Pagina 1 van 1
Volvo V40 '99 dynamo levert te weinig stroom
Geplaatst: 23.08.2011 - 18:08
door Voskewarez
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen. Ik heb een VOlvo V40 1.8 uit 1999. Ik merkte de laatste tijd dat mijn auto langzamer starte, dus op gegeven moment kreeg ik de tip om de accu eens te meten zonder en met draaiende motor. Met draaiende motor moest die ergens tussen de 13,5 en 14,5 V geven, zonder ergens rond de 12-12,5-13V.
Op het moment gaf hij echter 12,4 met motor uit en 12,8 met motor aan.
Lijkt mij dat dan de dynamo op is (spanningsregelaar/koolborstels?)
Nadat ik hem een uurtje of 6 had opgeladen gaf hij 13,2V en met draaiende motor 13,5V.
Hoe groot is de kans dat het de dynamo zelf is of dat het de spanningsregelaar/koolborstels zijn c.q. hoe kan ik (leek/niet technisch) dit zien/meten ?
Er gaan geen lampjes branden of zo, hij loopt niet slechter...merk alleen maar dat de accu blijkbaar minder kracht heeft om vlot aan te slaan. Nu met opgeladen accu start hij weer als een nieuwe.
En stel, het is de dynamo zelf....wat gaat dat kosten ?

Geplaatst: 23.08.2011 - 19:00
door tom200
heb dit ook gehad bij men fordje vroeger, heb toen koolborstels vervangen en was opgelost.
Ze nieuw steken kan nooit geen kwaad maar de borstels nakijk gaat moeilijk zonder ze uit te halen en dan steek je beter direct nieuwe.
succes
Geplaatst: 23.08.2011 - 19:06
door Voskewarez
Nee uiteraard, maar ik bedoel of die koolborstels/spanningsregelaar er uit kunnen zonder de gehele dynamo eraf te moeten halen.
Geplaatst: 23.08.2011 - 21:32
door appiedriver
spanningsregelaar meestal wel maar koolborstels moet de dynamo uit elkaar.
je kan anders ook een dynamo op de sloop halen .
Geplaatst: 24.08.2011 - 08:18
door Voskewarez
Uiteraard kan dat, maar als er een manier is om te (laten) controleren of het alleen spanningsregelaar is, dan scheelt dat tijd/werk en geld

Geplaatst: 24.08.2011 - 17:03
door Voskewarez
Naar de garage geweest, die melde dat de dynamo zelf kapot was.
Waar hij me ook op wees, de dynamo trilt als je gas geeft en los laat, net of hij nieet goed vast zit. Tevens zei hij dat dit de 2e V40 was waar te lange bouten in zaten, de 2 delen van de dynamo zaten niet goed op elkaar. Is dit iets bekends ?
Prijskaartje bij hem, 290 voor dynamo, 100 arbeidsloon

Geplaatst: 25.08.2011 - 08:46
door Bart Giesen
Mijn oude S40 (1998) gaf wel een lampje;
Kerstverlichting in de Volvo, die na 6min uitviel en niet meer wilde starten.
Andere dynamo erop, goede spanning. Alleen na 2 dagen ging het ding erg geluid maken. Dynamo eraf, en een andere gehaald. Gemonteerd, mooi geen geluidjes!
Echter hele zwik aan lampjes weer aan. Spanning bedroeg 11volt. PFFF.
Ding eraf en maar losgesloop
Kap eraf;
Spanningsregelaar eraf;
Deze is nog goed;
Deze niet;
Alles omgewisseld, start de auto, 14.2 volt.
Moraal van het verhaal;
-Vervangen van een dynamo is prima te doen
-Haal 'm eruit en controleer de stiftjes eens
Ik weet niet of Volvo de regelaar nieuw verkoopt (volgens mij wel), maar het loont om even op de sloop te loeren. Je woont in Arnhem (in de buurt) dus bij vragen hoor ik het evt. wel.
Geplaatst: 25.08.2011 - 18:57
door Voskewarez
Vriend van me heeft navraag gedaan, 220 euro voor een nieuwe.... hoop geld maar ja, zonder kan je ook niet.
Geplaatst: 26.08.2011 - 07:04
door Bart Giesen
Jammer geld. In Angeren zit iemand die nieuwe regelaars / koolstofborstels heeft. Vind het een hoop geld terwijl je voor VEEL minder ook klaar kan zijn, maargoed, dat terzijde.
Geplaatst: 26.08.2011 - 11:20
door Ramon&Ramon
Voskewarez schreef:Vriend van me heeft navraag gedaan, 220 euro voor een nieuwe.... hoop geld maar ja, zonder kan je ook niet.
50 euro bij Rima
Geplaatst: 26.08.2011 - 11:21
door Ramon&Ramon
Op sommige types Renault zit dezelfde ook,misschien op de sloop is kijken?
Geplaatst: 27.08.2011 - 12:50
door Voskewarez
Ramon&Ramon schreef:Voskewarez schreef:Vriend van me heeft navraag gedaan, 220 euro voor een nieuwe.... hoop geld maar ja, zonder kan je ook niet.
50 euro bij Rima
Ook een revisie dynamo ?
Geplaatst: 27.08.2011 - 12:56
door 945i
Co dynamo in Utreg heeft ze ook wel gereviseerd.
Geplaatst: 27.08.2011 - 12:57
door Voskewarez
Bart Giesen schreef:Jammer geld. In Angeren zit iemand die nieuwe regelaars / koolstofborstels heeft. Vind het een hoop geld terwijl je voor VEEL minder ook klaar kan zijn, maargoed, dat terzijde.
Het kan voor minder, maar wat koop je dan....en hoe lang houdt die het dan nog uit. Ik heb er geen enkel verstand van, vriend van mij vervangt hem. Kan goed zijn dat je hem eruit hebt, vervangt voor 1 op de sloop en dat die het ook niet doet.
Geplaatst: 27.08.2011 - 13:00
door Voskewarez
945i schreef:Co dynamo in Utreg heeft ze ook wel gereviseerd.
Thanx... ik ga ze even bellen.
Net gebeld, 208 euro ex btw.... dus zeker niet goedkoper
Rima is nu niet open, maar even een mail gestuurd.
Geplaatst: 27.08.2011 - 13:31
door 945i
Probeer deze eens, daar kwam ik vaak, goed bedrijf.
http://www.startersendynamos.nl/
Geplaatst: 27.08.2011 - 14:04
door Voskewarez
Dank je, ook hier een mail naar toe gestuurd.
Geplaatst: 28.08.2011 - 09:43
door Voskewarez
Rima had geen gereviseerde helaas.
Geplaatst: 29.08.2011 - 20:12
door Bart Giesen
Voskewarez schreef:Bart Giesen schreef:Jammer geld. In Angeren zit iemand die nieuwe regelaars / koolstofborstels heeft. Vind het een hoop geld terwijl je voor VEEL minder ook klaar kan zijn, maargoed, dat terzijde.
Het kan voor minder, maar wat koop je dan....en hoe lang houdt die het dan nog uit. Ik heb er geen enkel verstand van, vriend van mij vervangt hem. Kan goed zijn dat je hem eruit hebt, vervangt voor 1 op de sloop en dat die het ook niet doet.
Tsja dan moet je ook niet zeuren over de prijs vind ik.
Bel deze mensen dan maar eens op als je een revisie wilt. Bij mijn 2002 1.9 diesel S40 is de dynamo ook overleden. Ik heb hierop een revisiemodel gekocht bij een bedrijfje in Didam.
Super, nieuwe vrijlooppoelie, nieuwe electronica, alles nieuw. Met inlevering van de oude dynamo was ik volgens mij 200e kwijt.
http://www.venus.nl/
In Didam. Bel ze maar eens. Heeft best veel op voorraad ook. Deze tip kreeg ik notabene van mijn eigen Volvo-dealer.
Geplaatst: 03.09.2011 - 19:44
door Voskewarez
Tsja, als je afhankelijk bent van een ander...dan is het best belangrijk.
Erin/eruit kost je al gauw 1,5/2 uur....en als hij het dan niet doet, dan is dat erg lullig voor diegene

Maar ik heb ze via hun site een bericht gestuurd

Dank je voor de tip.