Gisteren, bij de voorcontrole voor de 260.000km beurt, vond ik wat speling op de draagarmrubbers (linksvoor meer dan rechtsvoor).
Een paar vragen:
- Hoeveel speling is normaal? Ik kon de arm redelijk makkelijk zo'n halve centimeter bewegen met een forse schroevendraaier als koevoet.
- Is rubbers vervangen net zo duurzaam als nieuwe armen? Zo ja, wie heeft een paar oude armen liggen zodat ik die vast van nieuwe rubbers kan laten voorzien? Als je wil, krijg je mijn oude armen retour.
- Iemand hier ervaring mee? Is alles meteen weer op orde.
Ik heb in het verleden door een zgn. Volvo-specialist imitatie draagarmen laten monteren en heb hier tot op de dag van vandaag spijt van als haren op mijn hoofd. Toen ze er net onder zaten, reed hij weer als nieuw, maar nu zijn de problemen alweer terug. En dat na zo'n 30.000 km.
Ik zou je willen adviseren de huidige draagarmen te voorzien van originele rubbers.
Ik heb hetzelfde advies als Oceanracer, ik heb ook zeer slechte ervaringen met neppers onder de S40. Binnen een halfjaar speling! Godzijdank onder garantie vervangen, maar toch. Als je ze op eigen kosten moet vervangen ben je direct je voordeel weer kwijt.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
gewoon 2 komplete draagarmen bij de dealer halen.
de ze kosten je de kop niet,ikgeloof dat ik €130,00 p/st
kwijt was,en dan zelf monteren,is een klusje van niets.
Bij de dealer kosten 2 nieuwe draagarmrubbers € 400,00 inclusief montage en uitlijnen. Voor € 200,00 meer heb je een compleet nieuwe set. Ik heb toevallig vorige maand een prijsopgave gedaan. Zelf doen is dan wel zo voordelig.
Er zijn via de zoekmachine ook heel wat topics te vinden over mensen die alleen de rubbers hebben vervangen door volkernrubber. Als je zoekt op draagarm moet je een eind kunnen komen lijkt me.
Schijnt wel een hele klus te zijn met enig risico als je de verhalen zo leest.
Maar na goed lezen weet je wel welke zaken je kunt verwachten en wat je nodig hebt.
Om de voorste bus eruit tekrijgen moet je eerst de stalen pen verwijderen, als het rubber slecht is kun je dit als volgt doen;
span de pen in een flinke bankschroef en draai flink aan de draagarm met enige aandrang zal het rubber kapot gaan en de pen zal los komen.
dan het gedeelte vd de bus die deels uitsteekt (door de vorm vd draagarm) goed schoon maken met een staalborstel, dan de draagarm met een stalenbus ondersteunen (groen vlak op de foto) en met een andere andere stalen bus de draagarm bus eruit drukken met behulp van een zware bankschroef, je moet wel even de juiste diam. vinden van de gereedschaps bussen.
De rode pijl geeft aan hoe de oude eruit moet en ook hoe de nieuwe erin moet, bij de achterste bus eerst even de maat opmeten hoeveel die uitsteekt, en de nieuwe weer op deze maat terug zetten.
Let goed op hoe de voorste bus zit want hij kan op veel manieren fout, en maar op een manier goed, als die fout zit krijg je de wagen niet uitgelijnd.
De platte kant vd pen moet haaks tov van de draagarm staan, tevens moeten de afgeschuinde kanten naar de fuseekogel wijzen
Als je eenmaal de oude bussen eruit hebt is het zaak om de draagarm goed schoon te schuren zodat de nieuwe bussen er niet al te moeilijk ingaan, probeer in geen geval de oude bussen met de nieuwe erin te drukken want dan beschadigen de nieuwe, de oude moeten er echt eerst uit zijn.
Het beste is om orginele bussen erin te doen, als ik het goed heb zijn het geen olie gevulde meer
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Speling hebben ze allemaal, zelf nieuwe, het ligt er ook aan hoeveel kracht je erop zet, als je je stuur helemaal in de hoek draaid zou je zelfs schrikken met nieuwe rubbers, beter is het om het rubber te beoordelen op scheuren
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je zou ook alleen de bussen kunnen vervangen voor de powerflex bussen.
