Krakendegeluiden bij scherp sturen

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Hallo,

Als ik scherp links of rechts afdraai dan hoor ik rare geluiden (krakende geluiden,...), de garage heeft onlangs de rechter ophanging vervangen, de schokdempers zijn ook nog maar een jaar geleden vervangen. Wat zou dit nu weer kunnen zijn?
alvast bedankt,
Stijn
PB34
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 18.04.2010 - 21:57
Locatie: Zuid-Holland

No worries! Heeft mijn C70 ook last van, en mijn voorgaande 850 estate ook. Kan geen kwaad. Eventueel kan de garage wat smeren om het kraken te verminderen.
Gr., PB34
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

De garage heeft vroeger eens de rubbers ingevet, nogtans als ik de auto kuis, dan spuit ik eens goed af voor het vuil...
Gebruikersavatar
jony
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.10.2009 - 22:57

tip : doe wat ( koper ) vet op de "padjes" die zorgen dat je wiel niet te ver kan overdraaien wil wel eens helpen

grtz
Gebruikersavatar
PePe
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27.01.2007 - 22:38

jony schreef:tip : doe wat ( koper ) vet op de "padjes" die zorgen dat je wiel niet te ver kan overdraaien wil wel eens helpen

grtz
Supertip!!

Dag kraak
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Het zijn inderdaad de aanslagblokjes op de draagarm, waar de stuuruitslagbegrenzers tegenaan komen, die droog zijn. Met een goede lik kopervet moet het over zijn.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

azo, want het is inderdaad ook als ik een goot rij of tijden het remmen dat de je dat hoort, bedankt voor de tips
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

belgian-tsm schreef:ook als ik een goot rij of tijden het remmen
Dat heeft niks te maken met de stuuruitslagbegrenzers.
De veerschotel rubbers/ lagers zullen wel gebroken/versleten zijn.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

een jaar geleden heeft de garage schokdempers vervangen, veerzitting ervoor en nieuwe banden, paar maand geleden na aanrijding mn rechter ophanging/stuurstange, motorkap, koplampen, bumper, zijflanken, mn bumper was afgerukt tot aan de chasis ofzoiets, dus hoop dat het niet door dat komt, bij het vervangen van de schokdempers hadden ze ook stuurrubbers ingevet ofzoiets, maar dat was het dus niet, dus wat ik nu wil vragen om mn verhaal korter te maken is, dat een nieuwe schokdemper, en veerzittingen, dus niks te maken heeft met de veerschotel rubber, of lagers?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Veerzittingen en veerschotelrubbers is hetzelfde.
Die zit tussen de veer en de lager, waarmee de schokdemper word gemonteerd.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

die zijn dus nog niet zolang geleden vervangen, is wel vreemd, ik begin toch een beetje mn vertrouwen te verliezen in mn garage, mijn auto zijn motorkap gaat niet meer deftig open na carrosorieherstel... en mijn handrem pakt ook niet meer goed, nadat de handremschoenen, blokken... zijn vervangen, dingen die piepen, of zaken die ze moeten zeggen, moet ik zelf achter komen, terwijl dat als je een auto binnendoet in de garage en ze doen een nazicht en testrit, je zou verwachten dat ze alles opschrijven, en zo onozele werkje voor iets in te oliën of gepiep uit handschoenenkastje te halen, daar vragen ze 25 euro voor, vroeger deden ze zoiets er gratis bij, als je auto op groot onderhoud kwam, nu is elk detail goed om aan te rekenen, ben niet meer zo tevreden eigenlijk, toen mijn handremschoenen paar jaar geleden in garantie zijn vervangen, was het wel in orde, dan deed ik 1 klik naar boven en de handrem pakte sterk...
Maar ok, om verder te gaan:
schokdempers en veerzitting vervangen + vervangen voorste banden + uitlijning op 29/03/2010, revisie van rechterremklauw voorran is toen ook gebeurd ivm autokeuring.
Op 18/04/2011: draagarm rechtvoorraan vervangen (8628497) samen met remschijven, blokken achteraan + handremschoenen, een nieuwe afschermrand, bodemplaat (9203796) hebben ze toen ook moeten steken.
Dus het onderdeel dat ingevet moet worden zit hier niet tussen (de lijst die ik opsom?)
mvg,
Stijn
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Als het geen officiële Volvo garage is, zijn er dan imitatie onderdelen gebruikt?.
Dan is het niet vreemd dat die alweer de geest gegeven hebben...
Draagarm rechts is vervangen, waarom niet beide?.

Wat betreft je handrem, met 1 klik hoort die niet strak te staan.
Beter afstellen is de boodschap.
Gebruikersavatar
jony
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.10.2009 - 22:57

Ludo schreef:
belgian-tsm schreef:ook als ik een goot rij of tijden het remmen
Dat heeft niks te maken met de stuuruitslagbegrenzers.
De veerschotel rubbers/ lagers zullen wel gebroken/versleten zijn.
ik weet natuurlijk niet hoe het zit in dit geval maar bij mij waren het wel de aanslagblokjes denk ik

ik had het vooral als ik de auto in de garage manuvreerde dan moet ik voor en achteruit vrij grote hoeken maken

dan hoorde ik steeds als ik ver stuurde een geluid

toe heb ik wat rood vet aan de padjes gedaan om te zien of de elkaar raakte en dat was het geval

nu heb ik wat kopervet aan gedaan en is het gedaan

hopelijk ik het bij u ook zo maar vrees beetje gezien je het ook hebt over een drempel

veel succes

grtz
Gebruikersavatar
VolvoC70T5
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 01.09.2007 - 21:48

nou 1 opluchting heb je wel.. de motorkap bij mijn C gaat ook niet altijd netjes open..moet soms wel 2 x heen lopen (zelfs na het afstellen van beide haken) om hem open te krijgen..
handrem, das gewoon een kwestie van afstellen.. had de garage netjes kunnen doen (zelf ook te doen, even velg eraf.. handrem op 2 of 3 tikjes zetten.. de remschijf met het "stelgat" bovenin zetten en met een platte schroevendraaier het stelschroefje zoeken welke in de schijf zit naar boven draaien totdat de schijf niet meer te bewegen valt..)

