Het instructieboekje maakte mij aan het twijfelen. Als de STC ingeschakeld is wordt er bij wielspin ingegrepen door het systeem door het koppel te verminderen. Houdt dit dan ook in dat er wellicht al wordt ingegrepen (lees: vermogen afgeknepen) nog vlak voordat de boel gaat spinnen?
Ik had de STC gisteren eens uitgeschakeld en daarna plankgas weggereden en voor mijn gevoel leek de auto sneller te accellereren, zonder wielspin.
Terugredenerend dacht ik dat dat dan ook wel zou kunnen, als je dus zelf als STC fungeert, dus precies genoeg gas dat je voluit optrekt, maar ook weer niet nèt teveel dat de wielen gaan spinnen.
Werkt het inderdaad zo of zou er geen verschil zitten in het maximaal beschikbaar staande en te benutten vermogen met de STC aan of uit?
Gr. Edwin
STC werking
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Als je echt hard wil rijden moet je geen FWD hebben. Tot die tijd (dat je het licht gezien hebt), doe het rustig aan, dan breekt het lijntje niet. 

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- V70 classic
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28
Met droog weer zul je zonder sneller zijn.
Bij een nat wegdek zal de gem rijder sneller zijn als het aan staat.
Zelf zet ik het zelden uit.
De 70 trek je in de 2 e trap nog vol in de track's op een droge weg.
Dan is het toch fijn als de electronica ingrijpt, ik weet nl. niet of moeders van slip gediend is.
Grts Ronald
Bij een nat wegdek zal de gem rijder sneller zijn als het aan staat.
Zelf zet ik het zelden uit.
De 70 trek je in de 2 e trap nog vol in de track's op een droge weg.
Dan is het toch fijn als de electronica ingrijpt, ik weet nl. niet of moeders van slip gediend is.
Grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
V70 T6 AWD MTE
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9334
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Zou hij kunnen zien dat de auto gaat spinnen? Denk dat hij dat pas door heeft als het ook echt gebeurd, en dat je dus altijd het volle vermogen hebt.
Vorig jaar merkte ik dat hij zonder STC naar de stoepranden trekt op sneeuw, toen ik hem weer aan zette bleef hij mooi rechtdoor gaan. Toch apart hoe zoiets zijn werk doet.
Oja, 3 weken terug toen het regende had ik bij 70km/u in de 3 nog wielspin, toen greep meneertje ook maar even in haha.
Vorig jaar merkte ik dat hij zonder STC naar de stoepranden trekt op sneeuw, toen ik hem weer aan zette bleef hij mooi rechtdoor gaan. Toch apart hoe zoiets zijn werk doet.
Oja, 3 weken terug toen het regende had ik bij 70km/u in de 3 nog wielspin, toen greep meneertje ook maar even in haha.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- V70 classic
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28
Het werkt via de ABS sensors.
Dus door vergelijk merkt hij slip op.
De max tractie heb je met minimale wiel spin.
Kortom.
Een goede chauffeur zal er weinig voordeel van hebben.
Maar in extreme gevallen helpt het je en dat kan schade of ellende voorkomen.
Daarom is het bij de "super" sportwagens ook gedeeltelijk of volledig uit te schakelen.
Want er is niets zo leuk als het rijden in de marge.
En ja, als je dat echt wilt koop je geen Volvo.
Grts
Dus door vergelijk merkt hij slip op.
De max tractie heb je met minimale wiel spin.
Kortom.
Een goede chauffeur zal er weinig voordeel van hebben.
Maar in extreme gevallen helpt het je en dat kan schade of ellende voorkomen.
Daarom is het bij de "super" sportwagens ook gedeeltelijk of volledig uit te schakelen.
Want er is niets zo leuk als het rijden in de marge.
En ja, als je dat echt wilt koop je geen Volvo.
Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
V70 T6 AWD MTE
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
:roll:945i schreef:Als je echt hard wil rijden moet je geen FWD hebben. Tot die tijd (dat je het licht gezien hebt), doe het rustig aan, dan breekt het lijntje niet.
Weer zo'n opmerking die kant noch wal raakt. Hard rijden gaat prima met FWD. Ik vraag me iedere keer weer af waar jij de "wijsheid" vandaan haalt....
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Ervaring. Of jij rijdt als een watje, of er komt geen 300+ op je voorwielen, of je hebt een hele sterke stuurdemper. 
Maar goed hoeken gaat niet met zoveel vermogen op de voorwielen, je wordt voorbijgereden bij elke bocht door een RWD met de helft aan vermogen.
(vriendelijk bedoeld hoor!)

Maar goed hoeken gaat niet met zoveel vermogen op de voorwielen, je wordt voorbijgereden bij elke bocht door een RWD met de helft aan vermogen.
(vriendelijk bedoeld hoor!)

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Nu zeg je het op een andere manier. Goed hoeken met zoveel vermogen op de voorwielen is iets anders dan "gewoon" hard rijden945i schreef:Ervaring. Of jij rijdt als een watje, of er komt geen 300+ op je voorwielen, of je hebt een hele sterke stuurdemper.
Maar goed hoeken gaat niet met zoveel vermogen op de voorwielen, je wordt voorbijgereden bij elke bocht door een RWD met de helft aan vermogen.
(vriendelijk bedoeld hoor!)
Ik kan prima hard rijden met FWD. In de bochten doe ik iets rustiger aan, aangezien dan inderdaad STC wel eens ingrijpt.
Maar als ik na de bocht het gas weer vol intrap, is de RWD met de helft aan vermogen nergens meer te bekennen

Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Ja hoor, ik vind het heerlijk om net na een bocht vol op het gas te gaan.945i schreef:Rechtuit hard rijden is toch niks aan? Vind ik tenminste..Volgens mij had ik geen AWD geschreven toch..?
Ach, ieder rijdt op zijn eigen manier, lijkt me.
En ik heb ook geen AWD geschreven, hoor O:)
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05
onzin, goede banden dan 300pk rica geen probleem in 95% van de dagen945i schreef:
200 pk op de voorwielen is wel maximaal voor een grote auto.
Michel SP3 , of de conti 5p
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Ja hehe, maar waarom mensen 300 pk in een auto willen waarin je ze niet allemaal kan benutten, is mij een raadsel.
Vermogen moet je op de weg kunnen brengen onder elke omstandigheid, bocht uit, gas erop.
Bij een FWD wordt het vermogen dusdanig geknepen dat een RWD met de helft van het vermogen sneller is.
Maar jij hebt 90%-10% awd....
Dat scheelt...
Vermogen moet je op de weg kunnen brengen onder elke omstandigheid, bocht uit, gas erop.
Bij een FWD wordt het vermogen dusdanig geknepen dat een RWD met de helft van het vermogen sneller is.
Maar jij hebt 90%-10% awd....

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05
de volvo AWD is perm 90-10 , max 50-50 , haldex945i schreef:Ja hehe, maar waarom mensen 300 pk in een auto willen waarin je ze niet allemaal kan benutten, is mij een raadsel.
Vermogen moet je op de weg kunnen brengen onder elke omstandigheid, bocht uit, gas erop.
Bij een FWD wordt het vermogen dusdanig geknepen dat een RWD met de helft van het vermogen sneller is.
Maar jij hebt 90%-10% awd....Dat scheelt...
Maarre ik had het over de kapotte T5, dat chippen merk je dus enorm hoor in acceleratie en wielspin echt maar zelden op natte dagen, scheelt echt in acceleratie en ongechipte T5 zo goed als geen wielslip en dat is al 250pk
moet je maar eens in rijden tov 200pk , verschil merkt iedereen.
of je daar dan ook voor wilt betalen is een andere zaak
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
- V70 classic
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28
Die bandjes hebben indeed veel grip.crackedtooth schreef:onzin, goede banden dan 300pk rica geen probleem in 95% van de dagen945i schreef:
200 pk op de voorwielen is wel maximaal voor een grote auto.
Michel SP3 , of de conti 5p
Toch laat ik de volgende ronde mich HP prem monteren.
Dit om de AWD en GT wat te ontlasten.
Al hebben die het relatief makkelijk omdat ik enkel vanuit een rollende start in 2 en lock-up op het gas ga.
Ik blij wat dat betreft voorzichtig mat deze ralle systemen.
Overgens vindt ik dat trac's een wegrij hulp.
Wil je echt met je FWD op het gas monteer dan een LS diff.
Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
V70 T6 AWD MTE
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05
wat heeft MTE met jouw auto gedaan ?
:p
Zelf altijd bewust handbak, geatronic blijf zwakke schakel bij veel pk bij volvo. En goede banden maakt veel uit inderdaad, kost wat maar goede tractie en goede slijtvastheid bij die twee
:p
Zelf altijd bewust handbak, geatronic blijf zwakke schakel bij veel pk bij volvo. En goede banden maakt veel uit inderdaad, kost wat maar goede tractie en goede slijtvastheid bij die twee
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
- V70 classic
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28
Nog niet genoegcrackedtooth schreef:wat heeft MTE met jouw auto gedaan ?
:p

We zijn nu halverwege, maar ik trek hem nu al simpel in de track's.
Maar dit zal niet meer worden omdat het koppel in de eerste 3 trappen is begrenst.
Juist om het een beetje heel te houden.
En valt ie op straat laten we hem up- graden zodat ie meer koppel aan kan.
Nie prullen :evil:
Grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
V70 T6 AWD MTE