crash?

Geleverd vanaf 2003
thomas2
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 03.03.2006 - 11:13

Rare vraag misschien, maar ik stel 'm toch: Zijn er ervaringen met forse aanrijdingen met V50's en hoe gedroeg de auto zich? De reden van mijn vraag ligt bij de keuze voor Volvo. Ik heb nooit de aanblik van de auto van een buurman vergeten, totaal in de prak en de buurman geen schrammetje. Een agent feliciteerde hem met het feit dat hij Volvo reed, met een andere auto had hij het waarschijnlijk niet overleefd. Is het nog steeds een feit dat Volvo een van de meest veilige auto's is? Collega's halen hun schouders er over op en melden dat het van veel groter belang is dat de bestuurder degelijk is (snelheid aanpassen/houden, anticiperen, slipcursus doen, winterbanden aanschaffen, relaxt blijven ook als er idioten om je heen rijden, etc). En, is de kleinere V50 net zo veilig als een grotere Volvo (muv van dat model Yuppentrekker, want daar wil ik niet in gezien worden...)?
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Dat van die bestuurder is natuurlijk onzin, er rijden genoeg andere debielen op de weg. Je kunt nog zo netjes/goed/veilig rijden, een ander kan altijd tegen je aan rijden. En dat hoeft niet eens een debiel te zijn, idereen maakt wel eens een fout (met soms grote gevolgen).

Feit is wel dat Volvo erg veel investeerd (veel meer dan welke andere fabrikant ook) in veiligheid en er alles aan doet om de auto zo veilig mogelijk te laten zijn. Bij alles aan een Volvo is nagedacht over de veiligheid of de gevolgen. Natuurlijk ben je dan nog niet onsterfelijk in een Volvo.

En opmerkingen zoals: "in een andere auto had je het niet overleeft" vind ik ook erg overdreven, zoiets kun je namelijk nooit zeker weten. En ook mensen met andere autos overleven ongevallen.

Maar als ik dan toch ooit een ongeluk moet meemaken dan toch wel het liefst in een Volvo.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40978
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mijn keuze voor Volvo was en is steeds mede gebaseerd op de grote veiligheid.
Het feit dat de veiligheidseisen van de NCAP van een lager niveau zijn dan die van Volvo zelf vind ik doorslaggevend.
Volvo legt telkens de lat weer hoger dan alle concurrenten.
We zeggen niet voior niets: Volvo for life!
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
locus
3rd Gear member
Berichten: 470
Lid geworden op: 24.05.2005 - 10:17

Denk ook dat veiligheid relatief is. Je kunt nog zo´n stevige auto hebben, maar ook je volvo legt het af tegen een bijvoorbeel een vrachtwagen. Ik deel menjo´s menig dat veiligheid bij vovlo intergraalbeleid is. Vele andere fabrikanten baseren veiligeid op tests zoals NCAP. Als je auto´s alleen vanuit dat aspect gaat ontwikkelen (lees harder maakt) die zij belangrijk achten, heb je zo je maximum van 5 sterren te pakken (waarmee je dan kan gaan pronken (bijvoorbeeld renault-niet dat ik iets tegen renault heb). Zelf denk ik dat integraal ontwikkelen van veiligheid veel meer zoden aan de dijk zet. Er blijven echter altijd omstandigheden over die dat overschrijden en vaak is menselijk falen de hoofdoorzaak. Saab heeft ook integraal veiligheids beleid en zou je misschien ook kunnen overwegen. Suc6 ermee.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Hmm ja, nu ik er over nadenk, de reden dat ik uiteindelijk mijn eerste Volvo heb gekocht was dat de Volvo S40, in 1997, zo'n beetje (of gewoon helemaal) de veiligste auto op de markt was en de BMW 3 serie van die periode (waar ik dus tussen twijfelde) de onveiligste.
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Ik heb ook gekozen voor volvo vanwege de veiligheid. Ik denk ook dat volvo daarin de beste keuze is. Hoewel er onderhand natuurlijk ook andere hele veilige auto's zijn. Maar het idee dat volvo een naam hoog te houden heeft op dat gebied helpt aardig mee met mijn beslissing vind ik. Volvo zal niet gauw de veiligheid op de 2e plaats gaan zetten.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

thomas2

Ergens hier op het forum staat een foto van een total loss V50. Daarop kan je zien dat de veiligheidskooi niet geknakt is. En de bestuurder is er ongedeerd uitgekomen. (wel de schrik te pakken natuurlijk)

Feit is dat je bij VOLVO, en SAAB, minder kans hebt op een Whiplash. De stoelen zijn van het anti-Whiplash type waarbij de ernstige ruk van je hoofd naar achteren bij een aanrijding van achteren opgevangen wordt.

En daarnaast is het veiligheidsconcept van VOLVO in zijn algemeenheid natuurlijk beter dan gaan voor de 5-sterren NCAP. Zoals al door de voorgangers besproken.

Maar met een vaartje van 100 km/u tegen een stilstaande muur oprijden. Of van achteren geplet worden door een vrachtwagen die met 80 km/u op je inrijdt. Ik weet niet of je ook dat in een VOLVO overleeft. Gelukkig nog niet mee hoeven te maken.

En ook een "kleine" VOLVO is even veilig als een "grote" VOLVO. Zie verder onder het topic veiligheid.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Mistral
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 10.12.2005 - 19:20
Locatie: Midden Nederland

Aan o.a. de deurbakken in de V50 kun je afleiden dat deze auto net zo veilig is als een grote Volvo. De binnenkant van de deur is namelijk helemaal gevuld met materiaal om een klap te absorberen. In de deurbak past eigenlijk helemaal niets. Iemand die met mij mee reed zei: "Hè, ook een lage handgreep voor kleine mensen".

