Pagina 1 van 2
Melding "versnellingsbak service vereist"
Geplaatst: 02.08.2011 - 23:29
door Erik!
Op de heenreis van onze vakantie richting Italië hebben wij de bovenstaande melding gekregen. Dit na een stevig bergje (5%) met een stevige snelheid (100km/u, ruim boven de 2000 toeren) beklimmen, waarbij een caravan van 1300kg aan de trekhaak hing. De klassieke automaat (geen geartronic) had geen enkel idee meer in welke versnelling hij stond (D). Er stond dan ook alleen maar een streepje ipv een D. Handmatig de automaat zetten naar de 4 of 4 bracht geen verbetering. Hij reageerde hier niet meer op of pas heel traag.
Wij hebben dus een tankstation opgezocht een de auto even een kwartier laten staan. Daarna de auto weer gestart en de automaat functioneerde wederom vlekkeloos. Hij heeft daarna ook niet meer gehaperd op de heenreis,terugreis of welke andere situatie dan ook. In totaal meer dan 2.000km gereden. Versnellingsbakolie heb ik gecontroleerd en is op het vereiste niveau.
Wat was er aan de hand met de automaat? Moet ik mij zorgen maken of was het gewoon een uitzonderlijke Blue screen als bij Microsoft? Hoe kan ik de melding resetten?
Geplaatst: 02.08.2011 - 23:36
door 945i
Gewoon niet zo hard de berg op.
Geplaatst: 02.08.2011 - 23:46
door Morgenstond
Ik zou het even aankijken. Misschien was de bakolie te warm geworden. Verder wat 945i zegt.
Geplaatst: 02.08.2011 - 23:50
door Erik!
Hoe krijg ik die melding weg? Als hij weer terug komt, dan weet ik ook dat er echt iets aan de hand is.
Hoe kan de olie overigens te warm worden? Ik dacht dat dit kwam door veelvuldig schakelen en te laag in de toeren. Vandaar het met een stevige snelheid de berg nemen.
Geplaatst: 02.08.2011 - 23:56
door 945i
Maar je vergeet even dat er een caravan achter hangt.. De auto(maat) moet even 1300 kg meer de berg op trekken.... En dat met zomerse buitentemperaturen, ik geef het je te doen... (+ een baasje die hem niet begrijpt)
Auto laten resetten bij de garage en laat de olie controleren op te heet geweest...
Geplaatst: 03.08.2011 - 07:17
door Oceanracer
Het gaat niet om een stevige snelheid, maar om een stevig toerental. Ruim 2000 toeren is natuurlijk relatief. Zou het (in 4, of iets langzamer in 3) eens proberen met zo'n 3000 toeren.
Geplaatst: 03.08.2011 - 07:52
door Erik!
Dat had hij ook. Als de auto moet werken om de caravan de berg op te trekken, schakelt hij vanzelf terug naar de 4. Dan draait hij iets onder de 3000 toeren. Volgens mij toch toeren genoeg.
Gewoon op de CC en een snelheid van 100km/u op de GPS, dan draait hij iets van 2100 toeren.
Buiten was het overigens niet echt zomers, een graadje of 18-19. Tenminste ik noem dat niet zomers.

Geplaatst: 03.08.2011 - 08:03
door EVV
Op het moment dat de automaat uit zichzelf terug schakelt naar 4 ben je de boel al goed aan het overbelasting geweest. Probeer maar eens solo hoe ver je (rustig!) gas bij kunt geven voordat er eindelijk terug geschakeld wordt, dat is precies wat de CC ook doet.
Geplaatst: 03.08.2011 - 08:08
door V480-S60
Dit is exact, maar dan ook exact hetzelfde wat ik heb gehad (maar dan met GT) tijdens mijn vakantie, en dan met 1400 kg caravan aan de haak.
De melding gaat niet uit zichzelf weg. Schakel assistance in en laat de auto uitlezen. Dan kan ook de melding gereset worden. Zorg daarna dat je bakolie gedeeltelijk vervangt. De olie is veel te heet geworden waardoor de lock-up slipt. Een gedeeltelijke oliewissel helpt echt om de problemen te verhelpen. Ik ben daarna ook zonder problemen teruggereden.
Geplaatst: 03.08.2011 - 09:33
door 945i
Een auto rijden kan iedereen, een auto begrijpen is niet voor iedereen weggelegd.
100km/h in standje D op de CC de berg op, is echt het stomst wat je kan doen. Raad je een cursus autotechniek aan om te begrijpen waarom...
Geplaatst: 03.08.2011 - 09:35
door Morgenstond
V480-S60 schreef:Dit is exact, maar dan ook exact hetzelfde wat ik heb gehad (maar dan met GT) tijdens mijn vakantie, en dan met 1400 kg caravan aan de haak.
De melding gaat niet uit zichzelf weg. Schakel assistance in en laat de auto uitlezen. Dan kan ook de melding gereset worden. Zorg daarna dat je bakolie gedeeltelijk vervangt. De olie is veel te heet geworden waardoor de lock-up slipt. Een gedeeltelijke oliewissel helpt echt om de problemen te verhelpen. Ik ben daarna ook zonder problemen teruggereden.
Wellicht is het handig als de bak zelfs gespoeld wordt.
Geplaatst: 03.08.2011 - 09:51
door V480-S60
@Morgenstond,
Dat was volgens mijn dealer nog niet nodig. Volgend jaar voor de vakantie doe ik het wel trouwens.
945i schreef:Een auto rijden kan iedereen, een auto begrijpen is niet voor iedereen weggelegd.
100km/h in standje D op de CC de berg op, is echt het stomst wat je kan doen. Raad je een cursus autotechniek aan om te begrijpen waarom...
En ik had dus de CC uit en de bak op handmatig toen ie de melding gaf.

