Pagina 1 van 6

XC70 Tuimelaars defect

Geplaatst: 21.09.2011 - 21:31
door johanxc70
Hoi Volvo kenners,

Ik heb een XC70 D5 van 5 jaar oud , en heeft nu 170.000 kilometer gelopen. Vorige week wou de motor niet lekker aanslaan en liep maar op 3 cilinders. na inspectie bij de garage blijkt de rol van de tuimelaar vast te zijn gelopen, met het gevolg dat de hydraulische stoter uit de cilinderkop is gebroken. nu moet de cilinderkop samen met de tuimelaars vervangen worden.

Mij vraag is hebben er meer mensen deze ervaring gehad??

Geplaatst: 21.09.2011 - 21:46
door Max
Helaas voor jou (maar gelukkig voor mij) heb ik hier geen ervaring mee.

Re: XC70 Tuimelaars defect

Geplaatst: 21.09.2011 - 22:26
door lemmer
johanxc70 schreef:Hoi Volvo kenners,

Ik heb een XC70 D5 van 5 jaar oud , en heeft nu 170.000 kilometer gelopen. Vorige week wou de motor niet lekker aanslaan en liep maar op 3 cilinders. na inspectie bij de garage blijkt de rol van de tuimelaar vast te zijn gelopen, met het gevolg dat de hydraulische stoter uit de cilinderkop is gebroken. nu moet de cilinderkop samen met de tuimelaars vervangen worden.

Mij vraag is hebben er meer mensen deze ervaring gehad??
Is een bekend verschijnsel bij de D5, vooral als de onderhoudsintervallen niet worden gerespecteerd i.v.m. olie. Zoek maar eens op het forum.

Geplaatst: 21.09.2011 - 22:33
door johanxc70
Nou de XC heeft zijn onderhoud gehad volgens het boekje, volgens de interval en er is de speciale castrol olie gebruikt wat geadviseerd wordt dus dat lijkt mij stug, iemand een ander idee!!!!

Maar toch bedankt voor de Reactie!

Geplaatst: 21.09.2011 - 23:03
door sbv
Welk type motor is het, is het een model 06 of een 05 ?

Geplaatst: 21.09.2011 - 23:10
door johanxc70
Waar kan ik dat aan zien?

Geplaatst: 21.09.2011 - 23:13
door johanxc70
Hij is 5 jaar oud dus denk ik type 06( ik denk dat je bouwjaar vanaf 2006 bedoelt)

Geplaatst: 21.09.2011 - 23:41
door Ramon&Ramon
johanxc70 schreef:Nou de XC heeft zijn onderhoud gehad volgens het boekje, volgens de interval en er is de speciale castrol olie gebruikt wat geadviseerd wordt dus dat lijkt mij stug, iemand een ander idee!!!!

Maar toch bedankt voor de Reactie!
Het probleem komt vaker voor en wordt inderdaad toegeschreven aan een verkeerde oliesoort,er kan wel Castrol op staan,maar dat zegt natuurlijk niets,het gaat om de specificaties!

Geplaatst: 22.09.2011 - 00:00
door johanxc70
Deze olie is geadviseerd door de Volvo garage, zij hebben de specificaties doorgegeven, en dat heb ik dan besteld.

Geplaatst: 22.09.2011 - 00:07
door 945i
Nu is de vraag, welke specificaties waren dat?

Geplaatst: 22.09.2011 - 00:07
door sbv
johanxc70 schreef:Waar kan ik dat aan zien?
5 of 6 bak ?

Geplaatst: 22.09.2011 - 00:08
door johanxc70
Zal ik morgen effe bekijken en geef ik even door, maar heb jij ook ervaring of gehoord van deze problemen

Geplaatst: 22.09.2011 - 00:09
door johanxc70
XC70 D5 Geartronic Model 2006 136kw (185PK)

Geplaatst: 22.09.2011 - 00:14
door Ramon&Ramon
johanxc70 schreef:Zal ik morgen effe bekijken en geef ik even door, maar heb jij ook ervaring of gehoord van deze problemen
Hier staat er eentje met hetzelfde probleem,nokkenas ook beschadigd.

Geplaatst: 22.09.2011 - 00:18
door johanxc70
Ook een stuk uit de kop gebroken??

Geplaatst: 22.09.2011 - 00:22
door Ramon&Ramon
tuimelas gebroken,een puinhoop dus ook.

Geplaatst: 22.09.2011 - 08:49
door johanxc70
De olie die wij hiervoor gebruiken is :

Castrol olie
SLX Proffesional Longtec
For Volvo cars recommended by Volvo cars

SAE0W30
API SLILSAC GF-2
ACEA A1/B1 A5/B5

Geplaatst: 22.09.2011 - 09:51
door Tsjemp
Ik ken het probleem. Mij is verteld dat het ontstaat doordat bij het regenereren van het roetfilter er een heel klein beetje diesel in de olie komt waardoor deze te dun wordt op den duur. Mijn garage raadt aan het oliewisselinterval in te korten naar 20k ipv 30k.

Waarom geen 5w30 olie gebruiken?

Geplaatst: 22.09.2011 - 10:36
door johanxc70
Dit heeft Volvo voor geschreven

Geplaatst: 22.09.2011 - 10:47
door Tsjemp
Beetje kort door de bocht............

5W30 is van zichzelf iets dikker dan 0W30.
Misschien is het voor ingelopen motoren daarom wel beter om 5W30 te gebruiken. Houdt langer zijn smerende eigenschappen als er een beetje diesel bij komt.