maargoed, als ik jouw post lees heb jij daar gewoon de garage voor en zijn ze daar een beetje "lui"

maar even dat gekraak..het klinkt in mijn oren als een veerpootlager welke versleten is...
makkelijk te testen door even iemand te laten sturen terwijl de auto stil staat (ja ik weet `t tis niet goed voor de banden&pomp maar om even te testen).. dan kom je gauw genoeg erachter aan welke kant het gekraak weg komt..
belgian-tsm schreef:die zijn dus nog niet zolang geleden vervangen, is wel vreemd, ik begin toch een beetje mn vertrouwen te verliezen in mn garage, mijn auto zijn motorkap gaat niet meer deftig open na carrosorieherstel... en mijn handrem pakt ook niet meer goed, nadat de handremschoenen, blokken... zijn vervangen, dingen die piepen, of zaken die ze moeten zeggen, moet ik zelf achter komen, terwijl dat als je een auto binnendoet in de garage en ze doen een nazicht en testrit, je zou verwachten dat ze alles opschrijven, en zo onozele werkje voor iets in te oliën of gepiep uit handschoenenkastje te halen, daar vragen ze 25 euro voor, vroeger deden ze zoiets er gratis bij, als je auto op groot onderhoud kwam, nu is elk detail goed om aan te rekenen, ben niet meer zo tevreden eigenlijk, toen mijn handremschoenen paar jaar geleden in garantie zijn vervangen, was het wel in orde, dan deed ik 1 klik naar boven en de handrem pakte sterk...
Maar ok, om verder te gaan:
schokdempers en veerzitting vervangen + vervangen voorste banden + uitlijning op 29/03/2010, revisie van rechterremklauw voorran is toen ook gebeurd ivm autokeuring.
Op 18/04/2011: draagarm rechtvoorraan vervangen (8628497) samen met remschijven, blokken achteraan + handremschoenen, een nieuwe afschermrand, bodemplaat (9203796) hebben ze toen ook moeten steken.
Dus het onderdeel dat ingevet moet worden zit hier niet tussen (de lijst die ik opsom?)
mvg,
Stijn
Gebruikersavatar
MartijnC70T5
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 20.06.2010 - 10:37
Locatie: Veenendaal

Dat gekraak doen ze bijna allemaal die van mij doet het ook behalve als het geregend heeft en alles een beetje vochtig is ;)

Hoor je daar in tegen geratel als je hem scherp in stuurd dan zou ik je homokineet maar eens nakijken ;)

Dit veroorzaakte bij mij het geluid ;)

Afbeelding
Scandinavian Luxury...................Other Car's

Volvo 480GT................................Ford Fiesta Xri
Volvo C70 T5 325PK................... Opel Tigra Rio Verde
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Hoi,
Mijn Volvogarage op deze moment is een officiële dealer, met goede reputatie... maar mn motorkap moest vervangen... je zou dan toch verwachten uit goede service dat ze zorgen dat het goed open en dicht gaat...
idem met handrem, 1 tikje is mss wat overdreven, neem er 2 ofzo, maar nu moet ik hem volledig aantrekken, en dan bolt de auto soms nog een stuk naar achteren. Dit weekend ga ik dit eens bekijken (zie foto Martijn) als ik mn auto gaan kuisen, als ik mn auto kuis, kijk ik alle vloeistoffen... na, dus ook zulke zaken. Nu als mn pa uitstapt achteraan uit de auto of iemand aan de rechterpassagierskant maakt de achterkant ook zo een krakend geluid, schokdempers achteraan zijn bij mijn weten nog nooit vervangen geweest.
Maar ik zal eerst eens kijken naar de tip op de foto.
bedankt allezinds, ik hou jullie op de hoogte...
Gebruikersavatar
VolvoC70T5
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 01.09.2007 - 21:48

controleer in de kofferbak links en rechtsachter eens de schokbreker"dempers/rubbers" ..
kan zijn dat deze ook versleten zijn.. (zitten onder de bekleding)
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Hallo,

Ik heb dit van weekend nagekeken, er is niks los gekomen, rubbers vanachter zijn nog vast (in Mijn V70 was er tijdje geleden wel zo één losgekomen en dan gaat er zo een pompje naar boven, toen was de bagageplank naar boven gekomen...), maar het gaat nu over de S70, de rubbers aan de stuurinrichting zitten ook nog vast, tijdens het regenen, hoor je het geluid niet, dus het zal inderdaad aan de smering liggen.
de motorkapslotjes heb ik dan ineens ingespoten met een slotspray.
Maar als ik heel hard rem als ik bol, dan hoor je het geluid ook, maar mss is dat normaal (vering...)
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Deze week ging in naar het containerpark, en daar moet je voor je tuinafval naar beneden rijden, zo een heel stijle helling, dan hoor je de auto toch ferm kraken, ik reed schuin naar boven, en er kwam heel wat kraaklawaai van onder de auto vandaan. voorraan, en achteraan.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”