In oude V70 gewoon volvo parkeersensoren, prettig in gebruik.
Nieuwe V70 nog niets, wel RTI aanwezig en IMIV zal er komen.
Twee opties:
-Camera achter en die via IMIV op RTI aansluiten
-Gewone parkeersensoren in laten bouwen
Heeft iemand een mening in gebruik van beide?
Omdat ik camera zelf niet ken twijfel ik nog over wat te doen.
Parkeersensor of camera
-
- 5th Gear member
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
-
- 8th Gear member
Ik kan je twee goede buitenspiegels van harte aanbevelen. Als die er standaard al op zitten, ben je het mannetje!
Er is geen auto zo makkelijk in te parkeren als een (r)echte Volvo stationcar.

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 5th Gear member
ik ben niet de enige die erin rijdt945i schreef:Ik kan je twee goede buitenspiegels van harte aanbevelen. Als die er standaard al op zitten, ben je het mannetje!![]()
en ze wil nu eigenlijk alleen al in de T5 rijden omdat die al wat meer slijtplekken heeft en bij haar werkplek is het vaak wel heel krap vaak naast muurdelen
heb zelf bij mij werk alleen de stoeprand die ik kan raken
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
- JosW
- 5th Gear member
Ik herken het probleem. Ik mag zeggen dat ik met 50.000 kilometer per jaar en 30 schadevrije jaren een goede chauffeur ben. Waar ik echter nog steeds moeite mee heb is de afstand schatten tussen de achterruit en een object. Ik overweeg dan ook parkeersensoren hoewel ik liever niet in de bumper boor. Volgens mijn monteur zou dit een optie zijn die voldoet. Op de plek van de nummerplaat dus geen geboor. Op fora lees ik echter gemengde berichten over dit systeem.
http://www.parkprofi.de/index.html
-
- 2nd Gear member
@JosW: als je zoveel kilometers maakt moet er toch nog iets een uitdaging zijn?
Ik ben van de originele onderdelen, dus ik zou er niet voor kiezen. Maar als je het probeert wil ik graag foto's zien.

Ik ben van de originele onderdelen, dus ik zou er niet voor kiezen. Maar als je het probeert wil ik graag foto's zien.
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
- JosW
- 5th Gear member
Aftermarket inbouwen maakt geen verschil met origineel. Wat ik zeg, ik boor liever niet in de bumper dus uiteindelijk denk ik dat ik het niet doe en vertrouw op m'n instinct. Tot nu toe ging dat goed maar ooit....
-
- 5th Gear member
die onzichtbare sensore hebben nadelenJosW schreef:Ik herken het probleem. Ik mag zeggen dat ik met 50.000 kilometer per jaar en 30 schadevrije jaren een goede chauffeur ben. Waar ik echter nog steeds moeite mee heb is de afstand schatten tussen de achterruit en een object. Ik overweeg dan ook parkeersensoren hoewel ik liever niet in de bumper boor. Volgens mijn monteur zou dit een optie zijn die voldoet. Op de plek van de nummerplaat dus geen geboor. Op fora lees ik echter gemengde berichten over dit systeem.
(heb al ingelezen)
-slecht tegen vocht
-auto moet rijden
-krijgt niet alle materialen goed mee zoals bv hout
"Hallo Eugene ik heb zo n systeempie in mn vorige zafira a gehad. Het werkt op zich goed je moet voor t gemak wel even de bumper demonteren omdat het plaklint anders moeilijk te plaatsen is. Ook moet je t plaklint even op de kachel leggen dan plakt t als n tierelier. Enigste minpuntje is dat als t regent en er loopt water naar beneden over de bumper dan reageert ie ook. gr frans"
"En houdt er rekening mee dat dit systeem niet reageert op isolatoren zoals keramiek, glas , plastiek dood hout ed.
De reden hiervoor is dat dit systeem met hoogfrequent werkt en isolatoren geven geen verstoring op een RF-kring.
Ook is het zo dat wanneer je niet (langzaam) rijd het systeem niet werkt, je moet dus langzaam (achteruit) blijven rijden.
Als je stopt kan ie niets meer detecteren.
Bij systemen die werken met ultrasone geluid heb je deze nadelen niet. Maar nadeel van Ultrasoon is dan weer dat je in de bumper moet boren om de sensoren te plaatsten."
dus tja...
dan camera op de nummerplaathouder ook een optie
(dit had ik van volvotech hoe dat eruit ziet)
"Foto attached! (From an S80, but same camere and same image-angle, only thing new and better now is lines with stop indicator)."

-
- 5th Gear member
IK wil sowieso nog een IMIV laten inbouwen
en ik heb een RTI,
dus dan is de camera optie ook een goede, mits in gebruik net zo fijn
durf alleen niet te zeggen hoe dik de camera is, die word bij volvotech in de nummerplaathouder verwerkt, zie je dus ook wat van
en ik heb een RTI,
dus dan is de camera optie ook een goede, mits in gebruik net zo fijn
durf alleen niet te zeggen hoe dik de camera is, die word bij volvotech in de nummerplaathouder verwerkt, zie je dus ook wat van
-
- 5th Gear member
@JosW ik zou trouwens dat die van jou ingebouwd zijn in nummerplaathouder
mijn opmerking was over ANDERE onzichtbare sensoren, niet ultrasoon dus
http://www.kingcopark.nl/
(en dan doorklikken naar onzichtbare sensoren, dat is dus ook een alternatief)
Maar denk zelf aan camera of toch gaten. Met ultrasoon in alleen de nummerplaat heb je onvoldoende bereik naar zijkanten lijkt me
mijn opmerking was over ANDERE onzichtbare sensoren, niet ultrasoon dus
http://www.kingcopark.nl/
(en dan doorklikken naar onzichtbare sensoren, dat is dus ook een alternatief)
Maar denk zelf aan camera of toch gaten. Met ultrasoon in alleen de nummerplaat heb je onvoldoende bereik naar zijkanten lijkt me
Naar achteren kijken blijft toch noodzakelijk, en dan kun je nog wel eens schade krijgen.
Wat is mij een paar maanden geleden gebeurd?
V50 met parkeersensoren. Ik had een afspraak in Zwolle, mooi op tijd reed ik de parkeergarage bij het station binnen.
Ik parkeer altijd achteruit, dus nu ook. Ik reed achteruit, keek achteruit (spiegels en achterruit). De sensoren piepten onderbroken (dus nog niet constant).
Aangezien het niet overbemeten parkeervakken waren moest ik nog een stukje achteruit.
Ik rij nog een stukje achteruit (snelheid was ontzettend laag, nog niet eens stapvoets), en ik hoor opeens een knal die horen en zien deed vergaan.
Ik zie achter me dat de hele achterruit eruit ligt.
Wat bleek: Er was een muurtje waar de parkeersensoren op reageerden, maar ongeveer 1 meter voor dat muurtje, op ongeveer 1 meter hoogte staken wat betonnen dwarsbalken (als ondersteuning voor de bovenverdieping). 1 zo'n balkje had precies de achterruit kapotgedrukt. Gelukkig verder geen schade (dus geen achterlichten, of carrosserieschade), maar je schrikt je helemaal wezenloos.
Moraal van het verhaal vertrouw niet helemaal blind op sensoren of camera's. Zelfs spiegels of het achteruitkijken kan je bedriegen.
Wat is mij een paar maanden geleden gebeurd?
V50 met parkeersensoren. Ik had een afspraak in Zwolle, mooi op tijd reed ik de parkeergarage bij het station binnen.
Ik parkeer altijd achteruit, dus nu ook. Ik reed achteruit, keek achteruit (spiegels en achterruit). De sensoren piepten onderbroken (dus nog niet constant).
Aangezien het niet overbemeten parkeervakken waren moest ik nog een stukje achteruit.
Ik rij nog een stukje achteruit (snelheid was ontzettend laag, nog niet eens stapvoets), en ik hoor opeens een knal die horen en zien deed vergaan.
Ik zie achter me dat de hele achterruit eruit ligt.
Wat bleek: Er was een muurtje waar de parkeersensoren op reageerden, maar ongeveer 1 meter voor dat muurtje, op ongeveer 1 meter hoogte staken wat betonnen dwarsbalken (als ondersteuning voor de bovenverdieping). 1 zo'n balkje had precies de achterruit kapotgedrukt. Gelukkig verder geen schade (dus geen achterlichten, of carrosserieschade), maar je schrikt je helemaal wezenloos.
Moraal van het verhaal vertrouw niet helemaal blind op sensoren of camera's. Zelfs spiegels of het achteruitkijken kan je bedriegen.
-
- 5th Gear member
Maar hij heeft een nieuw model V70 :?945i schreef:
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
-
- 8th Gear member
Die zijn toch ook recht aan de achterkant? De bumper (of waar dat stuk plastic voor door moet gaan) steekt een paar centimeter meer uit, maar als je dat weet.....
En zoals D. Bosker zegt, check (visueel) eerst de parkeerplek voordat je hem er achter of vooruit inzet.

En zoals D. Bosker zegt, check (visueel) eerst de parkeerplek voordat je hem er achter of vooruit inzet.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
gekraak is ook al een signaal dat je niet moet negeren
Volvo for life
Ja maar als je een kraak hoort, zoals in mijn geval, is het ook al te laat.
De achterraam staat er onder spanning in, en knalt er in 1 keer uit.
Met name als je een puntbelasting hebt (zoals in mijn geval).
Daar kun je niet tegen reageren.
De achterraam staat er onder spanning in, en knalt er in 1 keer uit.
Met name als je een puntbelasting hebt (zoals in mijn geval).
Daar kun je niet tegen reageren.
-
- 8th Gear member
Maar zo'n achterraam kraakt ook niet eerst, die zegt gewoon PLOF!
Je hebt hem zeker nog een stukje verder naar achter gereden en laten staan daar, een betere plek is er niet onder die omstandigheden...
Je hebt hem zeker nog een stukje verder naar achter gereden en laten staan daar, een betere plek is er niet onder die omstandigheden...
nee, gelukkig had ik een sunblind achterin gemonteerd, deze heeft veel glas tegengehouden.
In Zwolle stuk karton laten monteren en naar de dealer gereden voor nieuwe achterraam.
Thuis de binnenbekleding nog eens helemaal gedemonteerd en een weekje mee rondgereden, totdat alle glas was los gerammeld.
Maar een puinhoop die je daarvan hebt, dat wil je niet weten !
In Zwolle stuk karton laten monteren en naar de dealer gereden voor nieuwe achterraam.
Thuis de binnenbekleding nog eens helemaal gedemonteerd en een weekje mee rondgereden, totdat alle glas was los gerammeld.
Maar een puinhoop die je daarvan hebt, dat wil je niet weten !
- Theo V70
- 6th Gear member
Kijk gewoon om je heen hoeveel auto's met parkeersensoren serieuze schade aan de achterbumper hebben en je weet 't antwoord op je vraag "sensoren of camera".
EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
-
- 5th Gear member
zeg jij het maar?Theo V70 schreef:Kijk gewoon om je heen hoeveel auto's met parkeersensoren serieuze schade aan de achterbumper hebben en je weet 't antwoord op je vraag "sensoren of camera".
Camera zal er niet vaak in een auto zitten want extra schermpje hebben meeste autos natuurlijk niet.
-
- 1st Gear member
In mijn V70 2.0D had ik sensoren. Nu heb ik bij Volvotech IMIV met camera in laten bouwen. Ik vind de sensoren eigenlijk beter werken. Beeld van de camera is een beetje vervormd, waardoor je nog steeds redelijk goed op moet letten. Sensoren was gewoon in z'n achteruit gooien en gaan. Maarrrrr... camera'tje is wel lekker Shiny Dick. Ook belangrijk