.
Maar het klopt overigens wel wat je zegt.
Geplaatst: 03.08.2011 - 09:59
door 945i
Reed je ook geen 100 km/h de berg op soms, want dan blijft er weinig meer over van "exact hetzelfde".

Re: Melding "versnellingsbak service vereist"
Geplaatst: 03.08.2011 - 09:59
door Hans oet Twent
Erik! schreef:Op de heenreis van onze vakantie richting Italië hebben wij de bovenstaande melding gekregen. Dit na een stevig bergje (5%) met een stevige snelheid (100km/u, ruim boven de 2000 toeren) beklimmen, waarbij een caravan van 1300kg aan de trekhaak hing. De klassieke automaat (geen geartronic) had geen enkel idee meer in welke versnelling hij stond (D). Er stond dan ook alleen maar een streepje ipv een D. Handmatig de automaat zetten naar de 4 of 4 bracht geen verbetering. Hij reageerde hier niet meer op of pas heel traag.
Wij hebben dus een tankstation opgezocht een de auto even een kwartier laten staan. Daarna de auto weer gestart en de automaat functioneerde wederom vlekkeloos. Hij heeft daarna ook niet meer gehaperd op de heenreis,terugreis of welke andere situatie dan ook. In totaal meer dan 2.000km gereden. Versnellingsbakolie heb ik gecontroleerd en is op het vereiste niveau.
Wat was er aan de hand met de automaat? Moet ik mij zorgen maken of was het gewoon een uitzonderlijke Blue screen als bij Microsoft? Hoe kan ik de melding resetten?
Beste Erik,
Ooit heb ik met en C5 break 2.0 16v automaat op gas met een caravan van 1500kg de Brennerpas bedwongen. Dat ging in het geheel niet vlekkeloos. Op een gegeven moment werd dat ding zo vreselijk heet dat de kickdown en handmatig schakelen niet meer werkten. Airco uitgezet verwarming vol aan.... Vrachtwagens haalden mij luid toeterend zelfs in...... heb je daar een beeld bij? Was erg gezellig in de auto kan ik je melden.
Vanaf dat moment heb ik alleen maar de automaat zelf geschakeld. Dat ging voortreffelijk, voor zover je dat met die auto kon bereiken.
Met deze ervaring in mijn achterhoofd schakel ik mijn V70 geartronic die ruimer bemeten is qua vermogen dan de C5 altijd handmatig zodra de caravan erachter hangt. (Of autotrailer of zware aanhanger)
Als berijder moet jij denken voor jouw auto dat kan hij zelf kennelijk niet goed genoeg.
Ik heb het ooit al eens eerder beschreven;
Een automaat met caravan rijden houdt in dat jij net zo moet schakelen als met een handgeschakelde auto. Om de temperatuur beheersbaar te maken. Dus de 5 vergeten en berg op en berg af hogere toeren draaien door op tijd terug te schakelen. Dat je hem in een flauwe bergaf in de 5 zet oké. Maar gebruik deze zo min mogelijk. En je zult heel veel plezier aan de automaat gaan beleven.
Geplaatst: 03.08.2011 - 10:08
door V480-S60
Nou ja zeg, op alle slakken zout leggen 945i?

. Maar toevallig reed ik met 95 km/h een helling op.
Maakt niet uit. Melding is hetzelfde, oorzaak en gevolg ook.
@Erik! Ohw ja, ik las dat je weer thuis bent. Ga even naar je dealer. Die reset wel.
Geplaatst: 03.08.2011 - 10:11
door 945i
Ja sorry, soms ben ik iets te scherp..

Geplaatst: 03.08.2011 - 10:18
door Quota
945i schreef:Ja sorry,
soms ben ik iets te scherp..

:roll:

Geplaatst: 03.08.2011 - 11:31
door Erik!
945i schreef:Een auto rijden kan iedereen, een auto begrijpen is niet voor iedereen weggelegd.
100km/h in standje D op de CC de berg op, is echt het stomst wat je kan doen. Raad je een cursus autotechniek aan om te begrijpen waarom...
Er staat nergens dat ik met de CC aan de berg ben opgereden..... Zodra je de berg oprijdt en je geeft een beetje gas bij, schakelt hij automatisch terug naar de 4. Dat lijkt mij beter dan (k)rampachtig de automaat in zijn 5 te houden.
Ik ga wel even langs de garage, geen probleem.
Geplaatst: 03.08.2011 - 11:33
door Erik!
V480-S60 schreef:Dit is exact, maar dan ook exact hetzelfde wat ik heb gehad (maar dan met GT) tijdens mijn vakantie, en dan met 1400 kg caravan aan de haak.
De melding gaat niet uit zichzelf weg. Schakel assistance in en laat de auto uitlezen. Dan kan ook de melding gereset worden. Zorg daarna dat je bakolie gedeeltelijk vervangt. De olie is veel te heet geworden waardoor de lock-up slipt. Een gedeeltelijke oliewissel helpt echt om de problemen te verhelpen. Ik ben daarna ook zonder problemen teruggereden.
Ik heb helemaal geen problemen met de automaat meer (gehad). Ik heb alleen de melding nog in mijn boordcomputer staan.
Geplaatst: 03.08.2011 - 11:38
door V480-S60
Ik zou toch voor een (gedeeltelijke) verversing gaan. En naar de dealer om de melding weg te laten halen.