Ik heb sinds een poosje last van harde bonken uit de voortrein als ik een scherpe richel of grote hobbel tegenkom. Met name de korte hobbels komen zo hard door dat het lijkt of je op het eind van de vering stuitert. Daar zijn de hobbels te klein voor maar de bonk is echt erg fors.
Ik heb origineel Volvo verlaagde veren met Koni FSD dempers.
Ik kom op het forum nergens dergelijke klachten tegen. Mijn vermoeden is dat een bovenste veerschotels niet lekker meer is (deze waren nog wel goed bij montage van de Koni's) of dat er toch een schokbreker stuk is. Tijdens normaal veren zijn er geen bijgeluiden.
Herkent iemand dit en wat wat de oorzaak?
bonken voortrein
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Herkennen: Ja
Oorzaak: Het zou ook heel goed een rubber (bovenzijde veerpoot) kunnen zijn die verschoven of versleten is. (Verlagen geeft wat andere krachten op het geheel)
Oorzaak: Het zou ook heel goed een rubber (bovenzijde veerpoot) kunnen zijn die verschoven of versleten is. (Verlagen geeft wat andere krachten op het geheel)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Het hart van het bovenste rubber gaat op den duur scheuren, op dit gedeelte van het rubber komen de dempings krachten van de schokdemper, wellicht heeft deze het begeven onder invloed van je nieuwe dempers.
Bij mijn wagen was het probleem dat tijdens het uitveren nogal veel gebonk ontstond, zelfs de bovenste ring was hierdoor krom geraakt, omdat het rubber deze krachten niet meer kon opnemen.
Bij mijn wagen was het probleem dat tijdens het uitveren nogal veel gebonk ontstond, zelfs de bovenste ring was hierdoor krom geraakt, omdat het rubber deze krachten niet meer kon opnemen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Meestal kom je dan inderdaad bonken bij uitveren tegen als klacht, maar ik heb juist een enorme bonk bij scherpe drempels. Zal het wel eens uit elkaar halen allemaal om te inspecteren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Misschien een andere benadering, maar zit je subframe niet los?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Die is wel los geweest, en wilde ik wel checken. Zal ik ook zeker even doen.Rippie V70 schreef:Misschien een andere benadering, maar zit je subframe niet los?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat is zeker geen bonken, maar eerder een rammel. Deze is uitgesloten.VV70 schreef:Controleer je stabilisator stangen. Er zit vast en zeker speling op die het bonken veroorzaken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Daar ben ik een beetje bang voor. Wordt natuurlijk weer een heel gedoe. De dempers zitten er nu 40.000 km onder. Ik heb ze uiteindelijk uit Engeland gehaald omdat ze in NL niet leverbaar waren. Dat wordt erg lastig met garantie denk ik.Johan s60 schreef:Of de dempers zelf
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
kan mij niet voorstellen dat na 40.000km koni schokdempers "op" zijn.
maar mischien een produktie fout, of maandagmorgen model?
mijn orgineele schokdempers waren ook beslist niet fris meer na een paar ton,
maar van bonken oid.had ik geen last,
vwb het subframe zou het heel goed kunnen,al verneem je dat ook
vaak wel met stevig accelereren en remmen.
maar mischien een produktie fout, of maandagmorgen model?
mijn orgineele schokdempers waren ook beslist niet fris meer na een paar ton,
maar van bonken oid.had ik geen last,
vwb het subframe zou het heel goed kunnen,al verneem je dat ook
vaak wel met stevig accelereren en remmen.
geen glans zonder wrijving
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Even een update: Toch wel. Heb de Koni's eronder uit geschroefd, en waren nog verre van fris. Eentje ging uit zichzelf naar buiten, de ander niet meer (gas weggelekt ofzo?). Een van de twee ging ook als een fietspomp naar beneden en je voelde ook dat deze af een toe een stapje maakte bij inveren. Heb ze terug gestuurd naar de leverancier.
Voor mij zeker geen Koni's meer. Na eerste bestelling moest ik ruim 2 maanden wachten wegens productieproblemen. Uiteindelijk besteld bij een leverancier die ze op voorraad had liggen. Na levering bleek er 1 demper leeg te zijn gelopen in de doos. Dat was dus weer 2 maanden wachten op een vervangend exemplaar omdat deze leverancier ze ook niet op voorraad had.
Vanaf het begin ben ik niet tevreden geweest ovder de FSD's. De achterkant is heel goed in vergelijking met de Nivomats (echt een wereld van verschil), maar de voorkant voelt niet in balans. Vooral op de snelweg met grote/lange hobbels komt de auto veel te hard uit zijn veren zetten. Er is geen balans dus. Of dat komt omdat ze vanaf het begin al niet goed zijn geweest weet ik niet. De leverancier herkent het niet.
