Remslangen vervangen

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Ik ga binnenkort de remslangen van mijn s70 1997 (het blijft een plaatje) vervangen: aandachtspunt APK. De vorige keer heb ik de remvloeistof vervangen met een, al zeg ik het zelf, prachtige zelfgemaakte bleeder. Werkt perfect. Nu heb ik twee vragen:
  • Is het beter om de remslangen, zo goed en zo kwaad als het gaat, bij montage te vullen met remvloeistof of drukt de bleeder die twintig centimeter lucht er sowieso goed uit?
  • Verder lees ik in de VADIS dat de remblokken altijd helemaal teruggedrukt moeten worden als de remvloeistof verwisseld wordt. Dit laatste snap ik niet helemaal.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Je kan tijdens het de-en monteren van de slangen met plastic huishoudfolie het remreservoir afsluiten onder de dop. Dan loopt er veel minder remvloeistof weg omdat er geen lucht in het reservoir kan komen.
De slangen hoef je niet te vullen met r.vloeistof. Het lukt je toch niet om de slang zonder luchtbellen erin te monteren en het geeft zo'n zooitje. De lucht krijg je er wel uit, zeker al je ontlucht met een druksysteem.
Let wel op met de r.vloeistof voor de lak. R.vloeistof werkt op den duur als afbijt op je lak. Lekkage gelijk wegspoelen met water. Ook je huid vind dat spulletje niet fijn!
Wat de remblokken terug drukken betreft zou kunnen dat ze dan weer goed afgesteld worden, maar dat is een beredenering en geen kennis van me!
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Iroll schreef:Je kan tijdens het de-en monteren van de slangen met plastic huishoudfolie het remreservoir afsluiten onder de dop. Dan loopt er veel minder remvloeistof weg omdat er geen lucht in het reservoir kan komen.
De slangen hoef je niet te vullen met r.vloeistof. Het lukt je toch niet om de slang zonder luchtbellen erin te monteren en het geeft zo'n zooitje. De lucht krijg je er wel uit, zeker al je ontlucht met een druksysteem.
Let wel op met de r.vloeistof voor de lak. R.vloeistof werkt op den duur als afbijt op je lak. Lekkage gelijk wegspoelen met water. Ook je huid vind dat spulletje niet fijn!
Wat de remblokken terug drukken betreft zou kunnen dat ze dan weer goed afgesteld worden, maar dat is een beredenering en geen kennis van me!
Zelf heb ik al eens gedacht dat bij niet teruggedrukte remblokken misschien wel het laatste restje remvloeistof dan in een ‘dood eind’ zit waardoor op die manier niet ALLE remvloeistof vervangen wordt.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Zelf heb ik al eens gedacht dat bij niet teruggedrukte remblokken misschien wel het laatste restje remvloeistof dan in een ‘dood eind’ zit waardoor op die manier niet ALLE remvloeistof vervangen wordt.

Dat zou ook nog kunnen, ja.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”