten, na 1,5 week kwam hij weer terug.
Motor loopt prima, aan het rijgedrag is helemaal niets te merken.
Men heeft een slangetje vervangen evenals de druksensor van de inlaatbuis??
Weer bleef het een 2 weken weg.
1 Dag voor de vakantie brandde het opnieuw, zucht.
Ik wederom naar de garage en men heeft toen de contactjes van een stekker vernieuwd en er een druppel tin op gedaan.
Heb er nu een aantal honderd km mee gereden en so far so good.
Telkens betreft het dezelfde foutmelding.
In de hoop dat het niet terug komt; maar mocht het wel zo zijn, wie heeft er nog andere ideeën over?
Ik heb trouwens nog 4 maanden garantie, maar om de 2 weken naar de garage is niet leuk!
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21749
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wat betekent die storingscode eigenlijk?
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

Iets van foutief signaal inlaatbuis druksensor...
Ben a- technisch, dus als iemand mij kan verklaren hoe en wat?
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

En ja hoor,
Na duizend km opnieuw het brandende lampje.
Ga voorlopig es niet terug, kijken of er meer uit komt....
Maarre, niemand heeft verder een idee?
Ik vermoed nl dat het dezelfde foutcode zal zijn.
Motor loopt goed.
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Gast

Volvo- dealer of specialist die met VIDA (Volvo diagnose software) werkt?
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1475
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Aangezien je nog garantie hebt, terug met de auto, laat ze het maar oplossen. Het lampje brand niet voor niets, er is blijkbaar een sensor die geen goede waarde afgeeft. Je hoeft niets aan je auto te merken, bij mij was de lambda sonde stuk, dan gaat het lampje ook aan, terwijl er niets aan de auto te merken was. Volgens mij is het zelfs APK afkeur als die brand.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

Hoeveel lambda sensors zijn er?
2?
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1475
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Ja, eentje voor en eentje na de kat. De achterste is alleen om te controleren of de kat nog werkt, die ervoor stuurt werkelijk het mengsel. Bij mij was de voorste stuk.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

Maar hij geeft telkens een storing betreffende inlaatbuis druksensor?
Kan het dan aan de Lsonde liggen?
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

Nou, maandagavond wordt de auto weggebracht naar de garage.
Zw willen er alles aan doe om het nu permanent op te lossen.
Op hoop van zegen.....
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

Vandaag is de diagnose gesteld.
Het betrof als ik het goed hoorde, foutcode 640 en 643.
De nokkenasversteller/sensor(?) is kaputt.
Er bleek ook olie in te zitten.
Tevens wordt er dan een nieuwe distributieriem met toebehoren, opgezet.
Is dit een vreemde storing voor een auto met 126000 km op de teller?
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21749
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Als die nokkenassensor inderdaad stuk is en vooral onder de olie zit, moet ook de keerring vervangen worden.

Die sensor kijkt naar de stand van de nokkenas (oh, echt?) en die informatie is onder andere van belang voor de hele loop van de motor, onder andere: zo weet de ECU op welk moment de motor zijn inspuiting moet krijgen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

beetje olie in die sensor gebeurd wel vaker,daar geeft hij geen storing voor op,tenzij hij stuk is natuurlijk,ik denk dat er een ander probleem is.
Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

Wat denk je Ramon, nu kan ik de garage nog inlichten?
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

Moet ik trouwens de waterpomp laten vervangen?
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

als ze de distributieriem en rollen vervangen is het beter de pomp ook te vervangen.
wat betreft de storing die je hebt,ik denk eerder aan een van de lambda sondes.
Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

Nog even navraag gedaan;
het was geen geringe olielekkage, want zelfs de D-riem zat al wat onder de olie....
Dus het lijkt mij dat het daar bij die nokkenas niet lekker zit.
Heb ook doorgegeven dat de waterpomp vernieuwd dient te worden.
Hopelijk ben ik hierna verlost van die extra garage bezoeken, ik word er een beetje moedeloos van. Heb nog niet echt van mijn auto kunnen genieten.
Begin zelfs een beetje vertrouwen te verliezen in Volvo :(
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

Zal even updaten..
De definitieve diagnose,tot nu toe;), was een mechanische fout bij code 640/643.
Dit blijkt de variabele nokkenaspoelie te zijn. Hier zat een boel olie in, dit liep ook al naar de d-riem toe.
Men heeft het onderdeel besteld(moest uit Zweden komen), er is een nieuwe d-riem, waterpomp, spanrollen, keerring etc op gekomen.
De monteur dacht dat de vorige storingen bijna zeker ook door de kapotte poelie kwamen.
De kapotte onderdelen en de werkuren waren voor de garage, de d-riem en waterpomp voor mijn rekening.
Kan ik wel mee leven.
Na 4 dagen kreeg ik de auto weer terug.
Vanaf nu: fingers crossed..
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

Inmiddels 8 december en alles is nog steeds rustig/normaal.
Touch wood...
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

Helaas....te vroeg gejuicht!

Deze week brandde het mmlampje wederom. :evil:
Hup naar de garage, en de storingscodes: 140a en 643a.
Exact dezelfde storing. Monteur verdenkt nu de nokkenasversteller(regel solenoïde?) zelf...... Deze wordt as vrijdag vernieuwd en tevens wordt de motor geflushed.
Begin nu wel te denken dat dit een neverending story wordt!
Overigens las ik ergens op internet dat dealers bij het vervangen van het nokkenastandwiel altijd de nokkenasversteller mee vervangen. Dit had dan eigenlijk al gedaan kunnen zijn?!
Heb een paar maal gevraagd of het zeker weten niet van een lambdasonde kon afkomen.
Het antwoord was nee. :(
Wordt, helaas, vervolgd.
Auto is nu ook nog buiten garantie..
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Plaats reactie

Terug naar “S80”