Melding "versnellingsbak service vereist"

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Erik!
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 16.02.2010 - 22:31

Op de heenreis van onze vakantie richting Italië hebben wij de bovenstaande melding gekregen. Dit na een stevig bergje (5%) met een stevige snelheid (100km/u, ruim boven de 2000 toeren) beklimmen, waarbij een caravan van 1300kg aan de trekhaak hing. De klassieke automaat (geen geartronic) had geen enkel idee meer in welke versnelling hij stond (D). Er stond dan ook alleen maar een streepje ipv een D. Handmatig de automaat zetten naar de 4 of 4 bracht geen verbetering. Hij reageerde hier niet meer op of pas heel traag.

Wij hebben dus een tankstation opgezocht een de auto even een kwartier laten staan. Daarna de auto weer gestart en de automaat functioneerde wederom vlekkeloos. Hij heeft daarna ook niet meer gehaperd op de heenreis,terugreis of welke andere situatie dan ook. In totaal meer dan 2.000km gereden. Versnellingsbakolie heb ik gecontroleerd en is op het vereiste niveau.

Wat was er aan de hand met de automaat? Moet ik mij zorgen maken of was het gewoon een uitzonderlijke Blue screen als bij Microsoft? Hoe kan ik de melding resetten?
Volvo XC90 D5 2019 R-Design met (vrijwel) alle opties
Volvo XC60 D3 2015 Ocean Race
OUD: Volvo V70 D5 2003 Automaat - Comfort + Estateline
OUD: Volvo V50 1.6 2009 Drive start & stop + RTI
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Gewoon niet zo hard de berg op.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Ik zou het even aankijken. Misschien was de bakolie te warm geworden. Verder wat 945i zegt.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Erik!
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 16.02.2010 - 22:31

Hoe krijg ik die melding weg? Als hij weer terug komt, dan weet ik ook dat er echt iets aan de hand is.

Hoe kan de olie overigens te warm worden? Ik dacht dat dit kwam door veelvuldig schakelen en te laag in de toeren. Vandaar het met een stevige snelheid de berg nemen.
Volvo XC90 D5 2019 R-Design met (vrijwel) alle opties
Volvo XC60 D3 2015 Ocean Race
OUD: Volvo V70 D5 2003 Automaat - Comfort + Estateline
OUD: Volvo V50 1.6 2009 Drive start & stop + RTI
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Maar je vergeet even dat er een caravan achter hangt.. De auto(maat) moet even 1300 kg meer de berg op trekken.... En dat met zomerse buitentemperaturen, ik geef het je te doen... (+ een baasje die hem niet begrijpt)
Auto laten resetten bij de garage en laat de olie controleren op te heet geweest...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het gaat niet om een stevige snelheid, maar om een stevig toerental. Ruim 2000 toeren is natuurlijk relatief. Zou het (in 4, of iets langzamer in 3) eens proberen met zo'n 3000 toeren.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Erik!
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 16.02.2010 - 22:31

Dat had hij ook. Als de auto moet werken om de caravan de berg op te trekken, schakelt hij vanzelf terug naar de 4. Dan draait hij iets onder de 3000 toeren. Volgens mij toch toeren genoeg.

Gewoon op de CC en een snelheid van 100km/u op de GPS, dan draait hij iets van 2100 toeren.

Buiten was het overigens niet echt zomers, een graadje of 18-19. Tenminste ik noem dat niet zomers. :)
Volvo XC90 D5 2019 R-Design met (vrijwel) alle opties
Volvo XC60 D3 2015 Ocean Race
OUD: Volvo V70 D5 2003 Automaat - Comfort + Estateline
OUD: Volvo V50 1.6 2009 Drive start & stop + RTI
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1457
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Op het moment dat de automaat uit zichzelf terug schakelt naar 4 ben je de boel al goed aan het overbelasting geweest. Probeer maar eens solo hoe ver je (rustig!) gas bij kunt geven voordat er eindelijk terug geschakeld wordt, dat is precies wat de CC ook doet.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20788
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dit is exact, maar dan ook exact hetzelfde wat ik heb gehad (maar dan met GT) tijdens mijn vakantie, en dan met 1400 kg caravan aan de haak.

De melding gaat niet uit zichzelf weg. Schakel assistance in en laat de auto uitlezen. Dan kan ook de melding gereset worden. Zorg daarna dat je bakolie gedeeltelijk vervangt. De olie is veel te heet geworden waardoor de lock-up slipt. Een gedeeltelijke oliewissel helpt echt om de problemen te verhelpen. Ik ben daarna ook zonder problemen teruggereden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Een auto rijden kan iedereen, een auto begrijpen is niet voor iedereen weggelegd.
100km/h in standje D op de CC de berg op, is echt het stomst wat je kan doen. Raad je een cursus autotechniek aan om te begrijpen waarom...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

V480-S60 schreef:Dit is exact, maar dan ook exact hetzelfde wat ik heb gehad (maar dan met GT) tijdens mijn vakantie, en dan met 1400 kg caravan aan de haak.

