Pagina 1 van 2
Hoeveel motorolie gaat er in een 2.4D blok?
Geplaatst: 04.08.2011 - 14:49
door Hans oet Twent
Gents,
Hoeveel liter motorolie moet ik in het blok kieperen van een 2.4D oftewel de oude D5 met 163pk? 6,2 liter? Ik heb olie besteld, maar vraag me af of dat genoeg is.... Vanavond olie en filters wissel doen.
THNX voor jullie reply
Geplaatst: 04.08.2011 - 15:40
door edraket
Inderdaad 6,2 liter. Ik had eerst 12 liter besteld, maar dat is net te weinig voor 2 beurten. 13 liter is voldoende voor 2 beurten.
Geplaatst: 04.08.2011 - 21:19
door Thijs
Sheize, ik dacht 5.5 lit. Ze adviseren trouwens niet tot max te vullen, maar tot halfweg.
Succes Han!!
Geplaatst: 04.08.2011 - 22:32
door edraket
Ik meen dat met 6 liter het peil een beetje onderaan de peilstok stond als ik het goed heb onthouden.
Geplaatst: 04.08.2011 - 22:47
door Thijs
Das wel balen, ik heb net 6 liter uit Dld opgestuurd gekregen...
Geplaatst: 04.08.2011 - 23:12
door Iroll
Lijkt me sterk dat die 0.2l het verschil tussen min en max op de peilstok is. 6ltr zal echt wel genoeg zijn.
Geplaatst: 04.08.2011 - 23:42
door Hans oet Twent
Zo weer thuus. Zo spannend is het allemaal niet. Vanavond de auto op de brug gezet. Motor voor zover dat kan wat af laten koelen. Dus eerst met het luchtfilter begonnen, daarna interieur filter. Die laatste was een stuk dunner dan degene die er uit kwam. Dus de oude er maar weer in. Zal hem omruilen voor een juiste afmeting.
Motorbeschermplaat er onder uit geschroefd. Schrok me de pleuris, Er kwam daar een forse heoveelheid vloeistof onderuit zetten. Gelijk ruiken en voelen, blijkt gelukkig water te zijn. Ach en er is gisteren en vorige week donderdag een beetje water in het dorp gevallen dus dat kan wel kloppen.
Olie afgetapt, nieuw koperen sluitring erop gezet en de aftapplug weer teruggedraaid. Olie filter eruit geschroefd. Mwoh daar had je wel een beetje grote dop voor nodig. Ook dat is gelukt. Nieuwe rubberen ring erop gezet en zaakje weer vast gedraaid. Handvast voor de techneuten.
6 liter olie toegevoegd en de motor een paar slagen laten draaien. 200cc toegevoegd en een kort rondje gereden. Oliepijl weer helemaal perfect.
Missie geslaagd, alleen interieurfilter nog en dan kan ie er weer 20K tegenaan.
Voor de liefhebbers, ik heb Kroon Olie gebruikt.
Geplaatst: 05.08.2011 - 00:03
door 945i
Strak wark!
Geplaatst: 05.08.2011 - 00:18
door gsx750r
945i schreef:Strak wark!
Oh..............ik dacht dat dat in Drente
'Mooi Wark' heette
Rob
Geplaatst: 05.08.2011 - 08:04
door V480-S60
Dat is heel wat anders.

Geplaatst: 05.08.2011 - 08:09
door Hans oet Twent
Wat denk je?
Ha ha olie peil is helemaal oké. 1 kruisje op de peilstok te zien. En de olie is nog kats helder. Zal niet lang meerduren denk ik maar toch. Wat ik wel vond is dat die nieuwe oliesoorten zo onwijs dun zijn. Zal wel zo horen en ze zullen door en door getest zijn op hun kwaliteiten.
Geplaatst: 05.08.2011 - 09:36
door rsnhakan
Kroon olie, is dat een goed merk? Zit ook in mijn moeders auto.
Geplaatst: 05.08.2011 - 09:44
door Hans oet Twent
rsnhakan schreef:Kroon olie, is dat een goed merk? Zit ook in mijn moeders auto.
