heb de olie van de versnellingsbak ververst van mijn volvo v50 1.6d
km. stand 261.000
de bakken zijn z.g. for life gesmeerd
Nou was wel de moeite om te verversen als je ziet wat een donkerbruine tot bijna zwarte olie die er uit komt
Ik kan het het iedereen aanraden die een hoge km stand heeft en nog lang van de versnellingsbak zonder problemen wil genieten
De aftapplug (inbus) 7 zit onder de aandrijfas verscholen, moest echt ff zoeken. De plaats is mij verteld door een medeforumlid.
Had eerst 3 dealers gebeld waar die zat. Een zei dat er geen aftapplug opzat want die mogen nooit ververst worden. Een ander zei dat aan de onderzijde een plaat zit met een zeef erin die ze dan ook altijd vervangen?!! De derde zei gewoon eerlijk dat hij het niet wist.
En maar denken dat ze zo deskundig zijn bij de dealer...........
versnellingsbakolie verversen
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
En nu maar hopen dat die bak heel blijftEn maar denken dat ze zo deskundig zijn bij de dealer...........
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 3rd Gear member
nee geen beren op de weg hoor
niet wachten tot er problemen zijn
onderhoud is zoooooo belangrijk
geen enkele vloeistof gaat een autoleven lang mee.
alles oxideerd
ook de kleine carterinhoud van de motorolie gaat bij mij met filter elke 10.000 eruit (is 2,5 maand rijden)
de turbo is daar zo gevoelig voor.........
niet wachten tot er problemen zijn
onderhoud is zoooooo belangrijk
geen enkele vloeistof gaat een autoleven lang mee.
alles oxideerd
ook de kleine carterinhoud van de motorolie gaat bij mij met filter elke 10.000 eruit (is 2,5 maand rijden)
-
- 3rd Gear member
Elke auto houdt daarvan, verse ingredienten. Ik ben geen professionele monteur maar heb toch 40 jaar ervaring met onderhoud wat ik allemaal zelf doe. Ik onderhoud 6 auto's, tja de kinderen komen ook langs he en heb er zelf 3. Voor een dochter had ik een twingo uit 1993 met bijna 400.000 ! op de teller, nee geen typefout. Nooit iets aan de remmen vervangen als cilinders en dergelijke, elke 2 jaar ververst. Nooit iets met de versnellingsbak, wel 2 keer ververst, koelvloeistof elke 2 jaar nieuwe. Motor elke 10.000 kim ververst. Verbruikte na bijna 4 ton geen olie, nooit tussentijds bijgevuld. En zo kan doorgaan. Alles staat of valt met onderhoud.
Als de verversingstermijn van de olie van de v50 teruggebracht zou worden naar 10.000 kim of 6 maanden gingen diverse revisiebedrijven van de turbo's over de kop. Altijd vol synthetishe olie gebruiken.
Als de verversingstermijn van de olie van de v50 teruggebracht zou worden naar 10.000 kim of 6 maanden gingen diverse revisiebedrijven van de turbo's over de kop. Altijd vol synthetishe olie gebruiken.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Yes, we gaan een discussie doen! :razz:
TS stelt het volgende:
1:
Eens los van de vraag of het aan te raden is om na, wat weet ik hoeveel kilometers, de versnellingsbak olie te (laten) vervangen, komen bij mij de volgende vragen:
1: Hoe kan het toch zijn dat drie dealers een ander verhaal hebben, even los van wat de fabriek nu wel of niet voorschrijft ten aanzien van de bakoliewissel?
2: Bij welke km-stand ga je overwegen de bakolie te vervangen?
Gelet op de kennis die we hier in huis hebben moet er toch iemand zijn die daar iets zinnigs over kan zeggen, zonodig aangevuld met een lijstje welke Volvo bij welke KM-stand in aanmerking komt voor een bakoliewissel (en dan bij voorkeur de handbakken want die GT's ondervinden al genoeg gedoe, geflush en onderhoud
)
TS stelt het volgende:
1:
2:de bakken zijn z.g. for life gesmeerd
Dat zal allemaal ongetwijfeld niet uit de lucht komen vallen. (Los van de vraag of er überhaupt smeermiddeltjes zijn die nog steeds dezelfde viscositeit hebben na ruim 260 k)Had eerst 3 dealers gebeld waar die zat. Een zei dat er geen aftapplug opzat want die mogen nooit ververst worden. Een ander zei dat aan de onderzijde een plaat zit met een zeef erin die ze dan ook altijd vervangen?!! De derde zei gewoon eerlijk dat hij het niet wist.