De melding gaat niet uit zichzelf weg. Schakel assistance in en laat de auto uitlezen. Dan kan ook de melding gereset worden. Zorg daarna dat je bakolie gedeeltelijk vervangt. De olie is veel te heet geworden waardoor de lock-up slipt. Een gedeeltelijke oliewissel helpt echt om de problemen te verhelpen. Ik ben daarna ook zonder problemen teruggereden.
Wellicht is het handig als de bak zelfs gespoeld wordt.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20788
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

@Morgenstond,
Dat was volgens mijn dealer nog niet nodig. Volgend jaar voor de vakantie doe ik het wel trouwens.
945i schreef:Een auto rijden kan iedereen, een auto begrijpen is niet voor iedereen weggelegd.
100km/h in standje D op de CC de berg op, is echt het stomst wat je kan doen. Raad je een cursus autotechniek aan om te begrijpen waarom...
En ik had dus de CC uit en de bak op handmatig toen ie de melding gaf. 8).
Maar het klopt overigens wel wat je zegt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Reed je ook geen 100 km/h de berg op soms, want dan blijft er weinig meer over van "exact hetzelfde". :lol: :wink:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10706
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Erik! schreef:Op de heenreis van onze vakantie richting Italië hebben wij de bovenstaande melding gekregen. Dit na een stevig bergje (5%) met een stevige snelheid (100km/u, ruim boven de 2000 toeren) beklimmen, waarbij een caravan van 1300kg aan de trekhaak hing. De klassieke automaat (geen geartronic) had geen enkel idee meer in welke versnelling hij stond (D). Er stond dan ook alleen maar een streepje ipv een D. Handmatig de automaat zetten naar de 4 of 4 bracht geen verbetering. Hij reageerde hier niet meer op of pas heel traag.

Wij hebben dus een tankstation opgezocht een de auto even een kwartier laten staan. Daarna de auto weer gestart en de automaat functioneerde wederom vlekkeloos. Hij heeft daarna ook niet meer gehaperd op de heenreis,terugreis of welke andere situatie dan ook. In totaal meer dan 2.000km gereden. Versnellingsbakolie heb ik gecontroleerd en is op het vereiste niveau.

Wat was er aan de hand met de automaat? Moet ik mij zorgen maken of was het gewoon een uitzonderlijke Blue screen als bij Microsoft? Hoe kan ik de melding resetten?


Beste Erik,
Ooit heb ik met en C5 break 2.0 16v automaat op gas met een caravan van 1500kg de Brennerpas bedwongen. Dat ging in het geheel niet vlekkeloos. Op een gegeven moment werd dat ding zo vreselijk heet dat de kickdown en handmatig schakelen niet meer werkten. Airco uitgezet verwarming vol aan.... Vrachtwagens haalden mij luid toeterend zelfs in...... heb je daar een beeld bij? Was erg gezellig in de auto kan ik je melden.
Vanaf dat moment heb ik alleen maar de automaat zelf geschakeld. Dat ging voortreffelijk, voor zover je dat met die auto kon bereiken.

Met deze ervaring in mijn achterhoofd schakel ik mijn V70 geartronic die ruimer bemeten is qua vermogen dan de C5 altijd handmatig zodra de caravan erachter hangt. (Of autotrailer of zware aanhanger)
Als berijder moet jij denken voor jouw auto dat kan hij zelf kennelijk niet goed genoeg.

Ik heb het ooit al eens eerder beschreven;
Een automaat met caravan rijden houdt in dat jij net zo moet schakelen als met een handgeschakelde auto. Om de temperatuur beheersbaar te maken. Dus de 5 vergeten en berg op en berg af hogere toeren draaien door op tijd terug te schakelen. Dat je hem in een flauwe bergaf in de 5 zet oké. Maar gebruik deze zo min mogelijk. En je zult heel veel plezier aan de automaat gaan beleven.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20788
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nou ja zeg, op alle slakken zout leggen 945i? 8) 8) 8). Maar toevallig reed ik met 95 km/h een helling op.
Maakt niet uit. Melding is hetzelfde, oorzaak en gevolg ook. 8) 8)

@Erik! Ohw ja, ik las dat je weer thuis bent. Ga even naar je dealer. Die reset wel.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ja sorry, soms ben ik iets te scherp.. ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

945i schreef:Ja sorry, soms ben ik iets te scherp.. ;)
:roll: :lol:
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Erik!
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 16.02.2010 - 22:31

945i schreef:Een auto rijden kan iedereen, een auto begrijpen is niet voor iedereen weggelegd.
100km/h in standje D op de CC de berg op, is echt het stomst wat je kan doen. Raad je een cursus autotechniek aan om te begrijpen waarom...
Er staat nergens dat ik met de CC aan de berg ben opgereden..... Zodra je de berg oprijdt en je geeft een beetje gas bij, schakelt hij automatisch terug naar de 4. Dat lijkt mij beter dan (k)rampachtig de automaat in zijn 5 te houden.

Ik ga wel even langs de garage, geen probleem.
Volvo XC90 D5 2019 R-Design met (vrijwel) alle opties
Volvo XC60 D3 2015 Ocean Race
OUD: Volvo V70 D5 2003 Automaat - Comfort + Estateline
OUD: Volvo V50 1.6 2009 Drive start & stop + RTI
Erik!
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 16.02.2010 - 22:31

V480-S60 schreef:Dit is exact, maar dan ook exact hetzelfde wat ik heb gehad (maar dan met GT) tijdens mijn vakantie, en dan met 1400 kg caravan aan de haak.

De melding gaat niet uit zichzelf weg. Schakel assistance in en laat de auto uitlezen. Dan kan ook de melding gereset worden. Zorg daarna dat je bakolie gedeeltelijk vervangt. De olie is veel te heet geworden waardoor de lock-up slipt. Een gedeeltelijke oliewissel helpt echt om de problemen te verhelpen. Ik ben daarna ook zonder problemen teruggereden.
Ik heb helemaal geen problemen met de automaat meer (gehad). Ik heb alleen de melding nog in mijn boordcomputer staan.
Volvo XC90 D5 2019 R-Design met (vrijwel) alle opties
Volvo XC60 D3 2015 Ocean Race
OUD: Volvo V70 D5 2003 Automaat - Comfort + Estateline
OUD: Volvo V50 1.6 2009 Drive start & stop + RTI
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20788
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik zou toch voor een (gedeeltelijke) verversing gaan. En naar de dealer om de melding weg te laten halen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”