Ik reed vannacht terug naar huis en wilde mijn voorruit schoonmaken. Normaal reinigen dan ook de koplampen. Je ziet dat omdat het lichtbeeld van de auto dan even verstoord raakt. Helaas doen ze het niet meer. Ik heb even de logische dingen gedaan zoals het reservoir vullen en de zekering controleren. Ik zie wel vocht onder aan de bumper als ik het systeem gebruik maar het haalt de sproeiers niet. Het gaat overigens over de hogedrukreiniging van een MY2007.
Iemand enig idee? Zijn er veel voorkomende problemen, een zoektocht op het forum leverde eigenlijk nog niets op. Kan het zijn dat de sproeiers verstopt zitten en zo ja, hoe maak je die weer vrij.
Koplamsproeiers doen het niet, nu wel weer; met foto's!
- Jers3n
- 5th Gear member
Hoor je als je de voorruit sproeit wel de de hogedrukpomp pompen? Dit zou je moeten horen, zo niet dan zou het pompje kapot kunnen zijn of de stekker los o.i.d.
Ik heb een aantal weken geleden ook gehad dat de koplampreiniging het niet deed, en ook geen geluid van de hogedrukpomp. Naar laten kijken en diagnose was dat de hogedrukpomp kapot was. Na reparatie hoor je de hogedrukpomp weer, zelfs op hogere snelheden, en zie je ook links en rechts de nevel pluimpjes (2x) weer.
Is wel bekend dat de hogedrukpomp alleen elke 5e keer sproeien meedoet? Dit om te voorkomen dat het reservoir te snel leeg is.
Ik heb een aantal weken geleden ook gehad dat de koplampreiniging het niet deed, en ook geen geluid van de hogedrukpomp. Naar laten kijken en diagnose was dat de hogedrukpomp kapot was. Na reparatie hoor je de hogedrukpomp weer, zelfs op hogere snelheden, en zie je ook links en rechts de nevel pluimpjes (2x) weer.
Is wel bekend dat de hogedrukpomp alleen elke 5e keer sproeien meedoet? Dit om te voorkomen dat het reservoir te snel leeg is.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
- Brambo67
- 3rd Gear member
Is bekend, ik zal idd mijn oor eens te 'luister' leggen, wellicht dat het pompje stuk is.Jers3n schreef:Is wel bekend dat de hogedrukpomp alleen elke 5e keer sproeien meedoet? Dit om te voorkomen dat het reservoir te snel leeg is.
- Brambo67
- 3rd Gear member
Heb net nog weer even geprobeerd. Ik kan zelf niet én de sproeiers in werking stellen én luisteren, daar heb ik nog even hulp bij nodig. Wel zag ik weer water naar beneden druppen onder aan de bumper op beide plekken ter hoogte van de koplampsproeiers.
- Brambo67
- 3rd Gear member
Ik heb het reservoir inmiddels helemaal vol gegooid. Dat is dus niet de oplossing, ik vermoed toch de pomp aangezien ik niets hoor als de sproeiers bedien. Deze week de auto maar even op een brug zettenYoDilly schreef:Het is toch ook zo dat de koplampsproeiers niet meesproeien als het vloeistofpeil lager is dan ... liter?
Wellicht ten overvloede, maar als het helpt..
- Jers3n
- 5th Gear member
Dat probleem had ik ook, echter hoor je de hogedrukpomp best goed. Zeker herkenbaar, stilstaand met de deur/ramen open. Maar ja, als het geluid er niet is is het lastig om te horen wàt er dan niet is.Brambo67 schreef:Heb net nog weer even geprobeerd. Ik kan zelf niet én de sproeiers in werking stellen én luisteren,.....
Hopelijk is het een losse stekker of slang o.i.d., nieuwe pomp is net ff wat duurder. In ieder geval suc6.
- Brambo67
- 3rd Gear member
De hogedrukpomp doet het inderdaad niet. Ik heb even een kennis gevraagd die kon bevestigen dat bij hem het geluid duidelijk aanwezig was. De auto gaat nu even op de brug. Kun je er eigenlijk bijkomen vanaf de onderkant of moet sowieso de voorbumper eraf?
- Maus-met-Volvo
- 4th Gear member
- Brambo67
- 3rd Gear member
Enig idee hoe ik via trial-and-error kan vaststellen wat de oorzaak is zonder nu eerst de bumper eraf te hoeven halen? Dat combineer ik namelijk liever met het plaatsen van en rooster en evt. het (laten) spuiten van de bumperspoiler. Kun je er vanaf de onderkant bij?Maus-met-Volvo schreef:.. ik denk de terugslagklepjes zoals nr 24 voor de voorruit in de prent, maar dan zou er één (die het dichste bij het reservoir/pomp) het wel moeten doen. Of de sproeiers hebben een weerstand, maar dat weet ik niet...
EDIT:
Je kunt er bij maar dat is het dan ook wel.... Op deze foto kun je een en ander zien. Aan de buitenkant helemaal niets natuurlijk ](*,)
De vraag is nog steeds; hoe kom ik er achter wat het is. Het lijkt me ook zonde dit uit te besteden. Volgens mij een typisch klusje van veel tijd in steken en geld uitsparen. Kan ik bijvoorbeeld het pompje testen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Maus-met-Volvo
- 4th Gear member
- Brambo67
- 3rd Gear member
Dit weekend gaat de bumper eraf, dan kun je er beter bij. Ik koop alvast een pomp zodat als de oude stuk is (meeste kans) ik deze kan vervangen. Ik pak dan direct de bumper aan door het gaas erin te zetten. Wordt vast een mooi klusje. Het schijnt nogal lastig te zijn de pomp eruit te krijgen dus wordt vast (weer) leuk...Maus-met-Volvo schreef:Ik denk dat ik dan de vermoedelijke pomp voor de koplampsproeiers loss zou halen en die met 2 draajes op de accu testen. Lijkt me een kwestie van de stekker lostrekken en de pomp uit het reservoir. Ik zou het anders ook niet weten...