Eens los van de vraag of het aan te raden is om na, wat weet ik hoeveel kilometers, de versnellingsbak olie te (laten) vervangen, komen bij mij de volgende vragen:
1: Hoe kan het toch zijn dat drie dealers een ander verhaal hebben, even los van wat de fabriek nu wel of niet voorschrijft ten aanzien van de bakoliewissel?
Gelet op de kennis die we hier in huis hebben moet er toch iemand zijn die daar iets zinnigs over kan zeggen, zonodig aangevuld met een lijstje welke Volvo bij welke KM-stand in aanmerking komt voor een bakoliewissel (en dan bij voorkeur de handbakken want die GT's ondervinden al genoeg gedoe, geflush en onderhoud
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
yep...same here...janvanmeer schreef:....ook de kleine carterinhoud van de motorolie gaat bij mij met filter elke 10.000 eruit (is 2,5 maand rijden)
- Mickyman
- 4th Gear member
Dat kan ik misschien wel, mijn ervaring is dat als je de fabrikant vraagt (wat ik bij oa bij Audi en Land Rover gedaan heb) geven ze vaak wel aan dat er met levenslang zo'n 180- 200.000 km bedoelt wordt, waarom weet ik ook niet maar het is wel zo, op het Audi forum hebben meerdere mensen deze zelfde mededeling gekregen, dus de olie en filters verversen is gewoon verstandig, vaak is het zelfs zo dat bij een automaat de bak daarna veel beter en soepeler schakelt.V70/2.4D/2003 schreef:Yes, we gaan een discussie doen! :razz:
TS stelt het volgende:
1:2:de bakken zijn z.g. for life gesmeerdDat zal allemaal ongetwijfeld niet uit de lucht komen vallen. (Los van de vraag of er überhaupt smeermiddeltjes zijn die nog steeds dezelfde viscositeit hebben na ruim 260 k)Had eerst 3 dealers gebeld waar die zat. Een zei dat er geen aftapplug opzat want die mogen nooit ververst worden. Een ander zei dat aan de onderzijde een plaat zit met een zeef erin die ze dan ook altijd vervangen?!! De derde zei gewoon eerlijk dat hij het niet wist.
Gelet op de kennis die we hier in huis hebben moet er toch iemand zijn die daar iets zinnigs over kan zeggen, zonodig aangevuld met een lijstje welke Volvo bij welke KM-stand in aanmerking komt voor een bakoliewissel (en dan bij voorkeur de handbakken want die GT's ondervinden al genoeg gedoe, geflush en onderhoud)
oke in mijn geval ging het beide keren om een automaat en de fabrikant van de bakken is ZF, maar dit verschilt niet zozeer met een handgeschakelde bak alleen is die wel wat minder gevoelig dan een handbak.
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
- Iroll
- 6th Gear member
De grootst mogelijke onzin om de olie niet te verversen. Olie verouderd. En je bak zal er alleen maar langer door meegaan. Ik rij al lang een jaar of 30 Volvo's en die zijn allemaal een stuk beter gaan schakelen na een verversing, dat is bij mij een standaard procedure als ik een andere auto aanschaf. Mijn 480 bijv. kreeg ik met een beroerd schakelende handbak als de bak nog koud was. Na de oliewisseling met een overeenkomende moderne olie was het een verschil van dag en nacht wat dat betreft.
En Volvo maar volhouden dat de olie niet ververst hoeft te worden. Daar hebben ze geen beste reputatie in wat dat advies betreft. Lees de topics maar eens door hier. Slaat helmaal nergens op, het lijkt of Volvo ervanuitgaat (of misschien zelfs wel hoopt daardoor
)dat ze niet meer dan 2ton meegaan. Daarna zie je toch heel duidelijk verouderings verschijnselen van de olie in een handbak.
En hoeveel bakken (400, 40 serie bijv.) zijn er niet de soep ingedraaid omdat het oliepeil niet in de gaten werd gehouden? Omdat er geen advies is om de olie te verversen wordt er vaak helemaal geen aandacht aan besteed.
En werkelijk een bak zal nooit ofte nimmer de pijp aan Maarten geven omdat de olie is ververst met de juiste olie. Alle olie is in de juiste soort en viscositeit te leveren.
