STC werking

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Het instructieboekje maakte mij aan het twijfelen. Als de STC ingeschakeld is wordt er bij wielspin ingegrepen door het systeem door het koppel te verminderen. Houdt dit dan ook in dat er wellicht al wordt ingegrepen (lees: vermogen afgeknepen) nog vlak voordat de boel gaat spinnen?
Ik had de STC gisteren eens uitgeschakeld en daarna plankgas weggereden en voor mijn gevoel leek de auto sneller te accellereren, zonder wielspin.
Terugredenerend dacht ik dat dat dan ook wel zou kunnen, als je dus zelf als STC fungeert, dus precies genoeg gas dat je voluit optrekt, maar ook weer niet nèt teveel dat de wielen gaan spinnen.

Werkt het inderdaad zo of zou er geen verschil zitten in het maximaal beschikbaar staande en te benutten vermogen met de STC aan of uit?

Gr. Edwin
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Als je echt hard wil rijden moet je geen FWD hebben. Tot die tijd (dat je het licht gezien hebt), doe het rustig aan, dan breekt het lijntje niet. :D
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
V70 classic
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28

Met droog weer zul je zonder sneller zijn.
Bij een nat wegdek zal de gem rijder sneller zijn als het aan staat.
Zelf zet ik het zelden uit.
De 70 trek je in de 2 e trap nog vol in de track's op een droge weg.
Dan is het toch fijn als de electronica ingrijpt, ik weet nl. niet of moeders van slip gediend is.

Grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9334
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Zou hij kunnen zien dat de auto gaat spinnen? Denk dat hij dat pas door heeft als het ook echt gebeurd, en dat je dus altijd het volle vermogen hebt.
Vorig jaar merkte ik dat hij zonder STC naar de stoepranden trekt op sneeuw, toen ik hem weer aan zette bleef hij mooi rechtdoor gaan. Toch apart hoe zoiets zijn werk doet.
Oja, 3 weken terug toen het regende had ik bij 70km/u in de 3 nog wielspin, toen greep meneertje ook maar even in haha.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
V70 classic
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28

Het werkt via de ABS sensors.
Dus door vergelijk merkt hij slip op.
De max tractie heb je met minimale wiel spin.
Kortom.
Een goede chauffeur zal er weinig voordeel van hebben.
Maar in extreme gevallen helpt het je en dat kan schade of ellende voorkomen.
Daarom is het bij de "super" sportwagens ook gedeeltelijk of volledig uit te schakelen.
Want er is niets zo leuk als het rijden in de marge.
En ja, als je dat echt wilt koop je geen Volvo.

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

945i schreef:Als je echt hard wil rijden moet je geen FWD hebben. Tot die tijd (dat je het licht gezien hebt), doe het rustig aan, dan breekt het lijntje niet. :D
:roll:

Weer zo'n opmerking die kant noch wal raakt. Hard rijden gaat prima met FWD. Ik vraag me iedere keer weer af waar jij de "wijsheid" vandaan haalt....
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ervaring. Of jij rijdt als een watje, of er komt geen 300+ op je voorwielen, of je hebt een hele sterke stuurdemper. :)
Maar goed hoeken gaat niet met zoveel vermogen op de voorwielen, je wordt voorbijgereden bij elke bocht door een RWD met de helft aan vermogen.

(vriendelijk bedoeld hoor!) ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

945i schreef:Ervaring. Of jij rijdt als een watje, of er komt geen 300+ op je voorwielen, of je hebt een hele sterke stuurdemper. :)
Maar goed hoeken gaat niet met zoveel vermogen op de voorwielen, je wordt voorbijgereden bij elke bocht door een RWD met de helft aan vermogen.

(vriendelijk bedoeld hoor!) ;)
Nu zeg je het op een andere manier. Goed hoeken met zoveel vermogen op de voorwielen is iets anders dan "gewoon" hard rijden :wink:

Ik kan prima hard rijden met FWD. In de bochten doe ik iets rustiger aan, aangezien dan inderdaad STC wel eens ingrijpt.
Maar als ik na de bocht het gas weer vol intrap, is de RWD met de helft aan vermogen nergens meer te bekennen :D
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Rechtuit hard rijden is toch niks aan? Vind ik tenminste..Volgens mij had ik geen AWD geschreven toch..? ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

945i schreef:Rechtuit hard rijden is toch niks aan? Vind ik tenminste..Volgens mij had ik geen AWD geschreven toch..? ;)
Ja hoor, ik vind het heerlijk om net na een bocht vol op het gas te gaan.
Ach, ieder rijdt op zijn eigen manier, lijkt me.

