Pagina 1 van 2

egr-klep

Geplaatst: 09.10.2011 - 13:16
door marten30
Hallo,

Ik heb een Volvo v50 1.6D uit 2006 de Volvo stotert en houd in.
Nu ben ik er achter dat het mijn egr-klep is want ik heb het stekkertje
Van de egr-klep er afgehaald, en nu rijd de Volvo als een zonnetje.
Maar nu is de vraag kan ik wel zonder dat stekkertje die vast zat aan de
Egr- klep rijden want mijn bc geeft wel een fout melding aan.

Mijn vraag is dus kan dit? En krijg ik geen last van andere dingen van de moter.

Wie kan mij helpen.

Marten.

Geplaatst: 09.10.2011 - 13:43
door Ramon&Ramon
Als je die stekker terug plaatst en je haalt de luchtmassa meter stekker los,wat doet hij dan?

Geplaatst: 09.10.2011 - 13:58
door marten30
Hallo,

Dank voor u reactie maar ik zal echt niet weten waar dit stekkertje zit, wat denkt u dan wat er gaat gebeuren. Maar kan ik zonder de egr klep stekker rijden want ik las ergens dat het misschien niet goed was voor mijn filter.

Marten

Geplaatst: 09.10.2011 - 14:09
door Ramon&Ramon
die zit bij het luchtfilter,bij het inlaatgedeelte.

Geplaatst: 09.10.2011 - 14:20
door mvdschaar
Hoi Marten,

Mijn 1.6d uit 2006 stottert ook. Ik ga hiervoor morgen naar de dealer.

Waar zit het stekkertje van de egr klep precies?

Geplaatst: 09.10.2011 - 14:22
door marten30
Oké want wat denkt u dan wat er gaat gebeuren maar kan ik ook zonder de egr stekker rijden wat denkt u heeft u hier ook ervaring mee

Geplaatst: 09.10.2011 - 17:05
door marten30
Die zit bij de egr klep maar weet niet of het goed is hoor.

Geplaatst: 10.10.2011 - 07:41
door Bartk
EGR dient enkel voor de emissie, het is normaal dat als je die uitschakelt dat je motor beter rijdt aangezien hij meer zuurstof krijgt.

Geplaatst: 10.10.2011 - 08:26
door V50-Mart
Kan iemand eens een foto plaatsen van de egr stekker bij een V50 motor? En als je die dus loshaalt, dan werkt de EGR klep niet meer, maar krijg je wel een BC melding iedere keer dat je de auto start? Verder kan het geen kwaad dus, om de vraag van Marten30 nog eens te herhalen?

Hoe zit het met de Volvo garages? Werken die mee aan het afdichten van een EGR klep, of doen ze dat liever niet vanwege milieu eisen etc? Iemand er ervaring mee?

Geplaatst: 10.10.2011 - 09:31
door Iroll
Gebruik de zoekfunctie zou ik zeggen, er is al veel over geschreven zoals bijv. dit topic.

Geplaatst: 10.10.2011 - 21:38
door djibber
Iroll schreef:Gebruik de zoekfunctie zou ik zeggen, er is al veel over geschreven zoals bijv. dit topic.
ben ook wel benieuwd waar de stekker van de EGR nou precies zit; en ja.. de zoekfunctie heb ik gebruikt

Geplaatst: 10.10.2011 - 23:22
door Ramon&Ramon
die stekker zit als je voor de motorkap staat, aan de stuurkant, aan de achterzijde van het blok,aan de onderzijde,moeilijk te zien,maar even goed kijken..

Geplaatst: 10.10.2011 - 23:58
door V50-Mart
we komen er wel :P heeft niemand een fotootje?

Geplaatst: 11.10.2011 - 13:18
door Jé Lé
Gewoon stekkertje eruit halen is slecht :)

Heb vorig jaar ook een V50 2.0D gekocht met 185.000km.
Door de weinige lange ritten en de koude buitentemperatuur komt die niet op temperatuur waardoor hij nog meer verstopt geraakt.

Heb toen ook het stekkertje eruit gedaan.
Stekkertje kan je vinden als je de motorkap open doet, en de plastieken kap van de motor afhaalt. Nu zie je rechts van je blok een aluminium buis dwars over de motor lopen. Aan de achterzijde van deze buis is de stekker en je EGR klep.

