Pagina 1 van 1
Probleem met inhouden, schokken bij schoonbranden roetfilter
Geplaatst: 12.10.2011 - 21:03
door LiGHTNiNG1979
Ik zit dus met het volgende probleem,
Als de auto (S40, 2.0 D, my2007) het roetfilter gaat schoonbranden, dan merk ik dat heel erg aan het rijgedrag van de auto.
De auto houdt dan duidelijk in en soms is het zo erg dat de hele auto gaat schokken, cq bokken. Lijkt alsof er iemand op de rem trapt.
Ook loopt de motor stationair ook niet helemaal trillingvrij, je ziet het motorblok af en toe even extra schudden. Dit voel ik ook in de auto zelf, het extra getril.
Egr klep is al vervangen, inlaat schoongemaakt, etc.
Het is trouwens ook zo dat er geen foutmeldingen in de computer staan.
Maar de auto rijdt echt niet prettig.
Ook heb ik het vermoeden dat de turbo zijn langste tijd gehad heeft, bij een koude start hoor je een duidelijk metaalachtig, schrapend geluid.
En het massa vliegwiel trilt ook bij 2000 toeren als ik vol op het gas ga onder de 2000 toeren in IV of V... Volgens de garage kan het vliegwiel helemaal niet trillen...
Nu is mijn vraag dus, wat kan de oorzaak zijn van dat belachelijke gedrag van de motor bij het schoonbrand proces...??
Want ik ben nu zo ongeveer aanbeland bij het punt dat ik de auto wil inruilen omdat ik er klaar mee ben na een half jaar ellendig rondrijden in deze auto....

