Vlak voor zijn tiende levensjaar wordt de XC90 van Volvo nog eens strakgetrokken. Het einde is nog niet in zicht. Op de IAA wordt hij aan het publiek getoond.
De Volvo XC90 loopt in 2012 al weer tien jaar mee – in Volvo-kringen is zo’n lange modelcyclus geen uitzondering. Dit oudje doet het dan ook nog best. Dit jaar zijn er al 455 op kenteken gezet. Dat zou je niet verwachten. Volvo meldt dan ook trots dat ‘één op de vijf verkochte SUV’s in dit segment een XC90 is’.
Voor zijn tiende levensjaar krijgt de XC90 modieuze dagrijverlichting en op de bumper zijn zilvermetallic details en de zilverkleurige dakrails is standaard op alle uitvoeringen. Achteraan zijn er voortaan dubbele lichtgeleiders, LED-remlichten en een zilverkleurige richtingaanwijzerglas. Verder zijn er nieuwe zesspaaks 18 inch wielen.
In het interieur zijn er zilverkleurige accenten op het dashboard en de in twee delen te openen achterklep heeft een bijpassend gekleurde lederen handgreep aan de binnenkant. Verder is er een nieuwe hoedenplank. Ook is er voortaan het Volvo On Call-systeem, waarmee via de iPhone of android-toestel kan worden bekeken waar de auto staat geparkeerd en waarmee op afstand de standkachel kan worden aangezet. Ook is het mogelijk om via de telefoon de informatie van de boordcomputer te bekijken en informatie over de werking van bijvoorbeeld de lampen en de vloeitstofniveaus te controleren.
Het motorenaanbod blijft als vanouds. De enige benzinemotor is de 3,2-liter zes-in-lijn en de diesels zijn de 200 pk sterke D5 en de 163 pk sterke D3.
Vind het nog steeds een mooie auto, alleen jammer dat de 3.2 de enigste benzine is
Ruim 400 XC90's verkocht Volvo Cars Nederland al in 2011. Wat betekent dat maar liefst 1 op de 5 SUV's in dit segment een Volvo XC90 is. Dit succesvolle model heeft nu een elegantere uitstraling, is voorzien van luxere materialen en biedt een nóg betere rijervaring. Via de nieuwe applicatie, Volvo On Call, voor de iPhone en Android-smartphones kan de Volvo XC90-eigenaar bovendien in contact blijven met zijn geparkeerde auto.
‘De XC90 biedt nog steeds alle gemakken die 'm tot een van de succesvolste Volvo-modellen ooit hebben gemaakt. De ruime en praktische SUV combineert een uitstekend rijgedrag met betrouwbaarheid en flexibiliteit. We hebben de XC90 geüpgraded met diverse opties die de unieke mix van elegantie en robuustheid van de auto benadrukken', zegt Peter Mertens, Senior Vice President Research en Development bij Volvo Car Corporation.
Meer karakter
De elegante, gespierde en robuuste uitstraling van de XC90 is versterkt door middel van enkele verfijnde details. De nieuwe dagrijverlichting bijvoorbeeld geeft het front van de auto meer karakter. De nieuwe bumper in zilvermetallic en de zilverkleurige dakrails zijn standaard op alle uitvoeringen. De stootlijsten onderaan de portierrand zijn ook nieuw en alle XC90-uitvoeringen zijn volledig kleur-gecoördineerd.
De nieuwe achterlichten hebben dubbele lichtgeleiders, LED-remlichten en een zilverkleurige richtingaanwijzerlamp (nog steeds met oranje licht). Ook de zesspaaks 18-inch wielen in mat zilverkleur finish zijn nieuw.
Luxe uitstraling
Het interieur van de XC90 is eveneens aangepast. Het driespaaks stuurwiel, de standaard aluminium afwerking en het op een horloge geïnspireerde instrumentenpaneel met witte verlichting geven het interieur van de SUV een nóg luxere uitstraling.
De achterklep is verdeeld in een onder- en bovengedeelte en heeft een nieuwe, bijpassend gekleurde lederen handgreep aan de binnenzijde. Ook de hoedenplank is opnieuw ontworpen.
De zitpositie geeft de bestuurder een gevoel van totale controle. Zeven zitplaatsen zijn standaard. De zitplaatsen van de tweede en derde zitrij zijn neerklapbaar om een volledig vlakke laadvloer te creëren.
Exclusieve Executive-versie en sportief R-Design
De XC90 is nog steeds verkrijgbaar in een nóg exclusievere Executive-uitvoering, met een keur aan opties die het luxe-gevoel verder verhogen, zoals zachtlederen stoelbekleding, stoelen met ventilatie en massagefunctie en elementen met een extra luxe afwerking.
De R-Design-variant versterkt de sportieve uitstraling van de XC90 en is nog beter afgestemd op de bestuurder. Behalve het speciale onderstel heeft de R-Design-versie nieuw ontworpen bekleding, inleggen, deurpanelen en nieuwe 19-inch wielen.