Ja is een goed merk. Komt uut Almelooo.
http://www.kroon-oil.com/nl/
Geplaatst: 05.08.2011 - 11:44
door edraket
Iroll schreef:Lijkt me sterk dat die 0.2l het verschil tussen min en max op de peilstok is. 6ltr zal echt wel genoeg zijn.
Dat zeg ik ook niet. Met 6 liter zit hij wat onderaan de peilstok, en ik zie graag iets meer olie in de motor.
Geplaatst: 05.08.2011 - 11:45
door edraket
Hans oet Twent schreef:Zo weer thuus. Zo spannend is het allemaal niet. Vanavond de auto op de brug gezet. Motor voor zover dat kan wat af laten koelen. Dus eerst met het luchtfilter begonnen, daarna interieur filter. Die laatste was een stuk dunner dan degene die er uit kwam. Dus de oude er maar weer in. Zal hem omruilen voor een juiste afmeting.
Motorbeschermplaat er onder uit geschroefd. Schrok me de pleuris, Er kwam daar een forse heoveelheid vloeistof onderuit zetten. Gelijk ruiken en voelen, blijkt gelukkig water te zijn. Ach en er is gisteren en vorige week donderdag een beetje water in het dorp gevallen dus dat kan wel kloppen.
Olie afgetapt, nieuw koperen sluitring erop gezet en de aftapplug weer teruggedraaid. Olie filter eruit geschroefd. Mwoh daar had je wel een beetje grote dop voor nodig. Ook dat is gelukt. Nieuwe rubberen ring erop gezet en zaakje weer vast gedraaid. Handvast voor de techneuten.
6 liter olie toegevoegd en de motor een paar slagen laten draaien. 200cc toegevoegd en een kort rondje gereden. Oliepijl weer helemaal perfect.
Missie geslaagd, alleen interieurfilter nog en dan kan ie er weer 20K tegenaan.
Voor de liefhebbers, ik heb Kroon Olie gebruikt.
Filter moet wel iets vaster als handvast, 25 Nm.
Welke kroon olie heb jij gebruikt overigens? Er is maar 1 soort goedgekeurd voor jouw motor en dat is de Helar 0W30.
Geplaatst: 05.08.2011 - 12:01
door Iroll
edraket schreef:Iroll schreef:Lijkt me sterk dat die 0.2l het verschil tussen min en max op de peilstok is. 6ltr zal echt wel genoeg zijn.
Dat zeg ik ook niet. Met 6 liter zit hij wat onderaan de peilstok, en ik zie graag iets meer olie in de motor.
Zolang je auto geen olieverbruikt is het enige wat van belang is dat de olie tussen min en max staat bij het verversen. Er is zelfs wat voor te zeggen om hem juist niet helemaal tot de max te vullen maar het peil halverwege te houden. Door condens (of brandstof) in de olie staat het peil dan snel te hoog en dat is minstens net zo schadelijk als met te weinig olie rijden.
Geplaatst: 05.08.2011 - 13:59
door Hans oet Twent
5W30, en inderdaad iets vaster dan handvast gedraaid. Olieverbruik is nagenoeg nihil. Op de gereden 22K heb ik geen druppel olie bij hoeven te vullen.
Prima dus.
Geplaatst: 05.08.2011 - 16:21
door edraket
Jij hebt toch de motor met standaard roetfilter? In dat geval heb je niet de juiste olie gekozen. Er hoort 0W30 in. De viscositeit is niet het probleem, alswel de additieven tbv het roetfilter.
Geplaatst: 05.08.2011 - 16:33
door rsnhakan
Op de site van Kroonoil kan je nagaan welke type olie je nodig hebt.
Geplaatst: 05.08.2011 - 17:36
door Hans oet Twent
edraket schreef:Jij hebt toch de motor met standaard roetfilter? In dat geval heb je niet de juiste olie gekozen. Er hoort 0W30 in. De viscositeit is niet het probleem, alswel de additieven tbv het roetfilter.
Nee geen standaard roetfilter.
