Vervanging voor mijn V70-T5 wordt V70-2.0D?

Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Ik ben zoekende om mijn V70-T5 bj.2000 te vervangen. Nu ik meer kilometers maak voor woon-werkverkeer, en de T5 fantastisch maar ook erg dorstig rijd, ben ik zoekende naar een nieuw model V70 2.0 diesel. Heb van medeformleden al begrepen dat het een fijne auto is om te rijden. Natuurlijk is het fors inleveren qua prestatie. Uit diverse testverslagen blijkt dat het in de praktijk best meevalt en deze diesel flot mee kan komen in het dagelijke verkeer. Zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten bij mijn zoektocht en wanneer moet de distributieriem vervangen worden? Mijn huidige V70 is van de eerste generatie van het voorlaatste model. Daar heb ik wel wat mankementjes mee gehad die keurig verholpen zijn. Toch bekruipt mij het gevoel dat je beter de eerste modellen moet laten staan en de eerste facelift moet afwachten om de kinderziektes te ontlopen. Is dat bij dit model ook zo, of zijn de ervaringen van het eerste uur ook positief? Ik lees weinig over problemen met dit type auto, kunnen jullie dat bevestigen of ontkennen? Kortom, laat maar komen die info. Alvast dank.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Waarom ga je niet voor een D5? De overgang van een T5 naar een 2.0d is wel erg groot. Heb heel erg lanmg moeten wennen aan de overgang van de V70R naar een S60 D5. Na chippen was het eigenlik pas wat ik ervan had verwacht.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

R-> D5 & T5 aut.-> 20d. Ken best... ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

@ed, woon werkverkeer bestaat voornamelijk uit 60km weg, daar heb ik geen power voor nodig. Verder is een D5 weer dorstiger dan de 2.0 en daar is het me meer om te doen. Valt het me toch nog tegen dan kan tunen ook nog een optie zijn.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ga eerst eens rijden met een 2.0D en beslis dan of je niet toch een good old D5 moet nemen. En met die dorstigheid valt het, althans bij de mijne, heel erg mee.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik denk dat een D5 nauwelijsk of niet dorstiger is dan de 2.0d.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Van de D5 lees ik toch wel wat meer problemen. Die is natuurlijk al wat langer op de markt, maar toch. Ik ben een nette rijder, zeg ik zelf. De tijd van stoplichtsprintjes ben ik lang voorbij, al is de zekerheid van voldoende vermogen altijd fijn. Een gecombineerd verbruik van 5,9l/100km (2.0D) vs 7,0l/100km (D5) betekent wel 3km extra per l. Toen ik de T5 kocht was de brandstof ook al niet goedkoop. Met de huidige prijzen wil ik toch de kosten drukken zonder veel in te leveren qua comfort. Dat gaat dan maar ten koste van prestatie. Maar de hamvraag, wie weet wanneer de distributieriem met waterpomp vervangen moet worden voor de 2.0D?
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Een gecombineerd verbruik van 5,9l/100km (2.0D)
Dat heb ik ook dus......
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Klinkt logisch. Maar en gewaarschuwd mens telt voor twee :D
Nee even serieus: ik snap je overwegingen heel goed. Autorijden wordt steeds maar duurder, echt doorrijden wordt steeds unieker, en dan is de 2.0D natuurlijk een goed alternatief als je de juiste verwachtingen hebt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Verbruik is en blijft sterk afhankelijk van veel factoren. Ik geloof er niets van dat de D5 onder dezelfde omstandigheden hetzelfde verbruik heeft dan de 2.0D. De energielabels zijn hooguit een indicatie, maar daarmee kun je wel onderling vergelijken, toch? Dan is de 2.0D met een B label gewoonweg zuiniger dan de 2.4 of D5 lijkt me.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
v70bio
3rd Gear member
Berichten: 488
Lid geworden op: 01.07.2008 - 08:51
Locatie: Flevoland

met de 2.0d bedoel je de D3?
V40 D2 momentum,business pack pro '14
V70 D3 '11 GT, LE, Luxery Line, Driver Support Line, Comfort Pack, R-design styling Pack
V40 D3 my13 Intro
V70 2.5T '10 summum & C30 1.6 '10 momentum
V40 1.9 115pk
V40 1.9 102pk
850 2.5 20V
340 1.4
343 1.4
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

De mijne rolt hoofdzakelijk 100 km/u, 80 km/u en stadsverkeer. Ik ben een vaste gebruiker van de CC en maak er een sport van om hem zo zuinig mogelijk te laten rollen. Geloof het of niet, gewoon 1:19 als gemiddeld verbruik.

In de vakantie, met 1600 kilo Hobby aan de haak, 1:11.
Aanstaande zaterdag, op de Autobahn, gaan we dus even niet letten op het verbuik maar lekker doorrijden. Ik verwacht dan 1:13 - 1:15.

En met zulke cijfertjes doet hij echt niet onder voor een 2.0D, of ben ik nu eigenwijs? :dontknow:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

v70bio schreef:met de 2.0d bedoel je de D3?
Neen, de 2.0d is een 4 cilinder. 100 kw / 136 pk
De D3 is een 5 cilinder (afgeleid van de D5 maar herleid naar 2-liter) 120 kw / 163 pk

@: V70/2.4D/2003 ; Ik zou toch mischien voor de D3 gaan. Dit louter en alleen voor het rijplezier dat je met deze motor ondervind , te opzichte van de 2.0d. ook het schakelen verloopt bij de D3 boterzacht, terwijl dit met de 2.0d niet zo lekker gaat. Ik had onlangs als vervangwagen zo'n 2.0d en dit viel me nogal tegen, tevenes heb ik deze opmerking over het schakelen en vermogen nog al eens gehoord.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

wat een geneuzel over verschil in verbruik,en de kosten van of een D5 of
2.0d.
bij ong. 30.000km/pj scheelt dat nog geen 500 pj.
dat is €41,00 p/mnd.
ik weet niet wat je moet bijbetalen op een door jou begeerde aut,en dat hoef ik ook niet te weten,maar ik schatdat je zo €20.000,00 verder bent.
ik wil de afschrijving niet weten,als je het over kosten hebt......
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

toppertje, +1
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9296
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

V70/2.4D/2003 schreef:
Een gecombineerd verbruik van 5,9l/100km (2.0D)
Dat heb ik ook dus......
D5 hier doet 5,4l/100km. Het verschil in 2.4D en D5 was 2 jaar geleden heel klein, weet niet hoe dat met de nieuwe V70 zit nu?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

een D5 van 2009/2009 doet zomaar > 7ltr op 100km
Volvo for life
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

bart simpson schreef:een D5 van 2009/2009 doet zomaar > 7ltr op 100km
daar kun je bijna een T5 voor rijden 8)
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

van 1999?
Volvo for life
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Tja, en dan te bedenken dat ik krap 20k per jaar ga rijden, tel uit je voordeel. Feit blijft dat je met de 2.0D prima vooruit komt tegen acceptabele kosten en prestatie niveau. Er is een toenemende vraag naar zuiniger auto's, dat is niet voor niets. het gaat om een gebruikte occassion, het nieuwe model spreekt me aan, de D3 is voor mijn budget nog te kort op de markt. Mijn vorige auto was een V70 2.5 Europa met ook 100kW vermogen. Ik weet dus wat ik kan verwachten.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”