Ik laat nog even weten hoe het gaat als ze er weer onder zitten. Rijd nu met de originele dempers rond en dat is zeker een achteruitgang! Ondanks het probleem met de schokkers was de wegligging toch wel een heel stuk beter met de Koni's.
Voor mij zeker geen Koni's meer. Na eerste bestelling moest ik ruim 2 maanden wachten wegens productieproblemen. Uiteindelijk besteld bij een leverancier die ze op voorraad had liggen. Na levering bleek er 1 demper leeg te zijn gelopen in de doos. Dat was dus weer 2 maanden wachten op een vervangend exemplaar omdat deze leverancier ze ook niet op voorraad had.
Vanaf het begin ben ik niet tevreden geweest ovder de FSD's. De achterkant is heel goed in vergelijking met de Nivomats (echt een wereld van verschil), maar de voorkant voelt niet in balans. Vooral op de snelweg met grote/lange hobbels komt de auto veel te hard uit zijn veren zetten. Er is geen balans dus. Of dat komt omdat ze vanaf het begin al niet goed zijn geweest weet ik niet. De leverancier herkent het niet.
Ik laat nog even weten hoe het gaat als ze er weer onder zitten. Rijd nu met de originele dempers rond en dat is zeker een achteruitgang! Ondanks het probleem met de schokkers was de wegligging toch wel een heel stuk beter met de Koni's.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
hmm,
das nie goed nie.
40dkm is veels te vroeg om al versleten te zijn,zal idd wel een produktie-fout
zijn oid.
ik heb indertijd ook getwijfeld over de FSD-dempers icm verlaging,maar heb
toen gekozen voor de Monroe-reflex dempers(voor en achter),en moet
zeggen dat deze goed bevallen.
er gaan meerdere verhalen rond dat de FSD,s niet goed samen gaan met verlaging,terwijl anderen dat bestrijden,maar dat wist je waarschijnlijk wel.
ben benieuwd hoe dit opgelost wordt.
das nie goed nie.
40dkm is veels te vroeg om al versleten te zijn,zal idd wel een produktie-fout
zijn oid.
ik heb indertijd ook getwijfeld over de FSD-dempers icm verlaging,maar heb
toen gekozen voor de Monroe-reflex dempers(voor en achter),en moet
zeggen dat deze goed bevallen.
er gaan meerdere verhalen rond dat de FSD,s niet goed samen gaan met verlaging,terwijl anderen dat bestrijden,maar dat wist je waarschijnlijk wel.
ben benieuwd hoe dit opgelost wordt.
geen glans zonder wrijving
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Voor mij sportief en comfortabel tegelijk, hij is wel stugger als orgineel, maar weet toch vooral bij drempels de eerste klap goed te dempen, en omdat ie minder doorslaat als de orginele demper ervaar ik dat als comfortabeler.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Op de S70 van vrouwlief liggen FSD's bevallen prima, maar ze rijd er niet veel mee, nu al met al denk ik 25-30000 km op FSD's. Overigens met de standaard S70R veren
Als je wat harder rijdt en dan bijv over de A20 van Gouda naar Rotterdam zitten er vervelende lange bulten in de weg. De S70 is dan minder blij icm FSD's
Als je wat harder rijdt en dan bijv over de A20 van Gouda naar Rotterdam zitten er vervelende lange bulten in de weg. De S70 is dan minder blij icm FSD's
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Zenith
- 3rd Gear member
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 27.05.2009 - 00:01
- Locatie: Gent
ik heb vandaag heavy duty veerpootrubbers van IPD geïnstalleerd in de hoop dat het gebonk -wat ik dus ook heb- zou verdwijnen, maar t heeft zijn effect niet gehad. Ik heb net zoals jou Koni FSD's icm Heico verlagingsveren, denk niet meer dan 30d km, maar ben in de overtuiging dazt het aan de veerpootrubbers lag, vergeten te controleren of de oorzaak ergens anders kon gezocht worden.. :evil:
Ik heb wel de indruk dat de schokbrekers nog hun werk doen, vermoed dat het wel goed voelbaar is wanneer die 'op' zijn?
Ik heb wel de indruk dat de schokbrekers nog hun werk doen, vermoed dat het wel goed voelbaar is wanneer die 'op' zijn?
V70n 2.4D MY '07 GT 6-speed, RICA chip, Nebula 18";, premium audio, RTI, xenon, blokjesgrille, spoiler, Michelin Pilot Sport 3, mini Coyote V2.. klikkkk
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)
If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)
If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Heb ook de veerpootrubbers vervangen en dat doet niets.
Ben bang dat het gebonk echt uit de Koni's komen.
Ben bang dat het gebonk echt uit de Koni's komen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95