Wat denken jullie van deze 2e hands V40?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
MrSuzuki
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 25.02.2006 - 21:28

Hallo,

Zoals jullie misschien gelezen hebben zijn mijn ouders op zoek naar een V40 (phase 2, het liefst vanaf 2002) met minder dan 80.000km. Nu hadden we onder andere deze gevonden:

http://www.tholenbv.nl/occ_details.php?id=469

Wij hadden hier al in proef gereden, maar de rit viel erg tegen: erg onrustig, hobbelend en maakte herrie. Dit kwam zeer waarschijnlijk door de compleet versleten en vierkante banden die eronder zaten. De reden dat de verkoper er geen nieuwe banden onder deed is omdat ie misschien ooit in de "handel" gaat (door verkopen aan handelaar ofzo). Echter, kwam het bedrijf zeer betrouwbaar en eerlijk over. Het is een familie bedrijf trouwens.

Ook gaf hij een nette inruilprijs die we nog nergens anders tegen gekomen zijn. Nu heeft hij dus aangeboden 4 nieuwe banden eronder te gooien naar onze keus en om dan nog eens te komen rijden.

Klinkt goed dus! Maar wat denken jullie er van?
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Ziet er op zich heel netjes uit. Heb precies dezelfde kleur gehad. Grappig.
Maar op een plaatje kun je natuurlijk nooit zien of ie goed is of niet.
Ik zou die banden eronder laten gooien en nog eens rijden. En goede afspraken maken mocht je toch nog wat tegenkomen. Suc6
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
MrSuzuki
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 25.02.2006 - 21:28

Er zit sowieso een half jaar (Bovag) garantie op.
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Denniskl
5th Gear member
Berichten: 1137
Lid geworden op: 26.01.2005 - 18:23
Locatie: Velp (gld)

Beetje vreemd dat ze er niet even nieuwere banden onder doen.
Ze moeten het toch vaak hebben van de proefritten.
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
Gebruikersavatar
marissen
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
Locatie: Bergentheim

Vreemd dat ze deze auto in de handel willen gooien??? Lijkt me toch een goed verkoopbare auto.
Alleen vrij prijzig gezien de vrij basis uitrusting van deze auto.
Ik heb meer voor minder gezien (en gekocht! :D ).
En wil je er toch mee door gaan: altijd de airco opnieuw laten vullen en reinigen. Ben je de komende jaren weer verzekerd van een goed werkende airco.
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
Gebruikersavatar
smokingman
4th Gear member
Berichten: 671
Lid geworden op: 15.01.2006 - 00:29
Locatie: Spijkenisse

Laat die wielen eronder zetten en maak dan nog een proefrit. Als je dan door wil gaan met die auto zou ik zeker op de prijs wat afdingen, want die is wel aan de hoge kant.

Over die airco ben ik een andere mening toegedaan. Een V/S40 heeft bijna nooit problemen met de airco ongeacht of ze dat ding nou leeghalen en met hetzelfde koudemiddel weer afvullen. Het is geen 850. Laat wel je pollenfilter vervangen.
Gebruikersavatar
MrSuzuki
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 25.02.2006 - 21:28

Ja, het is zeker niet de goedkoopste: maar ze geven WEL een behoorlijk hoge inruil voor onze huidige auto (waarschijnlijk omdat de V40 zo prijzig is) en er is sowieso al wat van de prijs af. Dus in verhouding is het een goede deal.

En het bedrijf is zelf airco-specialist dus met de airco zal het wel snor zitten ;)
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
marissen
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
Locatie: Bergentheim

Een V/S40 heeft bijna nooit problemen met de airco ongeacht of ze dat ding nou leeghalen en met hetzelfde koudemiddel weer afvullen.
Toch verliest een airco systeem in de loop van de jaren langzaam een beetje inhoud. Hierdoor neemt de werking steeds verder af. De airco werkt wel, maar koelt veel minder goed. Het is vaak een verschil van dag en nacht weet ik uit eigen ervaring.

Het gaat niet om het feit of je wel of geen problemen hebt, maar meer over de optimale werking. En die is er na +/- 4 jaar wel af. Even opnieuw afvullen moet je natuurlijk gewoon bij de prijs ''inlullen'' zeker bij deze specialist (die als autobedrijf overigens goed bekend staat.)
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Ik vindt 'm erg duur, maar het gaat erom wat er uiteindelijk onder de streep staat uiteraard.
Ik zou doorzoeken naar een V40 met geregelde airco..
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
MrSuzuki
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 25.02.2006 - 21:28

Probleem is dat wij een 2 liter moeten hebben ivm 1400kg trekgewicht.. en die zijn niet heel makkelijk te vinden.