Heb heel de winter met het stekkertje uit gereden. Geen verstoppingen meer etc.
Dan melding gekregen dat die op onderhoud meost.
Dag voor onderhoud stekkertje terug in en beginnen rijden. Na 500m viel men gas weg, en kon niet meer starten. Niks meer.
Naar de garage geslepen, en daar hebben ze gezien dat alles vol zat met roetsmurrie.
Kosten ? nieuwe EGR en onderhoud = +/- 900€ !!!

Heb direct daarna 2 platen van 2,5mm alu gemaakt waarmee ik de EGR afsluit. en het stekkertje eruit.
Dus nu is de EGR mechanisch en elektrisch afgesloten.
Works like a charm ! :o

Best als je dit doet ook eens de inlaat kuisen. Het zwarte plastieken stuk dat de lucht van je gasklep verdeelt naar de 4 cilinders.

Weet er trouwens iemand een how to hoe je de collector er volledig uithaalt ? kwestie dat ik hem GRONDIG kan kuisen.

Geplaatst: 11.10.2011 - 13:29
door Schorpioen
Jé Lé schreef:Heb vorig jaar ook een V50 2.0D gekocht met 185.000km.
Door de weinige lange ritten en de koude buitentemperatuur komt die niet op temperatuur waardoor hij nog meer verstopt geraakt.
En dat is ook de reden van het vervuilen van de EGR klep.
Als je veel korte ritten maakt, waarom dan een diesel?

Geplaatst: 11.10.2011 - 14:25
door Jé Lé
Schorpioen schreef:
Jé Lé schreef:Heb vorig jaar ook een V50 2.0D gekocht met 185.000km.
Door de weinige lange ritten en de koude buitentemperatuur komt die niet op temperatuur waardoor hij nog meer verstopt geraakt.
En dat is ook de reden van het vervuilen van de EGR klep.
Als je veel korte ritten maakt, waarom dan een diesel?
Reed hiervoor met een fiesta 1.25.
Aankoop prijs van de V50 was enrom scherp en qua andere kosten (verbuik/verzekering/...) kwam de volvo zelfs goedkoper.
Als je dan kijkt naar de plek in een fiesta en een v50 snap je het wel he ?

Nuja, EGR afgeblankt met plaatje en stekkertje eruit en die rijdt ook goed :)

nu nog enkel de inlaatcolletor eens reinigen en we kunnen verder.

Als er iemand daarover een how to heeft mag je me altijd geven.
Heb me al rot gezocht en heb al elke schroef gelost die ik kon vinden maar het kreng kwam niet los :D

Geplaatst: 12.10.2011 - 00:37
door V50-Mart
Weet iemand eigenlijk precies wat de gevolgen zijn voor de apk metingen bij een al wat oudere diesel uit 2006? Ik vraag me af hoeveel de waarden verschillen na het afdoppen.

Geplaatst: 12.10.2011 - 00:39
door Ramon&Ramon
Waarom niet gewoon orgineel laten en eventueel de defecte klep vervangen,dan ben je van het probleem af.

Geplaatst: 12.10.2011 - 04:35
door djibber
vandaag de EGR-klep afgesloten en de stekker eruit gehaald. Eindelijk had ik weer eens het gevoel met een Volvo onderweg te zijn ipv een Ford V50 / Volvo Focus. Heb nu weer een rustige draaicultuur van de motor, geen schokkerig rijgedrag meer en bovenal weer plezier met de V50!

Vooral dat laatste was de laatste maanden ver te zoeken. Bedacht me vanmiddag dat ik dit veel eerder had moeten doen.

Wat betreft de roetuitstoot.. zolang je de motor op de juiste manier gebruikt zal de uitstoot binnen alle grenzen vallen die gesteld worden bij een APK/TüV. Of het wel of niet mag; tja, dat is voor iedere rijder om zelf te beoordelen. Ik ga voor een prettige reiswagen en daar hoort geen gestotter bij.

Geplaatst: 12.10.2011 - 08:14
door Jé Lé
Ramon&Ramon schreef:Waarom niet gewoon orgineel laten en eventueel de defecte klep vervangen,dan ben je van het probleem af.
Defecte klep kost 300€, afdekken kost je een aluminium plaatje, half uurtje en vuile handen.

Ik weet wel wat te kiezen hoor :)
En zo'n simpele methode veranderd je hele motor.

Rij nu al twee maand terug met de EGR klep (moest naar de keuring) en heb niks dan probleme...
Dit weekend terug dicht doen, kijk er al naar uit :)