Geplaatst: 13.10.2011 - 00:42
door Mickyman
Nou, das heel simpel te beantwoorden, je roetfilter is aan vervanging toe.....
km stand 150-200.000?
Geplaatst: 13.10.2011 - 20:38
door LiGHTNiNG1979
Ja zo ongeveer, 148k.
Wel grappig trouwens, de garage wilde het roetfilter niet vervangen bij aankoop auto, 135k , want roetfilter mocht niet vervangen worden door de lease maatschappij.
Ze gaan aankomende dinsdag de verstuivers eruit halen on ze te laten testen...
Maar ze zegen ook dat het normaal is dat je de turbo gaat horen bij deze kilometerstand... Ik vind dat onzin, mijn vorige auto, een vw passat met 230k op de teller, heeft nooit bijgeluiden gegeven van de turbo.
Geplaatst: 14.10.2011 - 09:18
door Thamar
http://www.volvocars.com/nl/Documents/O ... V50_04.pdf
Volgens onderhoudslijst van Volvo moet filter vervangen worden bij 120k. Soit, zijn mensen die er langer mee doorrijden beetje afhankelijk van hun rijgedrag.
Ik plan ook door te gaan tot hij lastig doet, doe toch veel snelweg dus ding heeft tijd genoeg om te regenedingens. En als hij "op" is dan gaat hij ervanonder, weg met de rotfilter.
Geplaatst: 15.10.2011 - 13:30
door tjompe
Thamar schreef:http://www.volvocars.com/nl/Documents/O ... V50_04.pdf
Volgens onderhoudslijst van Volvo moet filter vervangen worden bij 120k. Soit, zijn mensen die er langer mee doorrijden beetje afhankelijk van hun rijgedrag.
Ik plan ook door te gaan tot hij lastig doet, doe toch veel snelweg dus ding heeft tijd genoeg om te regenedingens. En als hij "op" is dan gaat hij ervanonder, weg met de rotfilter.
Hoe ga je dat verkopen bij de keuring ???
Geplaatst: 16.10.2011 - 10:56
door Thamar
Alsof ze het gaan zien...
En ik dacht ergens gelezen te hebben dat't niet noodzakelijk voor auto's voor 01-01-2010.
Mannen van Apec hebben me verzekerd dat't geen probleem is...
Geplaatst: 16.10.2011 - 11:06
door Mickyman
lijkt mij ook niet, als je de juiste emissie waarden maar haalt en de auto niet te veel walmt.
Geplaatst: 21.10.2011 - 01:14
door LiGHTNiNG1979
Verstuivers zijn inmiddels nagekeken.
Mankeerde niets aan, probleem is dus nog niet opgelost....
Geplaatst: 24.10.2011 - 20:48
door LiGHTNiNG1979
Probleem is bijna opgelost, de auto wordt ingeruild op een Audi A3 Sportback.
Zal blij zijn als ik verlost ben van deze auto. Erg jammer, de auto op zich is erg mooi, maar ik ben het vertrouwen kwijt in de auto.
Weet niet of er in de toekomst nog een volvo zal komen.
Geplaatst: 24.10.2011 - 21:20
door sanco
Das wel aardig rigoreus als ik zo vrij mag zijn.
Weet je zeker dat de A3 wel probleemvrij is? Begrijp me niet verkeerd, ik hoop voor jou natuurlijk van niet, maar ik bedoel alleen dat je niet ten koste van alles nu maar zo snel mogelijk iets anders moet kopen. Ook dan blijft het altijd weer afwachten. Hoe lang heb je overigens (zelf) in deze getunede auto gereden?
Hoe dan ook: een wijs besluit gewenst en mocht het doorgaan: geluk ermee!
Geplaatst: 24.10.2011 - 22:13
door Thamar
Je hebt dan ook een ex-leasing gekocht, en zoals we allemaal weten is niet iedereen even zuinig op de auto van de baas...
Geplaatst: 24.10.2011 - 22:24
door Mickyman
A3 sportback, top wagen heb ik er ook 1 van gehad, veel plezier aan gehad en geen problemen..
veel plezier met je oplossing!!
Geplaatst: 24.10.2011 - 22:27
door bart simpson
zou de Rica upgrade niet een oorzaak geweest kunnen zijn?
Geplaatst: 25.10.2011 - 00:26
door Ramon&Ramon
LiGHTNiNG1979 schreef:Probleem is bijna opgelost, de auto wordt ingeruild op een Audi A3 Sportback.
Zal blij zijn als ik verlost ben van deze auto. Erg jammer, de auto op zich is erg mooi, maar ik ben het vertrouwen kwijt in de auto.
Weet niet of er in de toekomst nog een volvo zal komen.
Met welke motor?de A3?
Geplaatst: 25.10.2011 - 07:40
door bart simpson
de 2.0D van VAG kent relatief veel meer problemen dan de 2.0D van Volvo/PSA
Geplaatst: 25.10.2011 - 10:59
door LiGHTNiNG1979
We zullen zien.
Het hele probleem is gewoon het feit dat ik helaas het vertrouwen in de auto kwijt ben.
En gen enkele auto is geheel probleemloos of storingsvrij, ook een Audi niet of en Toyota...
En de S40 had bij de aankoop al het probleem van onregelmatig stationair lopen. Het probleem met het regenereren zat er voor de chip van rica al in. En het grootste probleem is dat ie bij één koude motor al gaat regenereren. Dat mag helemaal niet, dat ie daarbij ook nog eens vreselijk gaat inhouden is één bijkomstig probleem.
De garage kan het probleem niet vinden, bij volvo zelf weten ze het ook niet. En daarbij komen ook nog de problemen met één slippende koppeling, trillend vliegwiel en hoorbare turbo als ie koud is. Al met al teveel dingen die niet goed zijn. En aan de laatste drie problemen gaat de garage niets doen omdat dat normale slijtage is... Zeggen ze...
En dan is het mij gewoon klaar, vertrouwen is weg. Dan zit er maar één ding op, een andere auto. En ik heb voor deze volvo altijd vw gereden en nooit echte problemen gehad.
Dus vandaar mijn beslissing om deze hele mooie volvo in te ruilen op een audi a3 sb (zonder dpf) Tis zonde, er moet altijd weer (teveel) geld bij...
Geplaatst: 25.10.2011 - 21:26
door Mickyman
bart simpson schreef:de 2.0D van VAG kent relatief veel meer problemen dan de 2.0D van Volvo/PSA
dat is alleen de pompverstuiver variant en niet de latere commonrail, die heeft helemaal geen bekende problemen
Geplaatst: 25.10.2011 - 21:30
door D5R-Design
Succes met Pon.....
Geplaatst: 27.10.2011 - 11:08
door LiGHTNiNG1979
Dank u!
Vandaag is de laatste dag dat ik met de S40 rond rij.
Vanavond neem ik de A3 mee naar huis.
Ik wens jullie allen veel succes en rijplezier met jullie Volvo's!!
Het was gezellig en informatief om hier op het forum rond te snuffelen.
Ik groet jullie !!

Geplaatst: 27.10.2011 - 19:57
door sanco

terug, enne je toegang wordt niet geweigerd met een ander merk op de stoep hoor...
Jij meer succes en plezier met de nieuwe A3 en de volgende eigenaar veel sterkte natuurlijk....