Gents,
Hoeveel liter motorolie moet ik in het blok kieperen van een 2.4D oftewel de oude D5 met 163pk? 6,2 liter? Ik heb olie besteld, maar vraag me af of dat genoeg is.... Vanavond olie en filters wissel doen.
THNX voor jullie reply
Hoeveel motorolie gaat er in een 2.4D blok?
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10564
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Inderdaad 6,2 liter. Ik had eerst 12 liter besteld, maar dat is net te weinig voor 2 beurten. 13 liter is voldoende voor 2 beurten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Sheize, ik dacht 5.5 lit. Ze adviseren trouwens niet tot max te vullen, maar tot halfweg.
Succes Han!!
Succes Han!!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik meen dat met 6 liter het peil een beetje onderaan de peilstok stond als ik het goed heb onthouden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Das wel balen, ik heb net 6 liter uit Dld opgestuurd gekregen...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10564
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Zo weer thuus. Zo spannend is het allemaal niet. Vanavond de auto op de brug gezet. Motor voor zover dat kan wat af laten koelen. Dus eerst met het luchtfilter begonnen, daarna interieur filter. Die laatste was een stuk dunner dan degene die er uit kwam. Dus de oude er maar weer in. Zal hem omruilen voor een juiste afmeting.
Motorbeschermplaat er onder uit geschroefd. Schrok me de pleuris, Er kwam daar een forse heoveelheid vloeistof onderuit zetten. Gelijk ruiken en voelen, blijkt gelukkig water te zijn. Ach en er is gisteren en vorige week donderdag een beetje water in het dorp gevallen dus dat kan wel kloppen.
Olie afgetapt, nieuw koperen sluitring erop gezet en de aftapplug weer teruggedraaid. Olie filter eruit geschroefd. Mwoh daar had je wel een beetje grote dop voor nodig. Ook dat is gelukt. Nieuwe rubberen ring erop gezet en zaakje weer vast gedraaid. Handvast voor de techneuten.
6 liter olie toegevoegd en de motor een paar slagen laten draaien. 200cc toegevoegd en een kort rondje gereden. Oliepijl weer helemaal perfect.
Missie geslaagd, alleen interieurfilter nog en dan kan ie er weer 20K tegenaan.
Voor de liefhebbers, ik heb Kroon Olie gebruikt.
Motorbeschermplaat er onder uit geschroefd. Schrok me de pleuris, Er kwam daar een forse heoveelheid vloeistof onderuit zetten. Gelijk ruiken en voelen, blijkt gelukkig water te zijn. Ach en er is gisteren en vorige week donderdag een beetje water in het dorp gevallen dus dat kan wel kloppen.
Olie afgetapt, nieuw koperen sluitring erop gezet en de aftapplug weer teruggedraaid. Olie filter eruit geschroefd. Mwoh daar had je wel een beetje grote dop voor nodig. Ook dat is gelukt. Nieuwe rubberen ring erop gezet en zaakje weer vast gedraaid. Handvast voor de techneuten.
6 liter olie toegevoegd en de motor een paar slagen laten draaien. 200cc toegevoegd en een kort rondje gereden. Oliepijl weer helemaal perfect.
Missie geslaagd, alleen interieurfilter nog en dan kan ie er weer 20K tegenaan.
Voor de liefhebbers, ik heb Kroon Olie gebruikt.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20708
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Dat is heel wat anders. 

VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10564
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Wat denk je?
Ha ha olie peil is helemaal oké. 1 kruisje op de peilstok te zien. En de olie is nog kats helder. Zal niet lang meerduren denk ik maar toch. Wat ik wel vond is dat die nieuwe oliesoorten zo onwijs dun zijn. Zal wel zo horen en ze zullen door en door getest zijn op hun kwaliteiten.
Ha ha olie peil is helemaal oké. 1 kruisje op de peilstok te zien. En de olie is nog kats helder. Zal niet lang meerduren denk ik maar toch. Wat ik wel vond is dat die nieuwe oliesoorten zo onwijs dun zijn. Zal wel zo horen en ze zullen door en door getest zijn op hun kwaliteiten.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Kroon olie, is dat een goed merk? Zit ook in mijn moeders auto.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10564
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Ja is een goed merk. Komt uut Almelooo.rsnhakan schreef:Kroon olie, is dat een goed merk? Zit ook in mijn moeders auto.
http://www.kroon-oil.com/nl/
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat zeg ik ook niet. Met 6 liter zit hij wat onderaan de peilstok, en ik zie graag iets meer olie in de motor.Iroll schreef:Lijkt me sterk dat die 0.2l het verschil tussen min en max op de peilstok is. 6ltr zal echt wel genoeg zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Filter moet wel iets vaster als handvast, 25 Nm.Hans oet Twent schreef:Zo weer thuus. Zo spannend is het allemaal niet. Vanavond de auto op de brug gezet. Motor voor zover dat kan wat af laten koelen. Dus eerst met het luchtfilter begonnen, daarna interieur filter. Die laatste was een stuk dunner dan degene die er uit kwam. Dus de oude er maar weer in. Zal hem omruilen voor een juiste afmeting.
Motorbeschermplaat er onder uit geschroefd. Schrok me de pleuris, Er kwam daar een forse heoveelheid vloeistof onderuit zetten. Gelijk ruiken en voelen, blijkt gelukkig water te zijn. Ach en er is gisteren en vorige week donderdag een beetje water in het dorp gevallen dus dat kan wel kloppen.
Olie afgetapt, nieuw koperen sluitring erop gezet en de aftapplug weer teruggedraaid. Olie filter eruit geschroefd. Mwoh daar had je wel een beetje grote dop voor nodig. Ook dat is gelukt. Nieuwe rubberen ring erop gezet en zaakje weer vast gedraaid. Handvast voor de techneuten.
6 liter olie toegevoegd en de motor een paar slagen laten draaien. 200cc toegevoegd en een kort rondje gereden. Oliepijl weer helemaal perfect.
Missie geslaagd, alleen interieurfilter nog en dan kan ie er weer 20K tegenaan.
Voor de liefhebbers, ik heb Kroon Olie gebruikt.
Welke kroon olie heb jij gebruikt overigens? Er is maar 1 soort goedgekeurd voor jouw motor en dat is de Helar 0W30.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Zolang je auto geen olieverbruikt is het enige wat van belang is dat de olie tussen min en max staat bij het verversen. Er is zelfs wat voor te zeggen om hem juist niet helemaal tot de max te vullen maar het peil halverwege te houden. Door condens (of brandstof) in de olie staat het peil dan snel te hoog en dat is minstens net zo schadelijk als met te weinig olie rijden.edraket schreef:Dat zeg ik ook niet. Met 6 liter zit hij wat onderaan de peilstok, en ik zie graag iets meer olie in de motor.Iroll schreef:Lijkt me sterk dat die 0.2l het verschil tussen min en max op de peilstok is. 6ltr zal echt wel genoeg zijn.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10564
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
5W30, en inderdaad iets vaster dan handvast gedraaid. Olieverbruik is nagenoeg nihil. Op de gereden 22K heb ik geen druppel olie bij hoeven te vullen.
Prima dus.
Prima dus.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Jij hebt toch de motor met standaard roetfilter? In dat geval heb je niet de juiste olie gekozen. Er hoort 0W30 in. De viscositeit is niet het probleem, alswel de additieven tbv het roetfilter.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Op de site van Kroonoil kan je nagaan welke type olie je nodig hebt.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10564
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Nee geen standaard roetfilter.edraket schreef:Jij hebt toch de motor met standaard roetfilter? In dat geval heb je niet de juiste olie gekozen. Er hoort 0W30 in. De viscositeit is niet het probleem, alswel de additieven tbv het roetfilter.

“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge