Stotterende 240 superpolar 1992 2.0 (Italiaan)

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
jjsmit
1st Gear member

Hallo, mijn tot voor kort super rijdende 240 superpolar kreeg na vakantie in Italie stotter problemen. De knippercode gaf de 121 code aan: luchtmassa meter. Deze vervangen (niet nieuw), verder vervangen: bougie's kabels, rotor, verdelerkap, BDP sensor, benzine filter, bobine en vonkversterker, ontstekingsmodule......

Toen ontdekte ik dat de zekering van de brandstofpomp was gesmolten, het plastic, niet doorgebrand. Maar zodanig dat ik ineens compleet stilstond. De zekering had geen contact meer. Ik bedacht dat ik in de vakantie inderdaad iets had geroken wat ik niet thuis kon brengen. Dat zal hem wel zijn denk je dan....Helaas na vervangen zekering nog steeds geen goed lopende auto, behalve als je redelijk gas geeft en op de snelweg rijdt, niks aan het handje. Trekt goed, maar bij constante snelheid en weinig gas voelt het alsof ie 1 cilinder soms overslaat of half overslaat.

foutcode kwam niet meer terug tot vandaag: weer 121, toch luchtmassa meter weer niet goed of kan het ook nog iets anders zijn. Alle suggesties welkom, je zou hem bijna te koop zetten.....

Hij liep altijd super, en zo stil dat je hem binnen bij stationair zowat niet hoorde lopen en dat voor een wagen van 1992!
Kom maar door met waar ik nog moet zoeken of gewoon toch een nieuwe luchtmassa meter? En waar haal ik die gunstig evt.?
Grijze144
2nd Gear member

Die codes geven aan dat componenten en sensoren vreemde waardes teruggeven aan de ECU. De ECU kan op geen enkele manier weten of iets stuk is.

Kijk eens naar het luchtfilter, en haal de luchtverwarmingspijp weg tussen de uitlaat en het luchtfilterhuis (onnodige warme lucht). En de stekker vd LMM kan vies zijn, slechte contacten hebben al menige Volvo doen stranden.

Zoek echte keramieke zekeringen, die krimpen niet.
jjsmit
1st Gear member

Bedankt Grijze 144,

Luchtfilter zal ik nog even vervangen inderdaad, kan nooit kwaad. Stekker van LMM was niet echt vies, maar toch even met tandenborstel en contactspray schoon gemaakt. Lijkt iets beter, maar onderbreking is niet weg. Motor schud ook teveel en niet constant. Dat is ook tijdens rijden, soms gaat het een tijdje goed, maar zomaar stottert hij ineens 1 of 2 keer (en altijd bij weinig gasgeven, als je constant 50 of 80 rijdt). Luchtfilterpijp nog niet weggehaald, maar hij doet het stotteren ook al als die koud is...

Verder nog ontstekingsrelais omgewisseld voor een ander (bij passagiers voeten). Ik heb nog ontstekingsunit om om te wisselen. Dat probeer ik een van de komende dagen....

Meer ideeën?
Grijze144
2nd Gear member

Ja nog eentje. Enige test voor de LMM is hem loskoppelen. Als je de LMM loskoppelt (contact uit) gaat de motor in 'limp home' mode. Brandstofinspuiting wordt dan berekend mbv het toerental, en bij constante snelheid zou-ie redelijk feilloos moeten rijden (misschien wat te rijk) en wat hobbelig bij acceleren.

Als je motor dan nog 'huppelt' bij constant 50-80 weet je dat het probleem niet bij de LMM zelf ligt. Lijkt me eigenlijk logisch aangezien je hem al vervangen had.

Wat bedoel je met ontstekingsrelais? Een witte rechthoek? Dat is het injectierelais. Op zich wel essentieel want deze regelt de stroomvoorziening van o.a. de LMM.
Kijk ook naar de diverse massadraden links en rechts.
B-lennium
4th Gear member

@grijze144, hoe kan jjsmit controleren of de motor al niet in de noodloop zit?

Ik heb geen verstand van de LH injectie computers, maar het lijkt er op alsof de motor 'soms' problemen heeft en soms ook weer niet, draadbreuk in de LMM bekabeling?
Grijze144
2nd Gear member

Noodloop zou je goed merken aan de zwarte rookwolken (rijker mengsel voor de zekerheid) en gebrek aan vermogen (ontsteking later voor de zekerheid), net voldoende om thuis te komen.

Nog een probleempje kan de 'burn off' functie van de LMM zijn. Haal de voorste luchtslang weg zodat je zicht hebt op het draadje in de LMM, draai de motor warm, min 2500 rpm, zet de motor uit en na een paar seconde moet de draad gaan gloeien (om schoon te branden).

En de massakabel vd LMM zit op het inlaatspruitstuk.

http://faq.saabnet.ru/saab240.doc Reuze interessant LH2.4 verhaal uit de SAAB wereld.
jjsmit
1st Gear member

Hallo Grijze 144 en B-Lennium,

Beetje drukke week dus nu vanavond pas aan toe gekomen te rijden met stekker van de LMM ontkoppeld. Ik heb het idee dat die het dan beter doet. Het is wel lastig voelen omdat het optreedt bij weinig gas geven en omdat in de noodloop ie dan ook niet toppie loopt. Maar toch heb ik wel het idee dat ie niet echt zo overslaat als wanneer de LMM is aangesloten. Toch nog voor alle zekerheid nog een andere LMM proberen......maar ja waar haal je die nou weer vandaan om alleen even te proberen...

Morgen nog een keer zoveel mogelijk zaken nalopen, en ook proberen of die gloeifunctie werkt,
wouter van laer
3rd Gear member
Contacteer:

Hoi

Hoe is het nu met de Volvo? Als het goed is heb ik van de week een LMM, kun je die lenen om te kijken of dat uitmaakt.

Gr Wouter
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
945i
8th Gear member

Altijd lastig een stotterende Italiaan, weleens meegemaakt dat er iemand in een pasta restaurant 10 flesjes water kreeg als hoofdgerecht. ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
jjsmit
1st Gear member

Ha Wouter,

Lachen dat we elkaar berichten sturen via het wereldwijde web terwijl we ongeveer om de hoek wonen!

Da's mooi dat jij zo'n ding gaat binnenkrijgen, want dan gaan we dat zeker proberen.

Gisteren nog alle mogelijke vacuüm lekken nagelopen, is het allemaal niet. Motor loopt verder goed en pakt goed op en trekt prima door enz. Alleen die irritante stuiter af en toe soms iets vaker....

Alles lijkt ook tegelijk kapot te gaan trouwens, want vandaag stond ik zomaar stil op de snelweg. Eerst ging m'n radio spontaan uit en daarna de rest. Gelukkig net bij een P. niet meer starten, geen prik niks. Er zit net een nieuwe accu in dus dat kan het niet zijn, maar dan dus waarschijnlijk de dynamo. Ik had gelukkig kabels bij me en kon hem opladen via iemand anders op de P. Daarna rechtsomkeert naar huis en op de oprit sloeg ie weer af. Timing noem je dat. Helemaal plat.

Zou die dynamo de hele tijd al de spelbreker kunnen zijn????

Wordt vervolgd....
B-lennium
4th Gear member

Een spanningsdipje zou niets uit mogenmaken voor de brandstof voorziening, de onsteking heeft er misschien meer last van. Wat is de staat van de bougies? Bij een lagere spanning is er minder vonkenergie, wat een misfire kan veroorzaken. Die voel je tijdens constant rijden!
Grijze144
2nd Gear member

Goeie vondst, voor deze elektronische injectie is de boordspanning wel van belang dacht ik. Er is ook een foutcode voor, 1-3-2.
Nieuwe spanningsregelaar en koolborstels (één geheel) erin, ben benieuwd.
B-lennium
4th Gear member

Electronische injectie moet de puls naar de injectoren langer maken als de spanning lager is (voltage compensatie) dat doet hij wel, de spanning is niet weg, de accu zorgt voor 12.8v (mits in goede staat).

Spannings regelaar + borstels is €20 ? lijkt me het proberen waard!
jjsmit
1st Gear member

Iedereen bedankt voor het meedenken, maar het bleek uiteindelijk een kapotte injector te zijn. Deze spoot niet genoeg brandstof in de cilinder en daarna ging de bougie ook niet meer lekker, samen genoeg om de ellende te veroorzaken.

Andere injector gehaald en nog een keer nieuwe bougies en hij loopt echt weer fantastisch!

:-)
wouter van laer
3rd Gear member
Contacteer:

Goed nieuws dus!!! Eindelijk het probleem gevonden. Gefeliciteerd! :-)
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”