Zojuist bij het controleren van de vloeistoffen ben ik erachter gekomen dat het koelvloeistof iets gedaald is sinds dat de thermostaat drie maanden geleden is vervangen. Het staat ongeveer een centimeter lager dan eerst, 5000 km verder. Overigens heb ik vaker het koelvloeistofpeil bekeken, maar volgens mij is het nu dus iets gedaald. Het gaat overigens om een S60 2.4T uit 2001 met 217.000 km.
Ik heb de olievuldop losgehaald, maar er zit mijns inziens geen sludge onder. Tenminste, dat is toch mayonaise-achtig spul?
Wel valt mij op dat de auto bij koud starten licht rook uitstoot, niet in de zin van continu roken, maar eerder in de zin van rooksignalen, met korte tussenpozes dus.
Koelvloeistofverbruik is niet normaal toch? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Weer licht verbruik koelvloeistof (update)
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Bedoel je nu dat je sinds het vervangen van de thermostaat, 5000 km geleden, nu weer voor het eerst kijkt?
Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat er nog iets van lucht in het systeem zat na het vervangen van de thermostaat, dat verdwijnt doorgaans vanzelf bij een gesloten koelsysteem, het peil in het reservoir daalt dan een beetje want dat zit nu in het koelsysteem ipv de lucht.
Ten tweede, heb je altijd bij koude auto gekeken? Dat maakt wel uit namelijk.
Zo te horen zou ik me er geen zorgen om maken.
Oh ja, het beetje rook bij starten is normaal condens. In de uitlaatgassen zit waterdamp, als je net start is de uitlaat koud en slaat de damp neer tot condens. Zo gauw de uitlaat warm wordt zie je het meestal niet meer. Het is nu weer de tijd van het jaar dat je dat gaat zien
Gr. Marc
Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat er nog iets van lucht in het systeem zat na het vervangen van de thermostaat, dat verdwijnt doorgaans vanzelf bij een gesloten koelsysteem, het peil in het reservoir daalt dan een beetje want dat zit nu in het koelsysteem ipv de lucht.
Ten tweede, heb je altijd bij koude auto gekeken? Dat maakt wel uit namelijk.
Zo te horen zou ik me er geen zorgen om maken.
Oh ja, het beetje rook bij starten is normaal condens. In de uitlaatgassen zit waterdamp, als je net start is de uitlaat koud en slaat de damp neer tot condens. Zo gauw de uitlaat warm wordt zie je het meestal niet meer. Het is nu weer de tijd van het jaar dat je dat gaat zien

Gr. Marc
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Nee, ik kijk zeker niet voor het eerst, maar niet altijd bij koude motor
Ik kijk ongeveer iedere drie weken (is voor mij een 4 à 500 km).
Er zat eerder inderdaad lucht in het systeem, want nadat de thermostaat was vervangen, kreeg ik de volgende dag de melding dat het peil te laag was. Toen heb ik het bijgevuld en was de melding weg.
Het koelvloeistofpeil ga ik in ieder geval strak in de gaten houden de komende tijd en dan altijd bij koude motor.