Nogmaals, de auto zelf is vrij duur, maar we krijgen dan ook veel inruil. Dus uiteindelijk istie goed geprijst :)
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Ik zou die Lancia Thema 8.32 die ze daar hebben staan kopen! Die mag 1500kg trekken. Wel iets minder betrouwbaar dan de Volvo maar ook een stuk goedkoper. (volgens mij stond deze eerst te koop bij Gallery in Brummen)

Maar serieus: die Volvo ziet er netjes uit, alleen jammer dat er geen geregelde airco op zit. Mooie kleur :) die is erg populair ineens hier (of het valt me nu pas op).
Gebruikersavatar
MrSuzuki
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 25.02.2006 - 21:28

Wij hadden liever een zwarte, maar ja ;)
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Heb ik ook gehad, vond ik altijd het mooiste, maar deze paars achtige blauwe kleur is eigenlijk wel wat minder saai.
Gebruikersavatar
MathijsT4
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 19.02.2006 - 16:37

De paarsblauwe kleur wordt wel gauw minder mooi als de wagen vuil is vind ik.
Maar leuk is wel dat hij in de zon een wat andere kleur lijkt te hebben dan in de schaduw.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Heeft een zwarte net zoveel last van
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

smokingman schreef:Over die airco ben ik een andere mening toegedaan. Een V/S40 heeft bijna nooit problemen met de airco ongeacht of ze dat ding nou leeghalen en met hetzelfde koudemiddel weer afvullen. Het is geen 850.
een S/V40 of een 850, een airco werkt voor beide modellen hetzelfde.
leeghalen en opnieuw vullen houd wel wat méér in hoor.
zoals marissen hierboven schrijft verliest een airco jaarlijks tussen 10 en 15% koudemiddel op een natuurlijke wijze.
de werking neemt hierdoor niet af maar wél het koelvermogen.
nu merkt je dat bijna niet doordat het zo langzaam gaat.
koudemiddel (R134a) dient tegelijkertijd ook als transportmiddel voor de aanwezige olie die de compressor van smering voorziet.
te weinig smering betekent op termijn een nieuwe compressor. (±800€)
het leeghalen en opnieuw vullen (vacuumeren) houd dus ook in dat de olie van het gas gescheiden word en de juiste hoeveelheid er terug ingedaan word.
verder word het vocht er uitgetrokken en het systeem gereinigd, de druk word gecontroleerd, en er word nagegaan of de presostaat goed werkt...
het droger/filter element (±50€) is in het aircosysteem ook een belangrijk onderdeel.
dit moet iedere 2 jaar vernieuwd worden, na 2 jaar is zo'n droger/filter totaal verzadigd.
je kan dan vacumeren en vullen zoveel je wil, een verzadigd filter blijft verzadigd en zal niet meer correct werken.

tegenwoordig doe je bij een aircospecialist zo'n 2 jaarlijks onderhoud voor ± 150€.
dat kan toch niet teveel zijn hé?. :wink:
Gebruikersavatar
smokingman
4th Gear member
Berichten: 671
Lid geworden op: 15.01.2006 - 00:29
Locatie: Spijkenisse

Ludo schreef:
smokingman schreef:Over die airco ben ik een andere mening toegedaan. Een V/S40 heeft bijna nooit problemen met de airco ongeacht of ze dat ding nou leeghalen en met hetzelfde koudemiddel weer afvullen. Het is geen 850.
een S/V40 of een 850, een airco werkt voor beide modellen hetzelfde.
leeghalen en opnieuw vullen houd wel wat méér in hoor.
zoals marissen hierboven schrijft verliest een airco jaarlijks tussen 10 en 15% koudemiddel op een natuurlijke wijze.
de werking neemt hierdoor niet af maar wél het koelvermogen.
nu merkt je dat bijna niet doordat het zo langzaam gaat.
koudemiddel (R134a) dient tegelijkertijd ook als transportmiddel voor de aanwezige olie die de compressor van smering voorziet.
te weinig smering betekent op termijn een nieuwe compressor. (±800€)
het leeghalen en opnieuw vullen (vacuumeren) houd dus ook in dat de olie van het gas gescheiden word en de juiste hoeveelheid er terug ingedaan word.
verder word het vocht er uitgetrokken en het systeem gereinigd, de druk word gecontroleerd, en er word nagegaan of de presostaat goed werkt...
het droger/filter element (±50€) is in het aircosysteem ook een belangrijk onderdeel.
dit moet iedere 2 jaar vernieuwd worden, na 2 jaar is zo'n droger/filter totaal verzadigd.
je kan dan vacumeren en vullen zoveel je wil, een verzadigd filter blijft verzadigd en zal niet meer correct werken.