Zijn van PU en dus stugger dan de originele, Stuurt strak maar je levert dan wel comfort in.
kosten iets van een tientje of 3 per kant.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Rippie V70 schreef:Je zou ook alleen de bussen kunnen vervangen voor de powerflex bussen.
Zijn van PU en dus stugger dan de originele, Stuurt strak maar je levert dan wel comfort in.
kosten iets van een tientje of 3 per kant.
Ik zou ze gewoon vervangen Marcel. Door het verschil in speling krijg je zoekerig weggedrag, en een groter nadeel is dat de banden scheef gaan afslijten.. Als ze goed zijn heb je wel wat "flex", maar als ze verder kunnen bewegen moet je ze gewoon vervangen.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000 Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007 Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Ik heb de rubbers van de S60 destijds vervangen voor powerflex. Ik heb ook een rapportage gemaakt daarvan. Is een lekker klusje om te doen, met name het afbranden van het rubber. Lijkt simpel totdat je ermee bezig bent. Zou dat niet nog een keer doen. Nu heb ik de vaste originele rubbers (politierubbers, de gele) gemonteerd. De uitlijning is daarmee een stuk preciezer, minder trekken in het stuur en ook het stuurgevoel iets lekkerder. Het comfort is wel een heel klein beetje minder. Deze rubbers slijten in elk geval een stuk minder dan de oliegevulde (origineel). Ik heb ze er bij de dealer laten inpersen. Met een bandschroef ga je dat bij lange na niet redden, en de positie is ook heel erg belangrijk. Zij hebben een speciaal apparaat om de bus precies goed te positioneren.
Wat je nog even kunt uitzoeken is of de draagarmen van de S80 niet in basis hetzelfde zijn als van de S60/V70. Kan me voorstellen dat de rubbers anders zijn, maar de arm hetzelfde en dat ze daarom een ander artikelnr hebben.
Uit- en inpersen zou ik ook niet zelf gaan doen, dat mag de dealer/specialist doen.
Ik heb even in Vida gekeken. De S80 nummers voor de rubbers (voor en achter), fusee en stabilisatiestang zijn gelijk aan de V70. De enige reden die ik dan ook kan bedenken waarom de draagarmen van de S80 een ander nummer hebben dan de V70 is vorm/materiaal/... van de draagarm zelf. Niet uitwisselbaar dus. (Zou je zomaar voor niks op de koffie gekomen zijn ).
Is natuurlijk nooit voor niks. Gezelligheid is ook wat waard!
Wat misschien nog zou kunnen verschillen zijn de aanslagbusjes voro de stuuruitslag. Wellicht dat deze anders zijn, en daarom ook een ander art nr. Maar ik dacht dat de draagarmen zonder deze aanslagen worden geleverd.
edraket schreef:Ik heb de rubbers van de S60 destijds vervangen voor powerflex. Ik heb ook een rapportage gemaakt daarvan. Is een lekker klusje om te doen, met name het afbranden van het rubber. Lijkt simpel totdat je ermee bezig bent. Zou dat niet nog een keer doen. Nu heb ik de vaste originele rubbers (politierubbers, de gele) gemonteerd. De uitlijning is daarmee een stuk preciezer, minder trekken in het stuur en ook het stuurgevoel iets lekkerder. Het comfort is wel een heel klein beetje minder. Deze rubbers slijten in elk geval een stuk minder dan de oliegevulde (origineel). Ik heb ze er bij de dealer laten inpersen. Met een bandschroef ga je dat bij lange na niet redden, en de positie is ook heel erg belangrijk. Zij hebben een speciaal apparaat om de bus precies goed te positioneren.
Wat je nog even kunt uitzoeken is of de draagarmen van de S80 niet in basis hetzelfde zijn als van de S60/V70. Kan me voorstellen dat de rubbers anders zijn, maar de arm hetzelfde en dat ze daarom een ander artikelnr hebben.
En dat verhaal met politierubbers blijft grappig(niet dat ik je niet geloof)
Bij mijn vraag naar politierubbers zitten de mannen bij de dealer mij wat glazig aan te kijken, halen de schouders op en zeggen (Jochem Meijer modus aan)Ik snap d'r niks vaaan(Meijer modus uit)
Maw men weet niet welke rubbers ik bedoel en om er van af te zijn zegt men de modificatie is doorgevoerd voor alle rubbers.