Pagina 1 van 3
Draagarmen voor vervangen
Geplaatst: 11.08.2011 - 17:49
door HansEindhovenV70
Hoi,
De voorste rubbers van mijn beiden draagarmen zijn niet meer goed voor de APK. Ik heb begrepen dat het vervangen van de draagarmen niet zo moeilijk is en goed zelf te doen.
Het gaat om een v70, 140 pk benzine, bouwjaar oktober 2002.
Heeft iemand ervaring?
Heeft iemand een beschrijving uit Vadis/Vida?
Alvast bedankt, Hans
Geplaatst: 11.08.2011 - 18:21
door SuperKnutsel
Ik vond het toch een pittig klusje, vooral het loshalen van de aandrijfassen en natuurlijk weer monteren.
Baal er achteraf van dat ik mijn rubbers destijds niet heb vervangen door polyurethaan types............
Je gaat dit toch niet voor de deur proberen he? een brug heb je toch wel nodig hoor!
Geplaatst: 11.08.2011 - 19:15
door HansEindhovenV70
Ik heb begrepen dat je van de aandrijfassen helemaal af moet blijven?! Dat het minder dan uur werk is per kant?
Geplaatst: 11.08.2011 - 19:18
door bas850
Weet ook niet zeker of het bij een V70N hetzelfde werkt maar bij de classic en de 850 moest je alleen zorgen dat de aandrijfassen er niet uitschieten, dus de veerpoot vastzetten met een sjorband ofzo, anders heb je wel veel werk en smerig werk.
Geplaatst: 11.08.2011 - 19:43
door HansEindhovenV70
iemand die de procedure heeft?
Geplaatst: 11.08.2011 - 22:09
door elianmars
Voor 6 euro kun je Vadis aanschaffen op Marktplaats. Daarin staat alles beschreven.
Het is niet zo makkelijk als bij de 850 en de classic. Heb tot nu toe bij twee N's de draagarmen vervangen, waarbij de tweede keer de aandrijfas uit elkaar ging ](*,)
Bij mijn eigen wagen heb ik de standaard rubbers vervangen door powerflex rubbers. Geeft wel wat meer trillingen door in de wagen, maar rijdt heerlijk strak.
Geplaatst: 11.08.2011 - 22:50
door edraket
Hans,
Het kan bijna niet fout gaan. Wielen eraf, fuseekogel los, bouten aan subframe los en de draagarm er tussenuit halen. Nieuwe ertussen en klaar. Op naaqr de volgende kant. Inderdaad wel opletten dat je de veerpoten niet teveel aan buiten trekt anders trek je de homokineet los. Brug heb je zeker niet nodig, is wel makkelijk.
Geplaatst: 11.08.2011 - 22:51
door sbv
Homokineet valt toch alleen bij een handbak makkelijk uit elkaar. Tenminste dat is de ervaring van Elianmars en mij
Geplaatst: 11.08.2011 - 23:15
door edraket
Je kunt voor de zekerheid ook even de aandrijfas uit de fusee drukken, dan weet je zeker dat hij niet los schiet.
Geplaatst: 12.08.2011 - 00:53
door Gast
sbv schreef:Homokineet valt toch alleen bij een handbak makkelijk uit elkaar. Tenminste dat is de ervaring van Elianmars en mij
Volgens mij kunnen die ook uit uit elkaar vallen.
Ik heb toen de gok niet genomen en ze "geblokkeerd".
Geplaatst: 12.08.2011 - 07:57
door HansEindhovenV70
Hoe kun je een en ander blokkeren Alex?
Geplaatst: 12.08.2011 - 08:58
door Gast
Met een stukje draad.
Geplaatst: 12.08.2011 - 09:56
door HansEindhovenV70
Is het dan nodig om de centrale moer (midden remschijf) los te draaien om de benodigde ruimte te krijgen?
Geplaatst: 12.08.2011 - 10:20
door Johan s60
Ja deze (bout) moet los, waarna je de as naar binnen toe schuift, dan het draadje monteren en dan verder gaan met demonteren.
Als je dat niet doet gaat het geheid fout.
Wel een nieuwe bout monteren en een beetje locktite aan de spiebanen vd aandrijf as (omdat tikken tegen te gaan)
Geplaatst: 12.08.2011 - 11:17
door HansEindhovenV70
Deze bout compleet eruit of is een stukjelosdraaien voldoende?
Waarom moet je de aandrijfas naar binnen schuiven?
Geplaatst: 12.08.2011 - 11:19
door Johan s60
Helemaal eruit, anders kan alsnog aan de as getrokken worden.
Het is pas veilig als de as helemaal uit de naaf is.
Geplaatst: 12.08.2011 - 12:11
door HansEindhovenV70
Ik begrijp niet zo goed waarom dit moet, heb je deze ruimte echt nodig om een draagarm te demonteren/monteren?
Geplaatst: 12.08.2011 - 12:35
door Gast
Ja, want je moet het fusee aan de kant kunnen trekken.
Centrale bout hoef je niet vervangen, beetje locktite en het is goed.
Geplaatst: 12.08.2011 - 12:38
door Johan s60
Het is wel een beetje lastig want de draagarm staat onder spanning (veerpoot uitgerekt)
Als je de fusee kogel los maakt dan komt de veerpoot naar buiten, en voor je weet valt er een kogel uit, als je de as niet los maakt.
1 boutje is toch zo gebeurt, maar de kogels terug op hun plek brengen is meer werk
Geplaatst: 12.08.2011 - 12:55
door Pikantje
Ik heb dit een half jaar geleden bij mijn S60 van 2001 gedaan. Ik heb toen een brug gehuurd bij een doe-het-zelf garage.
Het is al geschreven, maar zorg ervoor dat je de homokineet niet uit elkaar trekt, dat heb ik wel gedaan en het heeft me meerdere uren bloed, zweet, tranen en 'vloeken' gekost om die weer in elkaar te zetten.
Veiligheidshalve kun je het beste de centrale bout van het fuseehuis verwijderen, de verschillende delen van de aandrijfas goed 'borgen' zoals op de foto hierboven en de aandrijfas voorzichtig naar binnen tikken. Helemaal verwijderen is lastig als de draagarm nog vast zit aan de fuseekogel.
De draagarm zit 'onder spanning' en het kost daarom nogal wat moeite om deze van de fuseekogel af te krijgen. Een lang stuk pijp kan helpen, ik heb ook al eens iets gelezen van een spanband.
Er is al heel veel over geschreven, niet alleen op Volvo-forum, maar ook op diverse internationale forums; er is zelfs een YouTube filmpje. Google op "control arm replace V70" of S60 of S80 en je vind erg veel info.
Succes!