Zojuist terug van mijn vakantie naar Spanje (3200 km gereden).
De V70 is een heerlijke reisauto, laat dat eerst even gezegd worden.
De airco (ECC) werk perfect echter er is mij een vreemd aircogedrag opgevallen tijden deze zomer. Ik het waargenomen in gebieden met een hoge buitentemperatuur (34 tot 37 grC)
Als de airco een paar uur actief geweest is bij het rijden op de autosnelweg (buitentemp=36grC, binnentemp=26grC) en ik moet dan even stoppen voor een tolpoortje of langzaam rijden in een file of even tanken, dan is de airco na hervatten van de reis op snelheid (130km/h) uitgeschakeld en krijg ik geen koude lucht meer. Wat ik ook probeer.
Het lijkt erop dat de compressor dan even uitgeschakeld wordt.
Na een half uur rijden komt de airco compressor weer in en is de koelcapaciteit weer 100%.
Wat me opviel is dat wanneer ik 5 a 10 minuten voordat ik moet stoppen de airco zelf even uitschakel dit gedrag er niet is.
Mijn vragen:
a) is dit fenomeen normaal, en treedt dit juist op bij deze extreme hitte buiten (Spanje/Frankrijk deze week) ?
b) er zitten geen foutcodes is het voertuig (uitgelezen met VADIS). Kan er een afwijking is het systeem zitten welke niet als fout gedetecteerd wordt (Compressor zelf, hogedrukschakelaar in het systeem, of iets anders ?)
c) heeft iemand gelijke ervaringen gehad en wat was daar het faalgedrag en welke oorzaken waar daar debet aan ?
AC compressor stopt plotseling
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Krijg je na het uitschakelen van de auto met airco aan een plasje (condenswater) onder je auto?
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
Ik kan dit niet precies meer achterhalen omdat in de meeste gevallen ik alleen maar stilstond met draaiende motor (Tolpoort, file).
Daarbij, mogelijk is dat plasje snel verdampt op die plaatsen waar ik stopte omdat de luchtemperatuur al 36 of 37 grC was en het asfalt van de parkeerplek nog vele malen warmer.
Daarbij, mogelijk is dat plasje snel verdampt op die plaatsen waar ik stopte omdat de luchtemperatuur al 36 of 37 grC was en het asfalt van de parkeerplek nog vele malen warmer.
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Normaal onder die omstandigheden, waar moet je als airco zijnde je warmte kwijt zonder rijwind, tussen een hete motor, heet asfalt en de snikhete buitenlucht, dan zou ik ook even uit gaan.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Uitvallen van een verder goed functionerende airco bij hoge temperaturen, wordt veroorzaakt door een te grote luchtspleet op de compressor. Magneetkoppeling laten afstellen bij de dealer en hij doet het ook weer bij hoge temperaturen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
En zo is het, en niet anders (99,99%).Oceanracer schreef:Uitvallen van een verder goed functionerende airco bij hoge temperaturen, wordt veroorzaakt door een te grote luchtspleet op de compressor. Magneetkoppeling laten afstellen bij de dealer en hij doet het ook weer bij hoge temperaturen.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Niet dat ik weet...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Zou mij kunnen voorstellen dat als hij zijn warmte niet kwijt kan, hij stopt. Of als de motor al zijn vermogen nodig heeft...
Als de motortemperatuur te hoog oploopt...
Als de motortemperatuur te hoog oploopt...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Lees anders dit topic even door...modiniro schreef: c) heeft iemand gelijke ervaringen gehad en wat was daar het faalgedrag en welke oorzaken waar daar debet aan ?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Bij volgas schakelt hij de compressor inderdaad uit. Verder niet.945i schreef:Zou mij kunnen voorstellen dat als hij zijn warmte niet kwijt kan, hij stopt. Of als de motor al zijn vermogen nodig heeft...
Als de motortemperatuur te hoog oploopt...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Als de motortemperatuur te hoog oploopt heb je volgens mij een probleem erbij. Mag volgens mij zelfs onder extreme omstandigheden niet gebeuren.945i schreef:Zou mij kunnen voorstellen dat als hij zijn warmte niet kwijt kan, hij stopt. Of als de motor al zijn vermogen nodig heeft...
Als de motortemperatuur te hoog oploopt...
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
de pomp schakelt zich ook uit als er niet genoeg vloeistof in zit...Oceanracer schreef:Bij volgas schakelt hij de compressor inderdaad uit. Verder niet.945i schreef:Zou mij kunnen voorstellen dat als hij zijn warmte niet kwijt kan, hij stopt. Of als de motor al zijn vermogen nodig heeft...
Als de motortemperatuur te hoog oploopt...
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dat weet ik, als ik op het knopje AC druk gaat ie ook uit, maar daar ging het hier niet om.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ik kan me toch ook voorstellen als je niet rijdt en dus te weinig koelcappaciteit op de condensor hebt (onder de beschreven omstandigheden) de AC niet meer in te schakelen is. Uitlaat condensor moet het koelmiddel wel vloeibaar zijn. Ik vermoed zomaar dat daar een beveiliging op zit.
Dus ik moet toch met 945i meegaan!
En reken er op dat je motor wat extra warmte kwijt moet als je lekker belast over de snelweg hebt gereden en je komt bij een tolpoort even stil te staan.
Dus ik moet toch met 945i meegaan!
En reken er op dat je motor wat extra warmte kwijt moet als je lekker belast over de snelweg hebt gereden en je komt bij een tolpoort even stil te staan.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015