Standkachel probleem.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
mvho123
1st Gear member

Deze week de V70 weggebracht naar de dealer voor o.a. vervanging stuurhuis en inbouw standkachel. De dealer heeft de kachel ingebouwd maar krijgt de verwarming alleen via de laptop aan. Vandaag nog contact gehad met technische dienst in Belgie maar dealer krijgt de kachel nog niet werkend via de normale bediening, ik heb mijn auto maar weer meegenomen tot ik bericht krijg voor een nieuwe afspraak om de kachel aan de gang te krijgen.
De beperkte handleiding spreekt van een standverwarming die bedoeld is om tijdens korte onderbrekingen van de rit de warmte op peil te houden.
Mijn bedoeling is echter om in een verwarmde auto te stappen na een koude nacht. Wat ook nog in de handleiding staat: Om te garanderen dat de standverwarming naar behoren functioneert, moet de motor warm zijn wanneer de standverwarming word ingeschakeld.

Als de motor echter warm moet zijn heb ik de standverwarming niet echt nodig, wellicht geen complete handleiding ???
Johan s60
6th Gear member

Denk dat je nu 2 verschillende systemen door elkaar haalt, men heeft het hier over "standverwarming"en niet over een "standkachel"

Het syteem "standverwarming" is om je interieur warm te houden met de warmte die nog in je motor aanwezig is.

Ik weet niet wat het je kost maar een echte standkachel van volvo kost ong 1600 euro incl. inbouw.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
mvho123
1st Gear member

Kosten zijn 1530 euro.
De handleiding rept alleen over standverwarming.
Misschien dat er nog een aanvullende handleiding is.
toppertje
6th Gear member

Johan s60 schreef:Denk dat je nu 2 verschillende systemen door elkaar haalt, men heeft het hier over "standverwarming"en niet over een "standkachel"

Het syteem "standverwarming" is om je interieur warm te houden met de warmte die nog in je motor aanwezig is.

Ik weet niet wat het je kost maar een echte standkachel van volvo kost ong 1600 euro incl. inbouw.
wat jij bedoeld,word "parkeerverwarming" genoemd.
dit is een bij komende funtie vd standkachel,en gebruikt de rest warmte
vd motor.
geen glans zonder wrijving
BlackcurrantV70
7th Gear member

Ik heb ook een standkachel achteraf laten inbouwen en inclusief de timer fuctie kostte dat 2000euro.

Nu heb ik 2 timers die ik kan instellen wanneer de auto warm moet zijn (dus tijdstip dat ik wil vertrekken), de standkachel schakelt dan aan op een bepaald moment, afhankelijk van de buitentemperatuur.

Kost wat maar is zooo heerlijk om nooit meer te hoeven krabben en elke keer in een warme auto te stappen !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Johan s60
6th Gear member

mvho123 schreef:Kosten zijn 1530 euro.
De handleiding rept alleen over standverwarming.
Misschien dat er nog een aanvullende handleiding is.
In dat geval zal het wel een volwaardige standkachel zijn
mvho123
1st Gear member

BlackcurrantV70 schreef:Ik heb ook een standkachel achteraf laten inbouwen en inclusief de timer fuctie kostte dat 2000euro.

Nu heb ik 2 timers die ik kan instellen wanneer de auto warm moet zijn (dus tijdstip dat ik wil vertrekken), de standkachel schakelt dan aan op een bepaald moment, afhankelijk van de buitentemperatuur.

Kost wat maar is zooo heerlijk om nooit meer te hoeven krabben en elke keer in een warme auto te stappen !
Vanwaar 2 timers?

.
Jers3n
5th Gear member

Twee timers om op twee verschillende tijdstippen per etmaal de standkachel te activeren (bv. de een 's morgens en de ander 's avonds). Dit zit nu eenmaal in het systeem/software zoals Volvo dat installeert. Daarnaast is er nog de mogelijkheid om de kachel direct aan te zetten.
Dit alles via de draaiknop en de resetknop op de richtingaanwijzerhendel, bijbehorende testen in het textvakje linksonder in bij de tellers.

Overigens wordt er in het instructieboekje bij het hoofdstuk "standkachel" nergens gerept over een parkeerverwarming.
Heeft de dealer de software wel geïnstalleerd?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
mvho123
1st Gear member

De software zit er wel in, ik krijg nu ook de timers te zien als ik aan de draaiknop van de
richtingaanwijzer draai.
Johan s60
6th Gear member

Een timer met 2 tijden krijg je altijd, maar die volvo kachel gaat toch pas werken onder 5 of 6 graden buiten temp., ik denk dat het nu nog te warm is.

