Weer licht verbruik koelvloeistof (update)

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Zojuist bij het controleren van de vloeistoffen ben ik erachter gekomen dat het koelvloeistof iets gedaald is sinds dat de thermostaat drie maanden geleden is vervangen. Het staat ongeveer een centimeter lager dan eerst, 5000 km verder. Overigens heb ik vaker het koelvloeistofpeil bekeken, maar volgens mij is het nu dus iets gedaald. Het gaat overigens om een S60 2.4T uit 2001 met 217.000 km.

Ik heb de olievuldop losgehaald, maar er zit mijns inziens geen sludge onder. Tenminste, dat is toch mayonaise-achtig spul?

Wel valt mij op dat de auto bij koud starten licht rook uitstoot, niet in de zin van continu roken, maar eerder in de zin van rooksignalen, met korte tussenpozes dus.

Koelvloeistofverbruik is niet normaal toch? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Bedoel je nu dat je sinds het vervangen van de thermostaat, 5000 km geleden, nu weer voor het eerst kijkt?
Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat er nog iets van lucht in het systeem zat na het vervangen van de thermostaat, dat verdwijnt doorgaans vanzelf bij een gesloten koelsysteem, het peil in het reservoir daalt dan een beetje want dat zit nu in het koelsysteem ipv de lucht.

Ten tweede, heb je altijd bij koude auto gekeken? Dat maakt wel uit namelijk.

Zo te horen zou ik me er geen zorgen om maken.

Oh ja, het beetje rook bij starten is normaal condens. In de uitlaatgassen zit waterdamp, als je net start is de uitlaat koud en slaat de damp neer tot condens. Zo gauw de uitlaat warm wordt zie je het meestal niet meer. Het is nu weer de tijd van het jaar dat je dat gaat zien :-)

Gr. Marc
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Nee, ik kijk zeker niet voor het eerst, maar niet altijd bij koude motor :) Ik kijk ongeveer iedere drie weken (is voor mij een 4 à 500 km).

Er zat eerder inderdaad lucht in het systeem, want nadat de thermostaat was vervangen, kreeg ik de volgende dag de melding dat het peil te laag was. Toen heb ik het bijgevuld en was de melding weg.

Het koelvloeistofpeil ga ik in ieder geval strak in de gaten houden de komende tijd en dan altijd bij koude motor.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
Akkoord
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:22
Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent

Hetzelfde probleempje heb ik ook gehad , toevallig trad het ook pas op na het vervangen van de thermostaat.
Zeker tig-duizend kilometers mee gereden zonder dat ik de oorzaak kon vinden.
Uiteindelijk bleek dat de bovenste radiateurslang een beetje begon te lekken (aan de radiateurkant).
Nieuwe slang gekocht en nieuwe slangklem gebruikt , en het koelvloeistofverbruik is weer 0,0.
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!

Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.

Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Dank voor de tip!
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Hoe ben je erachter gekomen trouwens? Was het een duidelijk zichtbare lekkage?

Nu is twee weken geleden ook de condensor vervangen. Kan dat er nog iets mee van doen hebben?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Als je een koelvloeistof lekje hebt is dat soms moeilijk te zien, omdat het meteen verdampt. Ook kan het bijvoorbeeld alleen bij warme motor lekken.

Maar je kan het vaak wel ruiken: er hangt dan een wat zoetige lucht onder de motorkap.

Gr. Marc
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27520
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De sludge waar je naar zocht is alleen iets dat je met veel korte ritten ziet onder je oliedop.
Dit hoeft niet te betekenen dat je koppakking lekt.

Wat er al gezegd is, ik denk ook dat het peil nog wat gezakt is door eerdere lucht in het systeem.
Zolang het peil nog niet te laag staat zou ik het zo laten en even goed in de gaten blijven houden.
Zakt het verder dan op zoek gaan (of een garage het werk laten doen) naar een eventuele lekkage
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Akkoord
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:22
Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent

Bij mij was het in eerste instantie eigenlijk niet te zien , door de geringe hoeveelheid verdampte de koelvloeistof meteen.
Later begon het wat meer te lekken en hing er een druppel aan de slangklem.
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!

Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.

Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Voor een goed vergelijk altijd onder de zelfde omstandigheden controleren. Het beste is daarom altijd voor het starten bij een koude motor.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Oceanracer schreef:Voor een goed vergelijk altijd onder de zelfde omstandigheden controleren. Het beste is daarom altijd voor het starten bij een koude motor.
Dat ga ik doen.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Kijk ook eens of het borrelt in het reservoir, kan wijzen op lucht dat door een gaatje de leidingen in loopt of een lek bij het blok/koppakking en door de retourleiding 'opstijgt'.
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Broabander schreef:Kijk ook eens of het borrelt in het reservoir, kan wijzen op lucht dat door een gaatje de leidingen in loopt of een lek bij het blok/koppakking en door de retourleiding 'opstijgt'.
Ga ik doen.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Ik heb gekeken of er sprake was van geborrel in het reservoir, maar dat was niet het geval. Wel lijkt er in de afgelopen 1000 km wederom iets verbruikt te zijn, hoewel de vloeistof nog wel boven minimaal staat. Ik heb nu 200 ml. koelvloeistof erbij gegooid en ga het wederom aankijken.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

geen lekkage bij de waterpomp,is die al is vervangen gelijk met de distributie?
Een lekke koppakking komt bijna niet voor.
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Ik zal even in het onderhoudsboekje kijken. Gelukkig is de kilometerstand inmiddels bijna 220.000 en moet de distributie bij 240.000 (toch?). Het zou een stuk erger zijn als de distributieriem net vervangen zou zijn...
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
chipetto
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 16.10.2006 - 13:42
Locatie: Den Haag

Een lekke koppakking komt bijna niet voor.
vorige week heb ik bijna 1l per dag mogen bij vullen zonder dat er water onder mijn Volvo lag
Afbeelding

Foto van vanmiddag
koppakking lagers waterpomp distributieriem enz

Volvo s60 2.4 bifuel 298.000km
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Ik heb inmiddels geconstateerd dat de auto echt koelvloeistof verbruikt. Het peil is namelijk gedaald sinds de laatste bijvulronde. Het gaat maar om een halve centimeter, maar er lekt dus iets.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gast

chipetto schreef:Foto van vanmiddag
koppakking lagers waterpomp distributieriem enz

Volvo s60 2.4 bifuel 298.000km
Dat is alleen nog maar het deksel, voor de koppakking moet je nog één lager. :wink:

Kleppen hopelijk ook gelijk gesteld?
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Morgenstond schreef:Ik heb inmiddels geconstateerd dat de auto echt koelvloeistof verbruikt. Het peil is namelijk gedaald sinds de laatste bijvulronde. Het gaat maar om een halve centimeter, maar er lekt dus iets.
Ben je lekker mee... :(
Op zoek dan maar, of nog even aanzien en af en toe bijvullen... Als het erger wordt is het makkelijker te vinden...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”