Pagina 1 van 1

kleppen wel of niet te stellen

Geplaatst: 26.08.2011 - 16:10
door Cor M
Volgens garage De Jong uit Heerde (onderdeel van de Van Niewenhuise-groep) zijn de kleppen van mijn S 80 2.5T MY 2006 niet te stellen. Men heeft nog met de Volvo garage in Apeldoorn gebeld en die waren dezelfde mening toegedaan.

Helaas wel een rekening gekregen van ruim € 180 ivm het verwijderen en weer monteren van het kleppendeksel. Er werd iets gemompeld van stotersbussen die hydrolisch bediend worden. Loshalen van de nokkenassen zou betekenen dat de nodige onderdelen in de kop "losschieten", waardoor de speling niet meer te meten is. Maar juist om de nokkenassen vast te zetten, ter voorkomen dat de boel "losschiet", heeft Volvo toch speciaal gereedschap?

Is het inderdaad zo dat de kleppen van een B5254t2 motor, die volgens mij in mijn auto zit, niet te stellen zijn? Een medewerker van Furness Zwolle vertelde mij trouwens eerder deze week dat de kleppen van betreffende motor wel degelijk te stellen zijn. Om te voorkomen dat ik in Zwolle weer een rekening gepresenteerd krijg voor iets onnodigs zou ik hierover toch graag meer zekerheid willen hebben. Wie kan hier meer over vertellen?

Geplaatst: 26.08.2011 - 16:57
door M@rcel
Zwolle heeft gelijk

Geplaatst: 26.08.2011 - 19:30
door Ramon&Ramon
Kleppen zijn dus stelbaar en het kleppendeksel verwijderen zoals je aangeeft is niet mogelijk voor 180 euro,ik denk dat je het bovendeksel van de cilinderkop ermee aan wilt geven!

Geplaatst: 26.08.2011 - 20:56
door Gast
Dat een "gewone" garage dit nog zegt is tot daar aan toe, maar een VOLVO dealer? Triest.
Zo moet het ongeveer: klepspeling controleren

Geplaatst: 29.08.2011 - 11:23
door Cor M
Ramon&Ramon schreef:Kleppen zijn dus stelbaar en het kleppendeksel verwijderen zoals je aangeeft is niet mogelijk voor 180 euro,ik denk dat je het bovendeksel van de cilinderkop ermee aan wilt geven!
Geen idee wat er nou wel of niet gedaan is. Feit is dat ik € 180 lichter ben zonder dat men gedaan heeft waar ik om vroeg, nml. kleppen stellen. Aan de telefoon was me vooral duidelijk gemaakt dat dit een duur geintje zou worden vanwege de demontage van de nodige onderdelen. En nee, ik heb niet gevraagd om uitsluitend de klepspeling te controleren. Ik had zelf al ontdekt dat bij mij de torx-boutjes ontbreken om dat te doen zonder van alles aan/in de kop te demonteren.

Wat nu te doen? Is compressie meten misschien een indicatie over de staat van de kleppen?

Geplaatst: 29.08.2011 - 11:59
door bart simpson
Het stellen staat niet genoemd in het reguliere onderhoudsschema, Volvo acht het stellen ook niet echt nodig, dat betekend niet dat het niet kan.
Waarom wil je de klepspeling laten controleren? loopt hij slecht?

Geplaatst: 29.08.2011 - 12:23
door 945i
Zal wel een gashok auto op lpg zijn.....:)