Maar dit moeten ze allemaal kunnen testen lijkt me
Jers3n
5th Gear member

Nope, pas boven de 25 graden doet ie het niet en onder de -10 doet ie het zijn maximaal duur van 60 minuten (langer kan ie het dus niet achter elkaar doen).
Ik weet niet bij welke motortemperatuur de dealer/TS het getest hebben. Waarschijnlijk met een koude motor, maar lijkt me overigens niet dat de standkachel of standverwarming, zoals 't in het instructieboekje genoemd wordt, bij een motor die warm is wel aan gaat. Dan bedoel ik zo warm of warmer dan de temperatuur waarop de standkachel normaal gesproken uit gaat.
Maar goed dealer moet dit natuurlijk gewoon oplossen!
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
BlackcurrantV70
7th Gear member

Werkt niet onder de 7 graden dacht ik, maar ik heb ze tijdens de zomer ook af en toe even laten draaien, uit voorzorg, ik denk dat het niet aan te raden is om de kachel de hele lente zomer en herfst niet te gebruiken en dan in de winter aan te zetten.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.

Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
mvho123
1st Gear member

De dealer zou nogmaals contact zoeken met Volvo Belgie, alvorens onderdelen uitgewissel zouden worden.
Word vervolgd.
crackedtooth
5th Gear member

BlackcurrantV70 schreef:Ik heb ook een standkachel achteraf laten inbouwen en inclusief de timer fuctie kostte dat 2000euro.

niet via je afstandbediening dan of wel?
lijkt me erg prettig, maar zou voor 2000 euro eerder intercooler en downpipe aanpassen incl arbeid
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
BlackcurrantV70
7th Gear member

Standkachel brengt de auto op temperatuur tegen het tijdstip dat je ingesteld hebt op de boordcomputer en na dat tijdstip blijft de kachel nog 15min werken, daarna valt ze automatisch uit.

En met een aanpassing van intercooler en downpipe heb ik geen ontdooide ruiten en warme auto he crackedtooth, het werkt niet met de afstandbediening, alleen via de 2 timers, of je kan ze ook direct aanzetten via de BC.
Nu:

Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
Jers3n
5th Gear member

Het ingestelde tijdstip is inderdaad het moment waarop de motor/het interieur warm moet zijn. Daarvan kun je er dus twee (tijdstippen) per etmaal instellen. De auto/BC rekent aan de hand van de gemeten buitentemperatuur het moment van starten uit. De standverwarming kan maximaal 1 uur van te voren starten en onder de -10 is hij dus altijd de maximale 60 minuten aan. Bij -9 of warmer zal hij dus logischerwijs minder dan een uur van te voren aan gaan. En zoals ik al eerder schreef staat ook in het instructieboekje dat de standverwarming niet functioneerd boven een buitentemperatuur van 25 graden.
Met de draai- en resetknop is hij dus op 3 manieren te activeren, direct en met 2 timers, en er is ook een aparte afstandsbediening voor te krijgen (functioneert tot ca 500 meter als ik het goed heb). Met deze nogal prijzige optie (iets van € 500, zendertje en ook een AEM-module) is de standverwarming ook, naar ik meen, enkel direct in te schakelen.
Ben nog aan het overwegen die ook aan te schaffen, als het om dezelfde AEM gaat die er al in zit voor combi carkit + park-distance-control, zouden de kosten ook zomaar een paar honderd euro minder kunnen zijn.
Johan s60
6th Gear member

Is optie via de telefoon ook mogelijk?
toppertje
6th Gear member

Johan s60 schreef:Is optie via de telefoon ook mogelijk?
ik heb wel eens ergens gelezen(vraag me niet meer waar) dat
iemand dat voor mekaar had gekregen.
geen glans zonder wrijving
Jers3n
5th Gear member

Via telefoon; daar heb ik wel eens een stuk over gelezen, ging over een V70N of XC90. Weet niet meer waar 't stond (zou hier op't forum kunnen zijn). Wat ik me herinner moet er dan op de een of andere manier een (prepaid) sim-kaart aan/in de AEM komen die het ingaande bericht ontvangt. Hoe dat exact werkt en wat de kosten zijn (minder dan de losse afstandsbediening dacht ik) en of er extra software voor nodig is is me ook niet bekend.... maar zou dus wel mogelijk moeten zijn.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”