Zescilinder benzinemotor en twee turbodieselmotoren
De 3,2-liter zescilinder in lijn benzinemotor levert een vermogen van 179 kW (243 pk) en heeft een maximumkoppel van 320 Nm.
De Volvo XC90 is ook leverbaar met keuze uit twee turbodieselmotoren:
- De krachtige 2,4-liter vijfcilinder D5 met een vermogen van 147 kW (200 pk) en een koppel van 420 Nm.
- De D3 met 120 kW (163 pk) en een maximumkoppel van 340 Nm (Front Wheel Drive (FWD)).
Muziek luisteren via Bluetooth en nieuwe mobiele app
Het Volvo On Call-systeem kan nu gecombineerd worden met een Bluetooth mobiele telefoonverbinding. Dankzij een upgrade is het mogelijk om via Bluetooth muziek te luisteren van een draagbare muziekspeler. Volvo is het enige automerk dat in al zijn modellen Bluetooth muziekstreaming aanbiedt.
Ook nieuw is een applicatie voor de mobiele telefoon waarmee de bestuurder via zijn iPhone of Android-smartphone in contact kan blijven met zijn auto. Deze app is een uitbreiding van Volvo On Call.
Handige functies
Eigenaren van een nieuwe Volvo van modeljaar 2012 met Volvo On Call kunnen de mobiele applicatie downloaden. Deze app biedt allerlei handige functies, zoals:
- Car locator: de locatie van de auto is te zien op een kaart. Er is ook een digitaal kompas dat de eigenaar de juiste richting aangeeft naar de geparkeerde auto.
- Op afstand bedienbare verwarming: is de auto voorzien van een standkachel, dan kan deze worden aangezet of worden voorgeprogrammeerd met de mobiele app.
- Dashboard: deze functie geeft de eigenaar toegang tot uitgebreide informatie over het brandstofniveau, hoeveel kilometer hij nog kan rijden op de huidige tankinhoud, het gemiddelde brandstofverbruik, de gemiddelde snelheid en de kilometerstand en dagteller.
- Autocheck: deze app verricht een 'gezondheidscheck' van de auto en geeft aan de hand van de bevindingen informatie over de lampen, het niveau van de rem- en koelvloeistof, het oliepeil en de motoroliedruk.
‘Wij willen de XC90-bestuurder een gevoel van relaxte controle geven. Dat doen we onder meer door een intuïtieve en ergonomisch verantwoordelijke relatie met de auto te creëren. De app is veel meer dan slechts een gadget, het is de eerste stap in onze connectiviteitsstrategie. We bouwen een brug naar de toekomst - en de mobiele app wordt nog verder uitgebreid met nieuwe mogelijkheden', aldus Peter Mertens, Senior Vice President Research en Development bij Volvo Car Corporation.
Mij krijg je van zijn levendagen niet meer in een XC90. Hoe goed en hoe degelijk ook. (en inderdaad een mooi interieur). Ik vind het een bakbeest waar ik niet fijn in kan rijden. Dan echt 100 maal liever een XC60.
V480-S60 schreef:Mij krijg je van zijn levendagen niet meer in een XC90. Hoe goed en hoe degelijk ook. (en inderdaad een mooi interieur). Ik vind het een bakbeest waar ik niet fijn in kan rijden. Dan echt 100 maal liever een XC60.
de kids op de 3e zitrij zullen je mening vast niet delen
V480-S60 schreef:Mij krijg je van zijn levendagen niet meer in een XC90. Hoe goed en hoe degelijk ook. (en inderdaad een mooi interieur). Ik vind het een bakbeest waar ik niet fijn in kan rijden. Dan echt 100 maal liever een XC60.
de kids op de 3e zitrij zullen je mening vast niet delen
op de autorai heb ik zelf op de 3de zit rij gezeten.
en met mijn 1,60 toen, zat ik al met de knieen in m'n nek...
V480-S60 schreef:Mij krijg je van zijn levendagen niet meer in een XC90. Hoe goed en hoe degelijk ook. (en inderdaad een mooi interieur). Ik vind het een bakbeest waar ik niet fijn in kan rijden. Dan echt 100 maal liever een XC60.
de kids op de 3e zitrij zullen je mening vast niet delen
"Gelukkig" heb ik geen kids. Dus voor mij ook geen 3e zitrij.
Voor we onze nieuwe V70 besteld hadden, deden we een testrit met de XC90. Het is iets totaal anders dan een gewone traditionele wagen waarmee je op de baan bent ( hoger en een tikkeltje breder). De kinderen wouden het liefst op de 3de zetelrij zitten. Helaas was deze enkel nog verkrijgbaar met automaat, wat mijn vrouw niet zo leuk vond. Dus kam er terug een V70 in de garage.
945i schreef:Zo'n middenconsole in een S/V60 en V70 en je verkoopt er nog meer...