En ik heb ook geen AWD geschreven, hoor O:)
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
witte480
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 12.10.2008 - 20:48

Met gechipte AWD D5 brand het lampje ook als je volgas geeft hoor :D
Volvo 854 Alter I 2,5 20V 601
Volvo 244 DL 1981 B230FD
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ja jongens, tractie blijft het probleem met FWD. Het is niet anders. ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

945i schreef:Ja jongens, tractie blijft het probleem met FWD. Het is niet anders. ;)
mwoah,
als ik achteruit rijd met mijn FWD,heb ik traktie zat.
geen glans zonder wrijving
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

:)

200 pk op de voorwielen is wel maximaal voor een grote auto.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1671
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

945i schreef::)

200 pk op de voorwielen is wel maximaal voor een grote auto.
onzin, goede banden dan 300pk rica geen probleem in 95% van de dagen

Michel SP3 , of de conti 5p
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ja hehe, maar waarom mensen 300 pk in een auto willen waarin je ze niet allemaal kan benutten, is mij een raadsel.
Vermogen moet je op de weg kunnen brengen onder elke omstandigheid, bocht uit, gas erop.
Bij een FWD wordt het vermogen dusdanig geknepen dat een RWD met de helft van het vermogen sneller is.

Maar jij hebt 90%-10% awd....:) Dat scheelt...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1671
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

945i schreef:Ja hehe, maar waarom mensen 300 pk in een auto willen waarin je ze niet allemaal kan benutten, is mij een raadsel.
Vermogen moet je op de weg kunnen brengen onder elke omstandigheid, bocht uit, gas erop.
Bij een FWD wordt het vermogen dusdanig geknepen dat een RWD met de helft van het vermogen sneller is.

Maar jij hebt 90%-10% awd....:) Dat scheelt...
de volvo AWD is perm 90-10 , max 50-50 , haldex

Maarre ik had het over de kapotte T5, dat chippen merk je dus enorm hoor in acceleratie en wielspin echt maar zelden op natte dagen, scheelt echt in acceleratie en ongechipte T5 zo goed als geen wielslip en dat is al 250pk

moet je maar eens in rijden tov 200pk , verschil merkt iedereen.
of je daar dan ook voor wilt betalen is een andere zaak
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Gebruikersavatar
V70 classic
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28

crackedtooth schreef:
945i schreef::)

200 pk op de voorwielen is wel maximaal voor een grote auto.
onzin, goede banden dan 300pk rica geen probleem in 95% van de dagen

Michel SP3 , of de conti 5p
Die bandjes hebben indeed veel grip.
Toch laat ik de volgende ronde mich HP prem monteren.
Dit om de AWD en GT wat te ontlasten.
Al hebben die het relatief makkelijk omdat ik enkel vanuit een rollende start in 2 en lock-up op het gas ga.
Ik blij wat dat betreft voorzichtig mat deze ralle systemen.
Overgens vindt ik dat trac's een wegrij hulp.
Wil je echt met je FWD op het gas monteer dan een LS diff.

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1671
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

wat heeft MTE met jouw auto gedaan ?
:p
Zelf altijd bewust handbak, geatronic blijf zwakke schakel bij veel pk bij volvo. En goede banden maakt veel uit inderdaad, kost wat maar goede tractie en goede slijtvastheid bij die twee
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Gebruikersavatar
V70 classic
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28

crackedtooth schreef:wat heeft MTE met jouw auto gedaan ?
:p
Nog niet genoeg :P
We zijn nu halverwege, maar ik trek hem nu al simpel in de track's.
Maar dit zal niet meer worden omdat het koppel in de eerste 3 trappen is begrenst.
Juist om het een beetje heel te houden.
En valt ie op straat laten we hem up- graden zodat ie meer koppel aan kan.

Nie prullen :evil:

Grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”