Pagina 1 van 2
ambriage geur na rijden met aanhangwagen
Geplaatst: 07.09.2011 - 22:18
door jony
hallo, ik ben aan het leren rijden met aanhangwagen
nu heb ik vandaag een uurtje geoefend op parkeerterrein in het achteruitrijden en parkeren
toen ik klaar was en ik de motorkap opendeed rook hij naar "ambriage"
nu vraag ik me af hoe je zeer traag met aanhangwagen kan achteruitrijden zonder ambriage in te houden ( of dit kan )
en kan dit erg veel kwaad
het gaat om een volvo v70 uit 2008 en de aanhangwagen is een dubbele as die geladen is en in totaal ong iets meer dan 1000 kg weegt
alvast bedankt
als jullie trouwens tips hebben om te parkeren zonder ambriage in te duwen geef maar

Geplaatst: 07.09.2011 - 22:20
door +++t blijft behelpen+++
als ik och eens wist wat ambriage was... :roll:
Geplaatst: 07.09.2011 - 22:21
door jony
oei sorry
wij in west vlaanderen zeggen dat
is koppeling
alvast bedankt
Geplaatst: 07.09.2011 - 22:29
door 945i
Tja, je hebt de koppeling nodig om weg te komen hè..
Maar na een uur mishandelen gaat een koppeling wel stinken ja.
Dus alleen gebruiken als het echt nodig is. En niet teveel laten slippen.
Geplaatst: 07.09.2011 - 22:36
door jony
945i schreef:Tja, je hebt de koppeling nodig om weg te komen hè..
Maar na een uur mishandelen gaat een koppeling wel stinken ja.
Dus alleen gebruiken als het echt nodig is. En niet teveel laten slippen.
idd maar het probleem is dat ik ze de hele tijd dat ik achteruit rij inhou omdat ik ong maar 5 per uur rij en ik anders drijg stil te vallen
zou het normaal mogelijk zijn om met ( een zware ) aanhangwagen zonder koppelpedaal in te duwen te rijden en te parkeren
hoe groot is de schade aan de auto daarvan
alvast bedankt
grtz
Geplaatst: 07.09.2011 - 22:37
door diesel01
Doorgaans zodra het rolt voet van de koppeling, denk niet te licht over een stinkende koppeling voordat je het weet heb je hem opgerookt.
Geplaatst: 07.09.2011 - 22:42
door jony
diesel01 schreef:Doorgaans zodra het rolt voet van de koppeling, denk niet te licht over een stinkende koppeling voordat je het weet heb je hem opgerookt.
oei dus ernstig
kan je hem ook op zulke trage snelheden oproken
probleem is dat als ik maar enkele km per uur ga hij wil stilvallen als ik koppelpedaan los
Geplaatst: 07.09.2011 - 22:43
door 945i
Maar hoe ver moet je achteruitrijden dan?
Geplaatst: 07.09.2011 - 22:53
door diesel01
Indien mogelijk zou ik gaan oefenen met een voertuig die beter bestand is tegen dit soort exercities, een patrol bijv.
Zodra je het achteruit rijden onder de knie hebt en vlot kunt terug sturen lukt je dat ook met een V70.
Oefening baart kunst..
Geplaatst: 07.09.2011 - 22:53
door jony
wel ja voor examen 50 m maar ik wil altijd alles perfect kunnen dus heb vandaag geoefend totdat het perfect ging ( ook parkeren)
nu zal ik wel niet veel meer oefenen want ben nogal bang van koppeling
alvast bedankt
Geplaatst: 07.09.2011 - 23:04
door 945i
Of je gaat oefenen met een lege aanhanger...

Geplaatst: 07.09.2011 - 23:06
door jony
dat zal ik zeker doen
ga hem morgen legen maar hij weegt leeg al 800 kg
is nogal zwaar geval

Geplaatst: 07.09.2011 - 23:29
door jony
net nog wat gevonden op het net
Je hebt veel slip en weinig slip. als je teveel gas bijgeeft heb je veel slip en gaat je koppeling roken. Beste is om maar weinig gas bij te geven. Nog beter is om de koppeling niet te laten slippen. Bij een diesel is dat eenvoudig, die loopt rustig door met koppeling omhoog en zonder of weinig gas bij te geven.
zou dit kloppen
dus als ik gewoon de koppelpedaal laat komen zonder gas te geven belast ik de koppeling niet ?
alvast bedankt
Geplaatst: 07.09.2011 - 23:36
door Ramon&Ramon
jony schreef:dat zal ik zeker doen
ga hem morgen legen maar hij weegt leeg al 800 kg
is nogal zwaar geval

Leeg al 800 kilo?
Het is nogal een aanhanger.laat staan als deze beladen wordt!
Lijkt meer op een stadsbus

Geplaatst: 07.09.2011 - 23:45
door jony
is zo een maar mn pa heeft er nog zo een speciaal windschot op vanvoor die wat extra weegt

Geplaatst: 07.09.2011 - 23:49
door jony
ik heb net gevonden dat een slippende koppeling onder de 1200 geen kwaad kan klopt dit ?
Zolang het toerental laag is, is een slippende koppeling geen enkel bezwaar. Raak het gaspedaal niet aan, zodat de boordcomputer het toerental onder controle houdt.
Als stationair toerental te laag is, kun je gas bijgeven. Bedenk dat je ALTIJD meer bereikt met een laag toerental en een slippende koppeling, dan met veel gas en het koppelingpedaal helemaal los. Laat de koppeling nooit slippen bij toerentallen hoger dan 1200 toeren. De koppelingsplaten verbranden dan.
Geplaatst: 07.09.2011 - 23:49
door Ramon&Ramon
Die weegt toch geen 800 kilo leeg,zo,n alluminium aanhanger?
Geplaatst: 08.09.2011 - 00:14
door jony
zelfs iets meer en dan hangt mn pa zijn bak er nog niet aan
moet weg zeggen dat hij in het echt veel groter is dan hij lijkt op die foto
is een goede 3 m 70 lang
Saris FM3727 gesloten
Afmeting inw. 371 x 172 x 190 cm
Bruto 2700 kg draagvermogen
Eigen gewicht ca. 825 kg
Standaard kleur wit, 2 achterdeuren en neuswiel
Geplaatst: 08.09.2011 - 08:50
door elianmars
De koppeling laten slippen is altijd slecht. Vooral met een diesel moet het mogelijk zijn om de koppeling op te laten komen en heel rustig achteruit te rijden.
Je moet een beetje het juiste gevoel krijgen door met de koppeling en het gas te spelen, net als bij een hellingproef (op een schuine helling omhoog rijden vanaf stilstand). Niet teveel gas geven en langzaam de koppeling omhoog laten komen.
Ik denk dat het met een diesel zelfs mogelijk is om met de aanhanger achteruit te rijden door alleen maar met de koppeling te spelen en geen gas te geven. Langzaam de koppeling omhoog laten komen totdat je achteruit gaat rijden. Als er eenmaal beweging is, de koppeling volledig laten opkomen.
De koppeling gaat pas slippen als je (teveel) gas gaat geven.
Geplaatst: 08.09.2011 - 08:55
door 945i
Misschien zit de oplooprem vast?
Maar inderdaad met een diesel (behalve een D2 naar ik begrepen heb..) moet het makkelijk te doen zijn.