hoi allemaal,
ik heb een probleem met mijn volvo 440 1.8 i.
Als ik gas geeft blijft het gas hangen, heel handig, had altijd al cruise control willen hebben. Maar met remmen en voor een stoplicht is het een ramp.
Al wat rondgekeken en wat geprobeerd, onder andere de gasklephuispositie-senser (is dat een woord?) eraf gehad. Dan loopt ie nogsteeds hoog in de toeren, maar hij zakt wel terug (tot ongeveer 2500 toeren).
Nu vermoed ik dat het probleem daar zit, heb die sensor er al af gehaald, niets geks aan te zien.
Weet iemand of het mogelijk is dat die gasklephuispositiesensor het probleem is? Gaskabel is in orde, schiet mooi terug, geen scheurtjes of rafeltjes etc.
Groet Gittan
Volvo 440 1.8 gas blijft hangen
- Rik_J
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
- Locatie: Breda
Ik heb hetzelfde gehad met mijn 440 op de snelweg. Beetje onhandig remmen ja
maar heb toen de wegenwacht gebeld en die vonden een schroefje dat los getrild was. Had iets met het stationairtoerental te maken geloof ik.
Zit links achterin de motorruimte, zo'n beetje bij de schokbrekers.
Misschien dat iemand op het forum nu weet wat ik bedoel en jou verder kan helpen?

Zit links achterin de motorruimte, zo'n beetje bij de schokbrekers.
Misschien dat iemand op het forum nu weet wat ik bedoel en jou verder kan helpen?
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Het zou de stappenmotor in het gasklephuis kunnen zijn. Ik denk dat die defect is, dat komt meer voor bij de B18U motor.
Download hier even groep 2(23-27) brandstof systeem fenix. Daarin staat beschreven hoe je de diagnose box kan uitlezen op storingen. Simpel klusje, alleen een pen en papier nodig. Als je het manual doorbladert zie je ook een tekening ergens achteraan van het gasklephuis van de B18u met daarin de stappenmotor.
Download hier even groep 2(23-27) brandstof systeem fenix. Daarin staat beschreven hoe je de diagnose box kan uitlezen op storingen. Simpel klusje, alleen een pen en papier nodig. Als je het manual doorbladert zie je ook een tekening ergens achteraan van het gasklephuis van de B18u met daarin de stappenmotor.
- Gittan123
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 19.07.2009 - 16:59
- Locatie: Zeist
dank voor de snelle reacties.
Ik vermoede ook eerst stappenmotor, maar als ik die loshaal is er geen verschil in loop, hij blijft nogsteeds in toeren hangen.
Uitlezen heb ik als eerste gedaan, gaf geen foutmeldingen.
Maar zoals ik zei, bij het loshalen van de gasklepsensor looptie beter, athans, dan zakt ie wel terug in de toeren....
Zal de stappen motor morgen ook meteen vervangen (ga gewoon langs de sloop voor de onderdelen), kijken of dat verschil maakt...
Ik vermoede ook eerst stappenmotor, maar als ik die loshaal is er geen verschil in loop, hij blijft nogsteeds in toeren hangen.
Uitlezen heb ik als eerste gedaan, gaf geen foutmeldingen.
Maar zoals ik zei, bij het loshalen van de gasklepsensor looptie beter, athans, dan zakt ie wel terug in de toeren....
Zal de stappen motor morgen ook meteen vervangen (ga gewoon langs de sloop voor de onderdelen), kijken of dat verschil maakt...
Volvo 440, BJ 1994 (phase 2)
Opties: weinig
222500 km (Verkocht)
Volvo 440, BJ 1995.
Opties: airco, elek. ramen, half lederen bekleding etc.
172000 km
Opties: weinig
222500 km (Verkocht)
Volvo 440, BJ 1995.
Opties: airco, elek. ramen, half lederen bekleding etc.
172000 km
- Gittan123
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 19.07.2009 - 16:59
- Locatie: Zeist
In die manual staat het allemaal voor de B18E....kan niet vinden hoe ik de gasklepsensor moet doormeten/afstellen voor de B18U
Volvo 440, BJ 1994 (phase 2)
Opties: weinig
222500 km (Verkocht)
Volvo 440, BJ 1995.
Opties: airco, elek. ramen, half lederen bekleding etc.
172000 km
Opties: weinig
222500 km (Verkocht)
Volvo 440, BJ 1995.
Opties: airco, elek. ramen, half lederen bekleding etc.
172000 km
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
1) valt de gasklep wel helemaal terug bij gas loslaten, anders klep en kabel even smeren. Probeer eens met de hand of doek helemaal af te sluiten als je het probleem hebt, valt toerental dan terug?
2) stationairklepblijft hangen (heb je gechecked zeg je)
3) lek in slang tussen stationairkep en gasklep waardoor er "valse lucht" wordt aangezogen. Kleinste lek is al funest, je hoeft maar een klein beetje te hebben om hoger dan stationair te draaien.
De gasklepsensor wordt niet gebruikt om stationair te regelen, maar ik dacht om het mengsel te bepalen bij snelle gasreacties.
2) stationairklepblijft hangen (heb je gechecked zeg je)
3) lek in slang tussen stationairkep en gasklep waardoor er "valse lucht" wordt aangezogen. Kleinste lek is al funest, je hoeft maar een klein beetje te hebben om hoger dan stationair te draaien.
