Geluiden koppeling/versnellingsbak

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Remko
Starter

Ik heb een vraag over een Volvo 440 1.7 64KW uit 1990.

Als de motor stationair (dus in zijn vrij) draait met een opgekomen koppeling, komt er een laag ronkend geluid uit de koppeling/versnellingsbak. Wanneer de koppeling wordt ingetrapt is het geluid weg.

De garage houdt een wat vaag verhaal over koppelingsplaten, de drukgroep en de tandwielen van de versnellingsbak. Dit zou een normaal geluid zijn en dus niets alarmerends.

Kan iemand me uitleggen wat het is? Is het inderdaad niets alarmerends, of is er wel degelijk iets aan de hand?
Guestuser

misschien zijn het de koppelingsplaten wel
als je koppeling pas hoog bovenin koppelt met wegrijden
kun je proberen om de kabel wat strakker te zetten
als de kabel iets strakker staat kan het waarschijnlijk over zijn
als dat wel het geval is raad ik je aan om niet te lang te wachten met nieuwe platen

eddie
Remko
Starter

Hoe wordt het geluid precies veroorzaakt?

Als strakker zetten van de koppelingskabel niet helpt, betekent dat dan dat de koppelingsplaten versleten zijn? De auto heeft 139.000 op de teller. Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Een hoop vragen, maar ik ben erg benieuwd naar het antwoord. De auto wordt mogelijk namelijk door een vriend van me gekocht. Maar dan moet de koppeling natuurlijk niet versleten zijn.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Als je de koppeling intrapt,staat de bak stil,die geluiden komen uit de bak en niet uit de koppeling,dit is een vaak voorkomend misverstand,dus niets aan de hand,komt heel veel voor bij de 440 en zeker bij diesels.
Remko
Starter

Zijn het dan toch de tandwielen?
Ramon&Ramon
7th Gear member

het is de speling van de tandwielen en assen in de bak die je hoort,niks bijzonders dus!
Als de koppeling goed werkt is er niks mis!
Remko
Starter

Ik heb er zelf ook even in gereden en aan de koppeling heb ik niks bijzonders gemerkt. Bij abrupt gas loslaten en dan weer abrupt gas erop vertoont de pook ietsje speling. Maar dat moet mogen bij een auto van 15 jaar oud. Hij blijft wel netjes in zijn versnelling.
BuggyRene
2nd Gear member

Geluid komt denk ik zeker uit de bak, dit betekend dat je lagers in de bak zijn overleden.
Tap de wisselbakolie maar eens af, ik denk dat ie wel mooi grijs is. (lagerslijpsel).
Remedie: andere wisselbak.(of door blijven rijden tot ie echt op is)
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
Remko
Starter

Het zal gelet op de kosten en op dat die vriend van me er misschien een jaartje in wil rijden zeker geen wisselbak worden.

Zijn kapotte versnellingsbaklagers niet te herkennen aan een fluitende toon tijdens het rijden? Dat is bij deze auto namelijk niet het geval. Het gaat om een lager geluid bij stationair draaien.
Michel740Turbo
5th Gear member
Contacteer:

Ik denk dat het of je druklager is die niet netje meer over de as draai in rust of je primaire as van de bak die wat zijdelinkse speling heeft lijkt mij niet echt een ramp.
Als het gaat piepen of zingen moet je je wel zorgen maken.
je kan wat druklager ook even voelen door met je hefvork de spellen op de bak(dus niet met pendaal).
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Remko
Starter

Ja, als de bak gaat zingen, dan gaat het fout. Dat heb ik zelf meegemaakt met een 440 1.6i op LPG. Het begon in de derde versnelling met trillingen tijdens het optrekken. Daarna werd het zingen en maar enkele tientallen kilometers later was het geen derde versnelling meer, maar wel een brandlucht in de auto!

Maar trillingen tijdens het optrekken en zingen is met deze auto niet aan de hand, dus daar maak ik me geen zorgen over.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”