Er zat eerder inderdaad lucht in het systeem, want nadat de thermostaat was vervangen, kreeg ik de volgende dag de melding dat het peil te laag was. Toen heb ik het bijgevuld en was de melding weg.
Het koelvloeistofpeil ga ik in ieder geval strak in de gaten houden de komende tijd en dan altijd bij koude motor.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Akkoord
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:22
- Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent
Hetzelfde probleempje heb ik ook gehad , toevallig trad het ook pas op na het vervangen van de thermostaat.
Zeker tig-duizend kilometers mee gereden zonder dat ik de oorzaak kon vinden.
Uiteindelijk bleek dat de bovenste radiateurslang een beetje begon te lekken (aan de radiateurkant).
Nieuwe slang gekocht en nieuwe slangklem gebruikt , en het koelvloeistofverbruik is weer 0,0.
Zeker tig-duizend kilometers mee gereden zonder dat ik de oorzaak kon vinden.
Uiteindelijk bleek dat de bovenste radiateurslang een beetje begon te lekken (aan de radiateurkant).
Nieuwe slang gekocht en nieuwe slangklem gebruikt , en het koelvloeistofverbruik is weer 0,0.
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Dank voor de tip!
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Hoe ben je erachter gekomen trouwens? Was het een duidelijk zichtbare lekkage?
Nu is twee weken geleden ook de condensor vervangen. Kan dat er nog iets mee van doen hebben?
Nu is twee weken geleden ook de condensor vervangen. Kan dat er nog iets mee van doen hebben?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Als je een koelvloeistof lekje hebt is dat soms moeilijk te zien, omdat het meteen verdampt. Ook kan het bijvoorbeeld alleen bij warme motor lekken.
Maar je kan het vaak wel ruiken: er hangt dan een wat zoetige lucht onder de motorkap.
Gr. Marc
Maar je kan het vaak wel ruiken: er hangt dan een wat zoetige lucht onder de motorkap.
Gr. Marc
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27520
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
De sludge waar je naar zocht is alleen iets dat je met veel korte ritten ziet onder je oliedop.
Dit hoeft niet te betekenen dat je koppakking lekt.
Wat er al gezegd is, ik denk ook dat het peil nog wat gezakt is door eerdere lucht in het systeem.
Zolang het peil nog niet te laag staat zou ik het zo laten en even goed in de gaten blijven houden.
Zakt het verder dan op zoek gaan (of een garage het werk laten doen) naar een eventuele lekkage
Dit hoeft niet te betekenen dat je koppakking lekt.
Wat er al gezegd is, ik denk ook dat het peil nog wat gezakt is door eerdere lucht in het systeem.
Zolang het peil nog niet te laag staat zou ik het zo laten en even goed in de gaten blijven houden.
Zakt het verder dan op zoek gaan (of een garage het werk laten doen) naar een eventuele lekkage
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Akkoord
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:22
- Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent
Bij mij was het in eerste instantie eigenlijk niet te zien , door de geringe hoeveelheid verdampte de koelvloeistof meteen.
Later begon het wat meer te lekken en hing er een druppel aan de slangklem.
Later begon het wat meer te lekken en hing er een druppel aan de slangklem.
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Voor een goed vergelijk altijd onder de zelfde omstandigheden controleren. Het beste is daarom altijd voor het starten bij een koude motor.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Dat ga ik doen.Oceanracer schreef:Voor een goed vergelijk altijd onder de zelfde omstandigheden controleren. Het beste is daarom altijd voor het starten bij een koude motor.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Kijk ook eens of het borrelt in het reservoir, kan wijzen op lucht dat door een gaatje de leidingen in loopt of een lek bij het blok/koppakking en door de retourleiding 'opstijgt'.
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Ga ik doen.Broabander schreef:Kijk ook eens of het borrelt in het reservoir, kan wijzen op lucht dat door een gaatje de leidingen in loopt of een lek bij het blok/koppakking en door de retourleiding 'opstijgt'.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Ik heb gekeken of er sprake was van geborrel in het reservoir, maar dat was niet het geval. Wel lijkt er in de afgelopen 1000 km wederom iets verbruikt te zijn, hoewel de vloeistof nog wel boven minimaal staat. Ik heb nu 200 ml. koelvloeistof erbij gegooid en ga het wederom aankijken.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
geen lekkage bij de waterpomp,is die al is vervangen gelijk met de distributie?
Een lekke koppakking komt bijna niet voor.
Een lekke koppakking komt bijna niet voor.
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Ik zal even in het onderhoudsboekje kijken. Gelukkig is de kilometerstand inmiddels bijna 220.000 en moet de distributie bij 240.000 (toch?). Het zou een stuk erger zijn als de distributieriem net vervangen zou zijn...
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 16.10.2006 - 13:42
- Locatie: Den Haag
vorige week heb ik bijna 1l per dag mogen bij vullen zonder dat er water onder mijn Volvo lagEen lekke koppakking komt bijna niet voor.

Foto van vanmiddag
koppakking lagers waterpomp distributieriem enz
Volvo s60 2.4 bifuel 298.000km
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Ik heb inmiddels geconstateerd dat de auto echt koelvloeistof verbruikt. Het peil is namelijk gedaald sinds de laatste bijvulronde. Het gaat maar om een halve centimeter, maar er lekt dus iets.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Dat is alleen nog maar het deksel, voor de koppakking moet je nog één lager.chipetto schreef:Foto van vanmiddag
koppakking lagers waterpomp distributieriem enz
Volvo s60 2.4 bifuel 298.000km
Kleppen hopelijk ook gelijk gesteld?
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Ben je lekker mee...Morgenstond schreef:Ik heb inmiddels geconstateerd dat de auto echt koelvloeistof verbruikt. Het peil is namelijk gedaald sinds de laatste bijvulronde. Het gaat maar om een halve centimeter, maar er lekt dus iets.

Op zoek dan maar, of nog even aanzien en af en toe bijvullen... Als het erger wordt is het makkelijker te vinden...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt