Pagina 1 van 1
Lege accu
Geplaatst: 25.09.2011 - 20:11
door C70Geert
Eergisteren en gisteren 2x thuis met een lege accu gestaan. Hoe kwam dat?
Om de automaat uit de P in de N te krijgen moet de contactsleutel 1 stand verdraaid worden; hij staat dan nog niet op contact.
Als de sleutel er zo een tijdje (circa 10 minuten) inzit heb je een lege accu. Is mij dus eergisteren en gisteren overkomen. Hij startte overigens meteen middels de accu in onze Clio en alles werkte ook weer normaal, zelfs het dak openen.
Geplaatst: 26.09.2011 - 09:56
door gold
Huh?
Dat klinkt wel een beetje wild hoor...
Geplaatst: 26.09.2011 - 10:17
door V70/2.4D/2003
Zou het dan mogelijk niet eens tijd gaan worden voor een nieuwe accu of is er iets aan de hand met het laden door de dynamo?
Geplaatst: 26.09.2011 - 23:10
door C70Geert
Gisteren en vandaag geen problemen gehad. Vanwege verblijf in Belgie staat de auto buiten en start de hele dag door zonder enig probleem. Dak open, dak dicht, alles zonder enig probleem. Het lijkt echt te maken te hebben met het feit dat de auto minstens 10 minuten met sleutel omgedraaid in de eerste stand heeft gestaan. Misschien weer een heimelijk gevolg van de smarttop net zoals het knipperlichtverhaal van een aanhanger of fietsimperiaal.
Geplaatst: 28.09.2011 - 00:03
door robemer
Ik heb de sleutel al eens 3 uur in stand 1 gehad toen ik de update DVD van de navigatie aan het installeren was.
Geen centje pijn met starten daarna.
Op stand 1 gaan er een aantal functies aan die natuurlijk wat stroom verbruiken. Als je na 10 minuten al onder de drempelspanning van de startschakelaar komt dan zou ik zekerheidshalve de accu eens laten doormeten en evt de dynamo ook
Geplaatst: 28.09.2011 - 00:20
door Broabander
Meet de accuspanning eens na op de polen bij draaiende motor. Dit schijnt 14+ volt te moeten zijn. Zo levert die van mij 13.7 bij draaiende motor, en sta ik na 15-20 minuten op stand 1 en de radio aan ook met een lege accu.
Geplaatst: 29.09.2011 - 21:42
door C70Geert
Vandaag accuspanning op de polen gemeten; was minimaal 12,28.
De dynamo gaf 14,42 af.
Geplaatst: 01.10.2011 - 11:14
door robemer
Denk dat je accu aan het eind van zijn leven is...... zou 13.4 Vdc moeten zijn in ruste.
Accu boeren kunnen accus echt doormeten, cq zuurgraad wegen of zoiets....
Horen wel of je nieuwe accu krijgt en dan probleem weg of dat er toch iets anders aan de hand is (lekstroompje??)
Geplaatst: 01.10.2011 - 12:27
door gold
Vaak en celletje kapot van de accu als hij te weinig spanning geeft.
Geplaatst: 01.10.2011 - 14:09
door edraket
robemer schreef:Denk dat je accu aan het eind van zijn leven is...... zou 13.4 Vdc moeten zijn in ruste.
Accu boeren kunnen accus echt doormeten, cq zuurgraad wegen of zoiets....
Horen wel of je nieuwe accu krijgt en dan probleem weg of dat er toch iets anders aan de hand is (lekstroompje??)
Is echt niet waar. Een 100% geladen accu geeft 12,7 volt af.
Geplaatst: 01.10.2011 - 14:18
door gsx750r
edraket schreef:robemer schreef:Denk dat je accu aan het eind van zijn leven is...... zou 13.4 Vdc moeten zijn in ruste.
Is echt niet waar. Een 100% geladen accu geeft 12,7 volt af.
Klopt (we doen niet moeilijk over ééntiende volt !) want
12-Volts accu's bestaan uit zes cellen in serie, met elk een nominale spanning van 2,1 volt. Zo'n samenstelling van accu's noemt men als regel een accubatterij. Enkele kenmerken:
- Open klemspanning bij volledig geladen: 12,6 V
- Einde van ontladen: 11,8 V
- Laden met: 13,8-14,4 V
- Spanning waarbij water ontleedt in waterstof en zuurstof: 14,4 V
- Bij continu laden: maximaal met 13,8 V
Na volledig opgeladen te zijn zakt de klemspanning snel naar 13,2 V en dan langzaam naar 12,6 V.
volgens deze bron:
Wikipedia
Rob