tegenwoordig doe je bij een aircospecialist zo'n 2 jaarlijks onderhoud voor ± 150€.
dat kan toch niet teveel zijn hé?. :wink:
De airco van een S/V40 werkt wel degelijk anders dan die van een 850. Een 850 heeft een orifice en een S/V40 heeft een TEV (thermostatisch Expansie Ventiel) De 850 schakelt de compressor door middel van een drukschakelaar die aangeeft als de verdampingsdruk in de verdamper te laag wordt (dat betekent bij een juiste vullingsgraad dat dus de verdampingstemperatuur te laag wordt en de verdamper gaat bevriezen). Bij de S/V40 zit er een temperatuursensor op de verdamper die de compressor uitschakelt als de verdamper dreigt te bevriezen. Een 850 gaat dus bij verlies aan koudemiddel met zijn compressor staan "klikklakken". Dit komt omdat, doordat er te weinig koudemiddel in het systeem zit, de zuigdruk bijna gelijk in elkaar zakt. Waardoor de drukschakelaar denkt dat de verdamper bevriest en de aircocompressor uitschakelt. De S/V40 daarentegen zal niet uitschakelen omdat de verdamper gewoon niet meer zo koud wordt dat hij dreigt te gaan bevriezen.

Verder is een orifice niets anders dan een vernauwing. Dus gewoon een klein dingetje met een klein gaatje die in de leiding gemonteerd zit. Het regelt niet. Het TEV daarentegen meet aan de uitgaande zijde van de verdamper of er zich daar nog niet verdampte koudemiddel bevind. Zo ja, dan knijpt hij de toevoer af, en zo niet dan laat hij meer door.

Die 10 tot 15% verlies op jaarbasis ben ik (door ervaring) niet met je eens en ik vind dat dat ook te vaak gebruikt wordt in de praktijk om een airco maar klakkeloos te vullen. (oh de auto is 2 jaar oud en er mist 300gr koudemiddel. Niks aan de hand dus, vullen maar) Dan heb je in mijn ogen te maken met een lekkage en die zal opgespoord moeten worden. Vaak wordt hiervoor de airco gevuld met een toevoeging (bijv spectroline) waarna de klant dan na een bepaalde tijd terug moet komen om de lekage op te sporen. Helaas krijg je hiermee niet alle lekkages te zien. Spectroline hecht zich aan de olie. En er zijn 2 soorten lekages. Die waar olie meelekt en die waar het niet gebeurt. Bij die laatste zal de toevoeging dan ook niet zichtbaar zijn. Bovendien zijn er plekken van de installatie die je niet of nauwelijks kan zien. Denk aan een verdamper. Beter zou het zijn als er bij de vulstations goede elektronische lekzoekers werden verkocht (en niet van die speelgoeddingen die ik vaak in werkplaatsen tegenkom) en het personeel dat er mee moet werken een betere opleiding in het lekzoeken zou krijgen.

Als het filter/droger verzadigd is met vocht, dan is het systeem niet goed gevacumeerd. Met vacumeren haal je namelijk het vocht uit het systeem. En het is een gesloten systeem met meer druk dan atmosferische druk waardoor er nooit later vocht in kan komen. Overigens vind ik het vervangen van het filter/droger bij werkzaamheden aan het airco-systeem niet slecht. Dat heeft echter meer te maken met verontreiniging die door de compressor wordt veroorzaakt uit je TEV of orifice te houden dan met het vochtverhaal. Het vochtverhaal is wel belangrijk bij andere systemen waarbij de elektrische wikkelingen van je compressor in het koudemiddel en de olie zitten. Zoals thuis bij je koelkast. In de autowereld is het tot nu toe nog steeds zo dat de compressor mechanisch aangedreven wordt en er dus geen wikkelingen nodig zijn.

Dat je bij het vullen van het systeem olie toevoegd is helemaal logisch. Bij het leeghalen van het systeem trek je namelijk olie mee. Die moet vervangen worden.

Het koudemiddel veroudert niet, verandert niet van (chemische) samenstelling en kan dus gewoon na filteren en olieafscheiden gewoon terug in het systeem.
Gebruikersavatar
MrSuzuki
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 25.02.2006 - 21:28

Dwalen we niet een beetje af..... :twisted:
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Best wel ja. Het ging er toch om of de auto geschikt was of niet dacht ik.
Ik zou een testrit doen met de nieuwe banden eronder.
Kun je er dan altijd nog van afzien.
Suc6
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
marissen
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
Locatie: Bergentheim

Heeft een zwarte net zoveel last van
Op zwart zie je alles :puppydogeyes: :puppydogeyes: :puppydogeyes:
Maar als ie glimmend gepoetst op de oprit staat is het de allermooiste kleur :mrgreen: :mrgreen:
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”