Daarnaast vind ik de anti whiplash stoelen ook een belangrijke vondst. Misschien heb je zo nooit nodig, maar als het zover komt mag je blij zijn dat ze erin zitten.

Voor mij zelf gaf dit allemaal overigens niet echt de doorslag bij de beslissing, maar achteraf moet ik zeggen dat het wel een prettig idee is. Wat wel blijft gelden is dat de auto veiliger zal zijn bij identiek gebruik, als je harder of wilder rijdt gaat het effect teniet. Dat zag je ook in het begin toen ABS op steeds meer auto's standaard werd. Je moet nog steeds afstand houden, want het helpt als het zich voordoet, het voorkomt niets.
S60 2.0T Drivers Ed. Aut., Orestes 17"; RTI High Perf., Barents blue (2008)
V50 2.4i 170 Kinetic Geartronic Premium Sound, Silver (2005)
V50 2.0D Base, Mistral Green (2005)
Gebruikersavatar
Peter
7th Gear member
Berichten: 7677
Lid geworden op: 21.08.2005 - 08:37
Locatie: landgraaf
Contacteer:

Rare vragen bestaan niet.

En natuurlijk is alles relatief. Dus ook de veiligheid, maar als je de keuze hebt....ja dan.
Wanneer je die veiligheid verpakt in schoonhied, wordt de keus toch wel erg makkelijk.
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
Gebruikersavatar
Peter
7th Gear member
Berichten: 7677
Lid geworden op: 21.08.2005 - 08:37
Locatie: landgraaf
Contacteer:

Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
Tandmac
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 26.12.2005 - 15:01
Locatie: Thuis ;-)
Contacteer:

Vorige week was ik getuige van een ongeval op een kruispunt waar het verkeer geregeld werd door een agent (auch).

Ik reed op de hoofdbaan ( 70 km per uur) met op 100 meter voor mij een dame in een Peugeot 306.

Toen we aan het bewuste kruispunt kwamen stak er een V50 over.
De dame in kwestie heeft zelfs niet de kans gehad om te remmen
en heeft de V50 genomen in de deur van de pasagier.

Een geweldige smak.

Beide wagens over een electriciteiscabine een voortuintje in.

De Peugeot die zag er niet uit!!
Die was zelfs achteraan helemaal opgeplooid door de impact.

V50 was vrij goed in takt maar had wel een stevige knik in het dak.
Nu vermoed ik dat een Audi of een BMW er even goed waren vanaf gekomen.

Maar het contrast tussen deze beide wagens was toch enorm!
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

volvo heeft ook de volvo uitgevonden en 4 sterren voor een de v70 uit 2000 was voor die tijd enorm goed
Gebruikersavatar
Peter
7th Gear member
Berichten: 7677
Lid geworden op: 21.08.2005 - 08:37
Locatie: landgraaf
Contacteer:

En, Thomas keuze gemaakt? Hebben we je kunnen overtuigen?
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Tandmac schreef:V50 was vrij goed in takt maar had wel een stevige knik in het dak.
Nu vermoed ik dat een Audi of een BMW er even goed waren vanaf gekomen.

Maar het contrast tussen deze beide wagens was toch enorm!
Die V50 is toch wel total loss (een knik in het dak.). En een Audi of BMW van dezelfde leeftijd waren er dus net zo afgekomen (total loss)

Maar waar het mij nu om gaat. Is de bestuurder van die Peugeot er wel goed afgekomen. (met 70 km/h ergens tegenaanknallen is niet niks.) Daar gaat het om met de veilighiedsconstructie. De constructie van een 306 is toch minimaal 15 jaar ouder als die van een V50.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Peter
7th Gear member
Berichten: 7677
Lid geworden op: 21.08.2005 - 08:37
Locatie: landgraaf
Contacteer:

Maar met alleen een knik in het dak, kun je er nog altijd een cabrio van maken.

Afbeelding
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
locus
3rd Gear member
Berichten: 470
Lid geworden op: 24.05.2005 - 10:17

de bestuurder is zeker ook (eruit) geknikt ....

who´s driving?
thomas2
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 03.03.2006 - 11:13

bedankt voor de reacties! Als ik de auto niet total loss rijd ben ik over drie jaar pas aan een nieuwe toe. Maar gezien mijn twijfels over de V50 tot op heden stellen de reacties me een beetje optimistischer. Ik wil niet macho over komen, maar ik vind het vooral een prettig idee dat mijn vrouw veilig is. Ze rijdt prima, maar soms doet ze hele rare dingen (ze zou zo'n agent dus ook kunnen missen... Nee, sterker nog, ze zou hem geraakt hebben...).
Gebruikersavatar
Peter
7th Gear member
Berichten: 7677
Lid geworden op: 21.08.2005 - 08:37
Locatie: landgraaf
Contacteer:

Ai, Ai. Laat ze dat maar niet lezen.
Afbeelding
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
thomas2
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 03.03.2006 - 11:13

Jawel hoor, dat weet ze van zich zelf ook. Pas als ze een deuk in de auto heeft gereden doet ze een zwangerschapstest en tot op heden was de score 100%. 1e kind: achteruit rijden en vergeten dat er een busje met lier achter d'r staat, 2e kind: achteruit steken op een parkeerplaats en vergeten dat de dame in het parkeervlak aan de andere zijde hetzelfde doet, 3e kind: vergeten dat de auto op een helling staat, rem loslaten terwijl ze iets uit haar tas pakt... :lol:
Gebruikersavatar
Peter
7th Gear member
Berichten: 7677
Lid geworden op: 21.08.2005 - 08:37
Locatie: landgraaf
Contacteer:

Neem dan maar al vast voorzorgsmaatregelen.

Afbeelding
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”