En Volvo maar volhouden dat de olie niet ververst hoeft te worden. Daar hebben ze geen beste reputatie in wat dat advies betreft. Lees de topics maar eens door hier. Slaat helmaal nergens op, het lijkt of Volvo ervanuitgaat (of misschien zelfs wel hoopt daardoor

En hoeveel bakken (400, 40 serie bijv.) zijn er niet de soep ingedraaid omdat het oliepeil niet in de gaten werd gehouden? Omdat er geen advies is om de olie te verversen wordt er vaak helemaal geen aandacht aan besteed.
En werkelijk een bak zal nooit ofte nimmer de pijp aan Maarten geven omdat de olie is ververst met de juiste olie. Alle olie is in de juiste soort en viscositeit te leveren.
- Iroll
- 6th Gear member
Bakolie vervangen is simpel, aftapplug opzoeken (vaak een vierkante inbus, (warme) olie opvangen met de auto mooi horizontaal staand, nieuwe afdichtring monteren op de aftaplug en weer dicht draaien (NIET te strak!) en weer vullen met de juiste olie totdat het aan de rand van de vulplug staat. Een stuk (tuin)slang met trechter kan van pas komen bij het vullen omdat de vulplug soms wat moeilijk bereikbaar is. Dit is de universele methode voor een handbak.tjompe schreef:Hey janvanmeer, een "how to" zou misschien interessant zijn....
-
- 3rd Gear member
Iroll schreef:Bakolie vervangen is simpel, aftapplug opzoeken (vaak een vierkante inbus, (warme) olie opvangen met de auto mooi horizontaal staand, nieuwe afdichtring monteren op de aftaplug en weer dicht draaien (NIET te strak!) en weer vullen met de juiste olie totdat het aan de rand van de vulplug staat. Een stuk (tuin)slang met trechter kan van pas komen bij het vullen omdat de vulplug soms wat moeilijk bereikbaar is. Dit is de universele methode voor een handbak.tjompe schreef:Hey janvanmeer, een "how to" zou misschien interessant zijn....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 3rd Gear member
he waar is de rest van de tekst?
- jopie123
- 2nd Gear member
Dit draadje is weliswaar vrij oud, ik blaas het even nieuw leven in. Ik zou ook graag mijn versnellingsbakolie van mijn v50 2.0d verversen, mijne heeft inmiddels ook 267d km op de teller en schakelt wat stroef als ie koud is, dus lijkt me geen kwaad kunnen. Ik vroeg me af waar ik deze kan aftappen en waar ik het kan bijvullen. In de handleiding wordt wel gesproken over een reservoir voor koppelingsvloeistof, maar dat is lijkt me wat anders? Er staat namelijk dat dit in hetzelfde reservoir zit als de remvloeistof. Ik hoor het graag!
- Viccie
- 1st Gear member
Aftapplug en vulplug zit achter het linkervoorwiel. Voorwiel verwijderen en kunststof beschermkap weghalen. Dan zie je twee pluggen. Eentje aan de onderkant en eentje halverwege. (locatie kan wat verschillen per bak).
Ik zou eerst de vulplug losdraaien en daarna pas de aftapplug. Het is beter om er achter te komen dat je vulplug niet loskrijgt als de olie nog in de bak zit dan achteraf
Voor de rest wat hierboven al geschreven is. Auto horizontaal zetten en bak leeg laten lopen. Aftapplug er terug in en weer bijvullen.
Ik zou eerst de vulplug losdraaien en daarna pas de aftapplug. Het is beter om er achter te komen dat je vulplug niet loskrijgt als de olie nog in de bak zit dan achteraf

Voor de rest wat hierboven al geschreven is. Auto horizontaal zetten en bak leeg laten lopen. Aftapplug er terug in en weer bijvullen.
2009 V50 total-loss
2006 C30
2006 C30
- teebee
- 7th Gear member
Kijk, dat is nou praktisch denkenViccie schreef: ......
Het is beter om er achter te komen dat je vulplug niet loskrijgt als de olie nog in de bak zit dan achteraf![]()
Voor de rest wat hierboven al geschreven is.
.....

“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- jopie123
- 2nd Gear member
Bedankt voor de uitleg, ik ga ermee aan de slag! En goede tip mbt de vulplug idd!