- Maus-met-Volvo
- 4th Gear member
Oké, ik ben benieuwd naar je bevindingen; graag een verslagje ter leering ende vermaeck...Brambo67 schreef:Dit weekend gaat de bumper eraf, dan kun je er beter bij. Ik koop alvast een pomp zodat als de oude stuk is (meeste kans) ik deze kan vervangen. Ik pak dan direct de bumper aan door het gaas erin te zetten. Wordt vast een mooi klusje. Het schijnt nogal lastig te zijn de pomp eruit te krijgen dus wordt vast (weer) leuk...Maus-met-Volvo schreef:Ik denk dat ik dan de vermoedelijke pomp voor de koplampsproeiers loss zou halen en die met 2 draajes op de accu testen. Lijkt me een kwestie van de stekker lostrekken en de pomp uit het reservoir. Ik zou het anders ook niet weten...

- Brambo67
- 3rd Gear member
Het is gelukt. Ik heb gisteren een pompje gehaald bij de dealer. Was inclusief korting €45,00 incl. BTW. Ik heb de bumper eraf gehaald. Met dank aan de mannen die het gaas onder in de bumper hebben gezet en hun beschrijving in die post is het prima gegaan. Bumper demonteren was een eitje! 945i had keurig beschreven hoe het moest. Ik heb zekerheidshalve nog een setje kunstof wigjes gekocht voor het verwijderen van sierstrips etc. Werkte super en kan ik oog goed gebruiken bij mijn andere activiteiten.
Het was heel simpel. Ik had een beschrijving gevonden op een Engels forum. Daar stond een post van iemand die het gedaan had met de bumper erop. Dat was erg lastig een aangezien ik toch ook gaas wilde plaatsen heb ik besloten de bumper eraf te halen. Het ouden pompje ging er zo uit. Nog even getest op een 12V accu en was inderdaad hartstikke overleden. Voor de zekerheid ook nog de nieuwe getest, deed het prima. De boel er weer in, water in het reservoir en presto.
Uiteindelijk hebben we met twee man een uurtje gewerkt en zat het pompje er weer in. Vervolgens het eerder bij AVA gehaalde racegaas erin. Dat koste meer tijd. De beste manier om het te knippen was met een plaatschaar. M'n maat wist er wel raad mee. Het blijft echter een tijdsintensieve klus. We hebben alles vastgezet met de zwarte kit/lijm, een paar zelftappers onderin en tijdelijk met tie-wrap's.
Dit is een dankbare klus. Mijn condensor is al niet best meer... Een boel lamellen zijn al aan puin door de steenslag... Ik hoop dat ik niet te laat ben. In ieder geval kan ik het iedereen aanraden. Wij hadden trouwens bij een bevriende garagehouder een brug vanmiddag. Dat werkt toch heel fijn... Bijgevoegd wat foto's van de pomp. Voor de bumper kun je de bekende beschrijvingen volgen op dit forum.
Het was heel simpel. Ik had een beschrijving gevonden op een Engels forum. Daar stond een post van iemand die het gedaan had met de bumper erop. Dat was erg lastig een aangezien ik toch ook gaas wilde plaatsen heb ik besloten de bumper eraf te halen. Het ouden pompje ging er zo uit. Nog even getest op een 12V accu en was inderdaad hartstikke overleden. Voor de zekerheid ook nog de nieuwe getest, deed het prima. De boel er weer in, water in het reservoir en presto.
Uiteindelijk hebben we met twee man een uurtje gewerkt en zat het pompje er weer in. Vervolgens het eerder bij AVA gehaalde racegaas erin. Dat koste meer tijd. De beste manier om het te knippen was met een plaatschaar. M'n maat wist er wel raad mee. Het blijft echter een tijdsintensieve klus. We hebben alles vastgezet met de zwarte kit/lijm, een paar zelftappers onderin en tijdelijk met tie-wrap's.
Dit is een dankbare klus. Mijn condensor is al niet best meer... Een boel lamellen zijn al aan puin door de steenslag... Ik hoop dat ik niet te laat ben. In ieder geval kan ik het iedereen aanraden. Wij hadden trouwens bij een bevriende garagehouder een brug vanmiddag. Dat werkt toch heel fijn... Bijgevoegd wat foto's van de pomp. Voor de bumper kun je de bekende beschrijvingen volgen op dit forum.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- elianmars
- 5th Gear member
Goed werk!
Valt mee hè, de bumper verwijderen. Ik heb 'm de afgelopen dagen ook een paar keer los gehad.
Valt mee hè, de bumper verwijderen. Ik heb 'm de afgelopen dagen ook een paar keer los gehad.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- Jers3n
- 5th Gear member
Zo, dat is een duidelijk verslagje! Mooi dat ie het weer doet, en je zou je inderdaad wel eens een leuke maaltijd bespaard kunnen hebben!
Ik zal onze rekening nog eens opzoeken, maar het scheelt aanzienlijk!
Ik zal onze rekening nog eens opzoeken, maar het scheelt aanzienlijk!
- Voorn
- 4th Gear member
Goed werk.
Groeten van Eddy
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
- edraket
- 7th Gear member
Inderdaad goed werk. Maar ik heb juist de zekering van dat pompje los gehaald omdat ik het reservoir bleef bijvullen. En bovendien vindt ik zo'n plens sop over de motorkap ook niet altijd wenselijk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15