De gasklepsensor wordt niet gebruikt om stationair te regelen, maar ik dacht om het mengsel te bepalen bij snelle gasreacties.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Gittan123
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 19.07.2009 - 16:59
- Locatie: Zeist
1) gasklep valt terug, al verschillende keren geprobeerd, het is niet de kabel.
2) stationairklep is nog een mogelijkheid, heb hem losgehad, dat maakte geen verschil
3) valse lucht zou kunnen, heb al met deo rondgespoten maar dat lijkt ook geen verschil te maken.
Heb gisteren de gasklepsensor losgehaald, nu geeftie de foutmelding 4-1-1: Throttle valve sensor: signal faulty. Moet die sensor nog gesteld worden of zo?
De koude start was ook al veel minder vanochtend, hij liep wel lager in de toeren, maar toen de motor warmer werd zat ie weer rond de 3000 toeren stationair.
begin het redelijk zat te worden (nu al), heb de volvo garage in zeist gebeld, die kunnen er pas volgende week donderdag naar kijken. Als het tot die tijd niet opgelost is moet dat maar...
2) stationairklep is nog een mogelijkheid, heb hem losgehad, dat maakte geen verschil
3) valse lucht zou kunnen, heb al met deo rondgespoten maar dat lijkt ook geen verschil te maken.
Heb gisteren de gasklepsensor losgehaald, nu geeftie de foutmelding 4-1-1: Throttle valve sensor: signal faulty. Moet die sensor nog gesteld worden of zo?
De koude start was ook al veel minder vanochtend, hij liep wel lager in de toeren, maar toen de motor warmer werd zat ie weer rond de 3000 toeren stationair.
begin het redelijk zat te worden (nu al), heb de volvo garage in zeist gebeld, die kunnen er pas volgende week donderdag naar kijken. Als het tot die tijd niet opgelost is moet dat maar...
Volvo 440, BJ 1994 (phase 2)
Opties: weinig
222500 km (Verkocht)
Volvo 440, BJ 1995.
Opties: airco, elek. ramen, half lederen bekleding etc.
172000 km
Opties: weinig
222500 km (Verkocht)
Volvo 440, BJ 1995.
Opties: airco, elek. ramen, half lederen bekleding etc.
172000 km
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1438
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Losgehad als in stekker er af? Of echt gedemonteerd en de aansluitingen afgedopt? Als hij open blijft staan kan je de stekker wel loshalen, maar dan laat hij nog steeds lucht door.Gittan123 schreef: 2) stationairklep is nog een mogelijkheid, heb hem losgehad, dat maakte geen verschil
- Gittan123
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 19.07.2009 - 16:59
- Locatie: Zeist
Alleen de stekker idd. Krijg de stappenmotor er niet af, verkeerde gereedschap. Maar verdenk hem toch wel nu. Lijkt erop dat ie gewoon vol open staat en daardoor de motor teveel lucht geeft.
Kan pas na het weekend door werken dus volgende week weet ik meer:p
Kan pas na het weekend door werken dus volgende week weet ik meer:p
Volvo 440, BJ 1994 (phase 2)
Opties: weinig
222500 km (Verkocht)
Volvo 440, BJ 1995.
Opties: airco, elek. ramen, half lederen bekleding etc.
172000 km
Opties: weinig
222500 km (Verkocht)
Volvo 440, BJ 1995.
Opties: airco, elek. ramen, half lederen bekleding etc.
172000 km
- erik-hakkers
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 28.08.2008 - 21:59
- Locatie: hardenberg
Misschien ergens valse lucht?
Als het gas blijft hangen , Misschien de veer niet goed meer ?
Als het gas blijft hangen , Misschien de veer niet goed meer ?
volvo 480 forum
volvo 480 1.7 es 1987 kleurcode 305
volvo s70 2.5 10v 1998
volvo 480 1.7 es 1987 kleurcode 305
volvo s70 2.5 10v 1998
- Gittan123
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 19.07.2009 - 16:59
- Locatie: Zeist
Nou het is opgelost hoor.
Op de sloop hele injectie unit vervangen, maakte geen verschil.
Toen maar eens alle kabels die van en naar de injectie gaan gecheckt. En ja hoor: 1 draadje van de stappenmotor aansluiting was losgegaan/gebroken.
Draadje gefixt en rijden maar.
Kan zo simpel zijn soms:)
Bedankt voor de hulp!
Op de sloop hele injectie unit vervangen, maakte geen verschil.
Toen maar eens alle kabels die van en naar de injectie gaan gecheckt. En ja hoor: 1 draadje van de stappenmotor aansluiting was losgegaan/gebroken.
Draadje gefixt en rijden maar.
Kan zo simpel zijn soms:)
Bedankt voor de hulp!
Volvo 440, BJ 1994 (phase 2)
Opties: weinig
222500 km (Verkocht)
Volvo 440, BJ 1995.
Opties: airco, elek. ramen, half lederen bekleding etc.
172000 km
Opties: weinig
222500 km (Verkocht)
Volvo 440, BJ 1995.
Opties: airco, elek. ramen, half lederen bekleding etc.
172000 km