AC compressor stopt plotseling

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
modiniro
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19

Zojuist terug van mijn vakantie naar Spanje (3200 km gereden).
De V70 is een heerlijke reisauto, laat dat eerst even gezegd worden.

De airco (ECC) werk perfect echter er is mij een vreemd aircogedrag opgevallen tijden deze zomer. Ik het waargenomen in gebieden met een hoge buitentemperatuur (34 tot 37 grC)

Als de airco een paar uur actief geweest is bij het rijden op de autosnelweg (buitentemp=36grC, binnentemp=26grC) en ik moet dan even stoppen voor een tolpoortje of langzaam rijden in een file of even tanken, dan is de airco na hervatten van de reis op snelheid (130km/h) uitgeschakeld en krijg ik geen koude lucht meer. Wat ik ook probeer.

Het lijkt erop dat de compressor dan even uitgeschakeld wordt.

Na een half uur rijden komt de airco compressor weer in en is de koelcapaciteit weer 100%.

Wat me opviel is dat wanneer ik 5 a 10 minuten voordat ik moet stoppen de airco zelf even uitschakel dit gedrag er niet is.

Mijn vragen:

a) is dit fenomeen normaal, en treedt dit juist op bij deze extreme hitte buiten (Spanje/Frankrijk deze week) ?

b) er zitten geen foutcodes is het voertuig (uitgelezen met VADIS). Kan er een afwijking is het systeem zitten welke niet als fout gedetecteerd wordt (Compressor zelf, hogedrukschakelaar in het systeem, of iets anders ?)

c) heeft iemand gelijke ervaringen gehad en wat was daar het faalgedrag en welke oorzaken waar daar debet aan ?
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Krijg je na het uitschakelen van de auto met airco aan een plasje (condenswater) onder je auto?
Gebruikersavatar
modiniro
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19

Ik kan dit niet precies meer achterhalen omdat in de meeste gevallen ik alleen maar stilstond met draaiende motor (Tolpoort, file).
Daarbij, mogelijk is dat plasje snel verdampt op die plaatsen waar ik stopte omdat de luchtemperatuur al 36 of 37 grC was en het asfalt van de parkeerplek nog vele malen warmer.
Gebruikersavatar
modiniro
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19

Overigens heb ik dit probleem ook nooit eerder gezien bij lagere temperaturen (onder de 30 grC)
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Normaal onder die omstandigheden, waar moet je als airco zijnde je warmte kwijt zonder rijwind, tussen een hete motor, heet asfalt en de snikhete buitenlucht, dan zou ik ook even uit gaan.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Bij ons was een sensor kapot in het systeem. Veroorzaakte ongeveer dezelfde symptonen. Ik weet niet meer uit mijn hoofd welke sensor het precies was.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Uitvallen van een verder goed functionerende airco bij hoge temperaturen, wordt veroorzaakt door een te grote luchtspleet op de compressor. Magneetkoppeling laten afstellen bij de dealer en hij doet het ook weer bij hoge temperaturen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Oceanracer schreef:Uitvallen van een verder goed functionerende airco bij hoge temperaturen, wordt veroorzaakt door een te grote luchtspleet op de compressor. Magneetkoppeling laten afstellen bij de dealer en hij doet het ook weer bij hoge temperaturen.
En zo is het, en niet anders (99,99%).
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Gaat zo'n ding niet automatisch uit als er een aantal waardes in het rood staan dan?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Niet dat ik weet...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

945i schreef:Gaat zo'n ding niet automatisch uit als er een aantal waardes in het rood staan dan?
Welke waardes bedoel je?
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Zou mij kunnen voorstellen dat als hij zijn warmte niet kwijt kan, hij stopt. Of als de motor al zijn vermogen nodig heeft...
Als de motortemperatuur te hoog oploopt...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

modiniro schreef: c) heeft iemand gelijke ervaringen gehad en wat was daar het faalgedrag en welke oorzaken waar daar debet aan ?
Lees anders dit topic even door...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

945i schreef:Zou mij kunnen voorstellen dat als hij zijn warmte niet kwijt kan, hij stopt. Of als de motor al zijn vermogen nodig heeft...
Als de motortemperatuur te hoog oploopt...
Bij volgas schakelt hij de compressor inderdaad uit. Verder niet.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

945i schreef:Zou mij kunnen voorstellen dat als hij zijn warmte niet kwijt kan, hij stopt. Of als de motor al zijn vermogen nodig heeft...
Als de motortemperatuur te hoog oploopt...
Als de motortemperatuur te hoog oploopt heb je volgens mij een probleem erbij. Mag volgens mij zelfs onder extreme omstandigheden niet gebeuren.
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Oceanracer schreef:
945i schreef:Zou mij kunnen voorstellen dat als hij zijn warmte niet kwijt kan, hij stopt. Of als de motor al zijn vermogen nodig heeft...
Als de motortemperatuur te hoog oploopt...
Bij volgas schakelt hij de compressor inderdaad uit. Verder niet.
de pomp schakelt zich ook uit als er niet genoeg vloeistof in zit...
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat weet ik, als ik op het knopje AC druk gaat ie ook uit, maar daar ging het hier niet om.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Volgens mij dwalen we af en daar heeft TS niets aan. Zoals OR al zei: magneetkoppeling.
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

In ons geval was het een falende sensor icm. de magneetkoppeling.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik kan me toch ook voorstellen als je niet rijdt en dus te weinig koelcappaciteit op de condensor hebt (onder de beschreven omstandigheden) de AC niet meer in te schakelen is. Uitlaat condensor moet het koelmiddel wel vloeibaar zijn. Ik vermoed zomaar dat daar een beveiliging op zit.

Dus ik moet toch met 945i meegaan!

En reken er op dat je motor wat extra warmte kwijt moet als je lekker belast over de snelweg hebt gereden en je komt bij een tolpoort even stil te staan.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”