ambriage geur na rijden met aanhangwagen

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
jony
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.10.2009 - 22:57

hallo, ik ben aan het leren rijden met aanhangwagen

nu heb ik vandaag een uurtje geoefend op parkeerterrein in het achteruitrijden en parkeren

toen ik klaar was en ik de motorkap opendeed rook hij naar "ambriage"

nu vraag ik me af hoe je zeer traag met aanhangwagen kan achteruitrijden zonder ambriage in te houden ( of dit kan )

en kan dit erg veel kwaad

het gaat om een volvo v70 uit 2008 en de aanhangwagen is een dubbele as die geladen is en in totaal ong iets meer dan 1000 kg weegt

alvast bedankt

als jullie trouwens tips hebben om te parkeren zonder ambriage in te duwen geef maar :)
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

als ik och eens wist wat ambriage was... :roll:
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
jony
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.10.2009 - 22:57

oei sorry

wij in west vlaanderen zeggen dat :)

is koppeling

alvast bedankt
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Tja, je hebt de koppeling nodig om weg te komen hè..
Maar na een uur mishandelen gaat een koppeling wel stinken ja.
Dus alleen gebruiken als het echt nodig is. En niet teveel laten slippen.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
jony
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.10.2009 - 22:57

945i schreef:Tja, je hebt de koppeling nodig om weg te komen hè..
Maar na een uur mishandelen gaat een koppeling wel stinken ja.
Dus alleen gebruiken als het echt nodig is. En niet teveel laten slippen.
idd maar het probleem is dat ik ze de hele tijd dat ik achteruit rij inhou omdat ik ong maar 5 per uur rij en ik anders drijg stil te vallen

zou het normaal mogelijk zijn om met ( een zware ) aanhangwagen zonder koppelpedaal in te duwen te rijden en te parkeren

hoe groot is de schade aan de auto daarvan

alvast bedankt

grtz
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21203
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Doorgaans zodra het rolt voet van de koppeling, denk niet te licht over een stinkende koppeling voordat je het weet heb je hem opgerookt.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
jony
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.10.2009 - 22:57

diesel01 schreef:Doorgaans zodra het rolt voet van de koppeling, denk niet te licht over een stinkende koppeling voordat je het weet heb je hem opgerookt.
oei dus ernstig

kan je hem ook op zulke trage snelheden oproken

probleem is dat als ik maar enkele km per uur ga hij wil stilvallen als ik koppelpedaan los
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Maar hoe ver moet je achteruitrijden dan?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21203
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Indien mogelijk zou ik gaan oefenen met een voertuig die beter bestand is tegen dit soort exercities, een patrol bijv.
Zodra je het achteruit rijden onder de knie hebt en vlot kunt terug sturen lukt je dat ook met een V70.
Oefening baart kunst..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
jony
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.10.2009 - 22:57

wel ja voor examen 50 m maar ik wil altijd alles perfect kunnen dus heb vandaag geoefend totdat het perfect ging ( ook parkeren)

nu zal ik wel niet veel meer oefenen want ben nogal bang van koppeling

alvast bedankt
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Of je gaat oefenen met een lege aanhanger...;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
jony
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.10.2009 - 22:57

dat zal ik zeker doen

ga hem morgen legen maar hij weegt leeg al 800 kg

is nogal zwaar geval :)
Gebruikersavatar
jony
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.10.2009 - 22:57

net nog wat gevonden op het net

Je hebt veel slip en weinig slip. als je teveel gas bijgeeft heb je veel slip en gaat je koppeling roken. Beste is om maar weinig gas bij te geven. Nog beter is om de koppeling niet te laten slippen. Bij een diesel is dat eenvoudig, die loopt rustig door met koppeling omhoog en zonder of weinig gas bij te geven.

zou dit kloppen

dus als ik gewoon de koppelpedaal laat komen zonder gas te geven belast ik de koppeling niet ?

alvast bedankt
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

jony schreef:dat zal ik zeker doen

ga hem morgen legen maar hij weegt leeg al 800 kg

is nogal zwaar geval :)
Leeg al 800 kilo?
Het is nogal een aanhanger.laat staan als deze beladen wordt!
Lijkt meer op een stadsbus :)
Gebruikersavatar
jony
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.10.2009 - 22:57

is zo een maar mn pa heeft er nog zo een speciaal windschot op vanvoor die wat extra weegt :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
jony
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.10.2009 - 22:57

ik heb net gevonden dat een slippende koppeling onder de 1200 geen kwaad kan klopt dit ?

Zolang het toerental laag is, is een slippende koppeling geen enkel bezwaar. Raak het gaspedaal niet aan, zodat de boordcomputer het toerental onder controle houdt.
Als stationair toerental te laag is, kun je gas bijgeven. Bedenk dat je ALTIJD meer bereikt met een laag toerental en een slippende koppeling, dan met veel gas en het koppelingpedaal helemaal los. Laat de koppeling nooit slippen bij toerentallen hoger dan 1200 toeren. De koppelingsplaten verbranden dan.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Die weegt toch geen 800 kilo leeg,zo,n alluminium aanhanger?
Gebruikersavatar
jony
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.10.2009 - 22:57

zelfs iets meer en dan hangt mn pa zijn bak er nog niet aan :)

moet weg zeggen dat hij in het echt veel groter is dan hij lijkt op die foto

is een goede 3 m 70 lang

Saris FM3727 gesloten

Afmeting inw. 371 x 172 x 190 cm
Bruto 2700 kg draagvermogen
Eigen gewicht ca. 825 kg
Standaard kleur wit, 2 achterdeuren en neuswiel
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

De koppeling laten slippen is altijd slecht. Vooral met een diesel moet het mogelijk zijn om de koppeling op te laten komen en heel rustig achteruit te rijden.
Je moet een beetje het juiste gevoel krijgen door met de koppeling en het gas te spelen, net als bij een hellingproef (op een schuine helling omhoog rijden vanaf stilstand). Niet teveel gas geven en langzaam de koppeling omhoog laten komen.

Ik denk dat het met een diesel zelfs mogelijk is om met de aanhanger achteruit te rijden door alleen maar met de koppeling te spelen en geen gas te geven. Langzaam de koppeling omhoog laten komen totdat je achteruit gaat rijden. Als er eenmaal beweging is, de koppeling volledig laten opkomen.

De koppeling gaat pas slippen als je (teveel) gas gaat geven.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Misschien zit de oplooprem vast?

Maar inderdaad met een diesel (behalve een D2 naar ik begrepen heb..) moet het makkelijk te doen zijn.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”