Pagina 1 van 5
winterbandjes eronder, hmmm, aanhaalmoment?
Geplaatst: 14.10.2011 - 22:35
door curtiss
Help me nog even, ik ben het aanhaalmoment voor de velgen weer kwijt (zal het toch eens opschrijven...)
Cheers.
GERT
Geplaatst: 14.10.2011 - 22:48
door Oceanracer
140 Nm
Geplaatst: 14.10.2011 - 23:04
door 945i
Staal of LM... :razz:
Geplaatst: 14.10.2011 - 23:04
door Oceanracer
Beide 140 Nm.
Geplaatst: 14.10.2011 - 23:08
door curtiss
Thor

Tks OR!
Geplaatst: 15.10.2011 - 10:44
door Hans oet Twent
Is 140NM niet teveel? Ik haal LM aan met 120NM en staal met 130NM??? Sorry ik ben geen techneut, in het verleden deed ik dat altied op het gevoel zegmaar. Goed vast en dan nog een keer natrekken.... Dan zaten ze echt goed vast. (Ja ik kreeg ze ook weer los!)
Geplaatst: 15.10.2011 - 10:46
door 945i
Ja! dat is precies goed, jij behoort ook tot de gelukkige met een ingebouwde momentsleutel.

Geplaatst: 15.10.2011 - 11:11
door Edwin
Hans oet Twent schreef:Is 140NM niet teveel? Ik haal LM aan met 120NM en staal met 130NM??? Sorry ik ben geen techneut, in het verleden deed ik dat altied op het gevoel zegmaar. Goed vast en dan nog een keer natrekken.... Dan zaten ze echt goed vast. (Ja ik kreeg ze ook weer los!)
Ja dat deed ik ook altijd, totdat ik een momentsleutel kocht. Wou het toch eens controleren; op mijn manier vastdraaien (vast = vast) en dan eens de momentsleutel op 140 nm erachter aan. Hij klikte gelijk door....
Voor de grap paar nm-etjes erbij gedaan en nog steeds klik......
Ik denk dat ik ze altijd vastzette op " een kwartslag voor dat ie knapt"
Voor m'n gevoel deed ik het niet eens zo heel strak, heb vroeger met sleutelen aan de racefiets wel eens een bout volledig dolgedraaid dus dacht inmiddels wel te weten wat vast of wat te strak is... NOT!! :roll:
Sindsdien toch maar de momentsleutel in gebruik genomen!
instructieboekje geeft 140nm aan en maakt geen verschil tussen staal of LM.
Gr. Edwin
Geplaatst: 15.10.2011 - 12:58
door Oceanracer
Hans oet Twent schreef:Is 140NM niet teveel?
Volvo schrijft deze waarde zélf voor...
Geplaatst: 15.10.2011 - 21:35
door Voorn
Vandaag mijn winterbanden er weer opgelegd.
Kruissleutel gebruikt. Rondom aangetrokken met de hand.
Voel precies wanneer hij lekker vast zit en zodat ik hem de volgende keer ook weer los kan krijgen. En bout meteen weer ffff ingesmeerd met kopervet. Gaat ie tenminste niet vastroesten. Dus geen momentsleutel nodig

Geplaatst: 16.10.2011 - 08:21
door capslock
Hans oet Twent schreef:Is 140NM niet teveel? Ik haal LM aan met 120NM en staal met 130NM??? Sorry ik ben geen techneut, in het verleden deed ik dat altied op het gevoel zegmaar. Goed vast en dan nog een keer natrekken.... Dan zaten ze echt goed vast. (Ja ik kreeg ze ook weer los!)
Hans, ik sluit me bij je aan. LM doe ik ook zo rond de 110-120Nm, De stalen rond de 120-130Nm. Kruislings aanhalen en week later nog eens natrekken. De stalen bouten maar heel licht invetten anders klopt de wrijvingscoefficient niet meer en daarmee het aanhaalmoment.
Het klopt precies Hans wat je zegt. Ze gaan altijd weer prima los. Ooit keer meegemaakt, toen ik de volvo net had, kregen ze in de garage de velgen er niet af! Bouten zaten muurvast. Ze zijn er een uur mee bezig geweest.
Geplaatst: 16.10.2011 - 09:52
door Voorn
Probeer eerst eens met de momentsleutel. Daarna voel je met de kruissleutel hoe vast het zit. Weet je meteen hoe dat voelt.
Makkelijk voor wanneer je onderweg een wiel moet wisselen. Ik neem aan dat je dan de momentsleutel niet in de auto hebt liggen

Geplaatst: 16.10.2011 - 10:03
door Iroll
De stalen bouten maar heel licht invetten anders klopt de wrijvingscoefficient niet meer en daarmee het aanhaalmoment.
Je moet de bouten en moeren juist altijd goed schoonmaken en invetten/inoliën om het juiste aanhaalmoment te verkrijgen. Zonder/niet voldoende invetten krijg je dus niet de juiste Nm's overgebracht op de bouten omdat teveel wrijvingsweerstand dat verhinderd.
Zo staat het beschreven in alle manuals voor bouten en moeren waarvoor een voorgeschreven aanhaalmoment geldt.
Geplaatst: 16.10.2011 - 10:50
door capslock
Klopt, als je super schoonmaakt en smeert neemt de wrijving af. Haal je aan met het voorgeschreven moment, dan wordt de bout een stuk meer voorgespannen en daardoor opgerekt. Er zal waarschijnlijk wel een veiligheidsmarge inzitten. Het ene bedrijf maakt goed schoon, smeert en haalt aan met een flink koppel; het andere bedrijf smeert minder en maakt niet schoon en haalt iets lichter aan.
Mijn ervaring is dat als je ze schoonmaakt en lichtjes invet er geen 140Nm op hoeft.
Geplaatst: 20.10.2011 - 11:46
door Drewster
'krak' en dan een halve slag terug...
nee, gekheid, mij is geleerd dat 110 Nm voor lichtmetaal voldoende is, wel even schoonmaken en insmeren met kopervet.
Geplaatst: 20.10.2011 - 12:33
door VolvoTech
Buiten alle aanhaalmomenten (welke je ook kiest) is mij geleerd door een ouwe volvo rot : Zet vast (met Nm's die je kiest) en laat afkoelen!
Ja.. afkoelen. Bouten worden flink heet van het aandraaien en zetten uit. Waardoor de wrijving (al eerder genoemd hierboven) flink toe neemt en er eerder dan gewenst het aanhaalmoment optreedt!
Na afkoelen nog 1x alles kruislings controleren!
Geplaatst: 20.10.2011 - 12:45
door t5power
Ik controleer even na de 1e rit nog even alles. Je kunt ze dan idd altijd nog een klein stukje aandraaien.
Geplaatst: 20.10.2011 - 13:03
door 945i
Je kan het ook overdrijven natuurlijk, van die paar slagen onder spanning worden die bouten niet heet hoor.
Geplaatst: 20.10.2011 - 13:16
door VolvoTech
945i schreef:Je kan het ook overdrijven natuurlijk, van die paar slagen onder spanning worden die bouten niet heet hoor.
Zou je voor de lol eens moeten voelen...
Geplaatst: 20.10.2011 - 13:29
door 945i
Kan niet toch, zitten in de naaf.. :razz: