Pagina 1 van 2

STC werking

Geplaatst: 23.10.2011 - 11:37
door Edwin
Het instructieboekje maakte mij aan het twijfelen. Als de STC ingeschakeld is wordt er bij wielspin ingegrepen door het systeem door het koppel te verminderen. Houdt dit dan ook in dat er wellicht al wordt ingegrepen (lees: vermogen afgeknepen) nog vlak voordat de boel gaat spinnen?
Ik had de STC gisteren eens uitgeschakeld en daarna plankgas weggereden en voor mijn gevoel leek de auto sneller te accellereren, zonder wielspin.
Terugredenerend dacht ik dat dat dan ook wel zou kunnen, als je dus zelf als STC fungeert, dus precies genoeg gas dat je voluit optrekt, maar ook weer niet nèt teveel dat de wielen gaan spinnen.

Werkt het inderdaad zo of zou er geen verschil zitten in het maximaal beschikbaar staande en te benutten vermogen met de STC aan of uit?

Gr. Edwin

Geplaatst: 23.10.2011 - 11:47
door 945i
Als je echt hard wil rijden moet je geen FWD hebben. Tot die tijd (dat je het licht gezien hebt), doe het rustig aan, dan breekt het lijntje niet. :D

Geplaatst: 23.10.2011 - 12:00
door V70 classic
Met droog weer zul je zonder sneller zijn.
Bij een nat wegdek zal de gem rijder sneller zijn als het aan staat.
Zelf zet ik het zelden uit.
De 70 trek je in de 2 e trap nog vol in de track's op een droge weg.
Dan is het toch fijn als de electronica ingrijpt, ik weet nl. niet of moeders van slip gediend is.

Grts Ronald

Geplaatst: 23.10.2011 - 15:55
door JeroenSpock
Zou hij kunnen zien dat de auto gaat spinnen? Denk dat hij dat pas door heeft als het ook echt gebeurd, en dat je dus altijd het volle vermogen hebt.
Vorig jaar merkte ik dat hij zonder STC naar de stoepranden trekt op sneeuw, toen ik hem weer aan zette bleef hij mooi rechtdoor gaan. Toch apart hoe zoiets zijn werk doet.
Oja, 3 weken terug toen het regende had ik bij 70km/u in de 3 nog wielspin, toen greep meneertje ook maar even in haha.

Geplaatst: 23.10.2011 - 16:43
door V70 classic
Het werkt via de ABS sensors.
Dus door vergelijk merkt hij slip op.
De max tractie heb je met minimale wiel spin.
Kortom.
Een goede chauffeur zal er weinig voordeel van hebben.
Maar in extreme gevallen helpt het je en dat kan schade of ellende voorkomen.
Daarom is het bij de "super" sportwagens ook gedeeltelijk of volledig uit te schakelen.
Want er is niets zo leuk als het rijden in de marge.
En ja, als je dat echt wilt koop je geen Volvo.

Grts

Geplaatst: 23.10.2011 - 21:52
door elianmars
945i schreef:Als je echt hard wil rijden moet je geen FWD hebben. Tot die tijd (dat je het licht gezien hebt), doe het rustig aan, dan breekt het lijntje niet. :D
:roll:

Weer zo'n opmerking die kant noch wal raakt. Hard rijden gaat prima met FWD. Ik vraag me iedere keer weer af waar jij de "wijsheid" vandaan haalt....

Geplaatst: 23.10.2011 - 21:57
door 945i
Ervaring. Of jij rijdt als een watje, of er komt geen 300+ op je voorwielen, of je hebt een hele sterke stuurdemper. :)
Maar goed hoeken gaat niet met zoveel vermogen op de voorwielen, je wordt voorbijgereden bij elke bocht door een RWD met de helft aan vermogen.

(vriendelijk bedoeld hoor!) ;)

Geplaatst: 23.10.2011 - 22:04
door elianmars
945i schreef:Ervaring. Of jij rijdt als een watje, of er komt geen 300+ op je voorwielen, of je hebt een hele sterke stuurdemper. :)
Maar goed hoeken gaat niet met zoveel vermogen op de voorwielen, je wordt voorbijgereden bij elke bocht door een RWD met de helft aan vermogen.

(vriendelijk bedoeld hoor!) ;)
Nu zeg je het op een andere manier. Goed hoeken met zoveel vermogen op de voorwielen is iets anders dan "gewoon" hard rijden :wink:

Ik kan prima hard rijden met FWD. In de bochten doe ik iets rustiger aan, aangezien dan inderdaad STC wel eens ingrijpt.
Maar als ik na de bocht het gas weer vol intrap, is de RWD met de helft aan vermogen nergens meer te bekennen :D

Geplaatst: 23.10.2011 - 22:08
door 945i
Rechtuit hard rijden is toch niks aan? Vind ik tenminste..Volgens mij had ik geen AWD geschreven toch..? ;)

Geplaatst: 23.10.2011 - 22:12
door elianmars
945i schreef:Rechtuit hard rijden is toch niks aan? Vind ik tenminste..Volgens mij had ik geen AWD geschreven toch..? ;)
Ja hoor, ik vind het heerlijk om net na een bocht vol op het gas te gaan.
Ach, ieder rijdt op zijn eigen manier, lijkt me.

En ik heb ook geen AWD geschreven, hoor O:)

Geplaatst: 23.10.2011 - 22:16
door witte480
Met gechipte AWD D5 brand het lampje ook als je volgas geeft hoor :D

Geplaatst: 23.10.2011 - 22:20
door 945i
Ja jongens, tractie blijft het probleem met FWD. Het is niet anders. ;)

Geplaatst: 23.10.2011 - 22:45
door toppertje
945i schreef:Ja jongens, tractie blijft het probleem met FWD. Het is niet anders. ;)
mwoah,
als ik achteruit rijd met mijn FWD,heb ik traktie zat.

Geplaatst: 23.10.2011 - 22:48
door 945i
:)

200 pk op de voorwielen is wel maximaal voor een grote auto.

Geplaatst: 24.10.2011 - 09:06
door crackedtooth
945i schreef::)

200 pk op de voorwielen is wel maximaal voor een grote auto.
onzin, goede banden dan 300pk rica geen probleem in 95% van de dagen

Michel SP3 , of de conti 5p

Geplaatst: 24.10.2011 - 09:22
door 945i
Ja hehe, maar waarom mensen 300 pk in een auto willen waarin je ze niet allemaal kan benutten, is mij een raadsel.
Vermogen moet je op de weg kunnen brengen onder elke omstandigheid, bocht uit, gas erop.
Bij een FWD wordt het vermogen dusdanig geknepen dat een RWD met de helft van het vermogen sneller is.

Maar jij hebt 90%-10% awd....:) Dat scheelt...

Geplaatst: 24.10.2011 - 10:17
door crackedtooth
945i schreef:Ja hehe, maar waarom mensen 300 pk in een auto willen waarin je ze niet allemaal kan benutten, is mij een raadsel.
Vermogen moet je op de weg kunnen brengen onder elke omstandigheid, bocht uit, gas erop.
Bij een FWD wordt het vermogen dusdanig geknepen dat een RWD met de helft van het vermogen sneller is.

Maar jij hebt 90%-10% awd....:) Dat scheelt...
de volvo AWD is perm 90-10 , max 50-50 , haldex

Maarre ik had het over de kapotte T5, dat chippen merk je dus enorm hoor in acceleratie en wielspin echt maar zelden op natte dagen, scheelt echt in acceleratie en ongechipte T5 zo goed als geen wielslip en dat is al 250pk

moet je maar eens in rijden tov 200pk , verschil merkt iedereen.
of je daar dan ook voor wilt betalen is een andere zaak

Geplaatst: 24.10.2011 - 10:49
door V70 classic
crackedtooth schreef:
945i schreef::)

200 pk op de voorwielen is wel maximaal voor een grote auto.
onzin, goede banden dan 300pk rica geen probleem in 95% van de dagen

Michel SP3 , of de conti 5p
Die bandjes hebben indeed veel grip.
Toch laat ik de volgende ronde mich HP prem monteren.
Dit om de AWD en GT wat te ontlasten.
Al hebben die het relatief makkelijk omdat ik enkel vanuit een rollende start in 2 en lock-up op het gas ga.
Ik blij wat dat betreft voorzichtig mat deze ralle systemen.
Overgens vindt ik dat trac's een wegrij hulp.
Wil je echt met je FWD op het gas monteer dan een LS diff.

Grts

Geplaatst: 24.10.2011 - 11:25
door crackedtooth
wat heeft MTE met jouw auto gedaan ?
:p
Zelf altijd bewust handbak, geatronic blijf zwakke schakel bij veel pk bij volvo. En goede banden maakt veel uit inderdaad, kost wat maar goede tractie en goede slijtvastheid bij die twee

Geplaatst: 24.10.2011 - 11:50
door V70 classic
crackedtooth schreef:wat heeft MTE met jouw auto gedaan ?
:p
Nog niet genoeg :P
We zijn nu halverwege, maar ik trek hem nu al simpel in de track's.
Maar dit zal niet meer worden omdat het koppel in de eerste 3 trappen is begrenst.
Juist om het een beetje heel te houden.
En valt ie op straat laten we hem up- graden zodat ie meer koppel aan kan.

Nie prullen :evil:

Grts Ronald