Pagina 1 van 2
basiscursus geartronic
Geplaatst: 30.10.2011 - 21:32
door jeansimon
In onze V70 hebben wij een geatronic automaat.
Nu is dit onze eerste auto met automaat...dus... een basiscursus automaat is zeer gewenst...
in ieder geval in de stand N.
Wanneer gebruik je die stand? Tot op heden hebben we alles gebruikt m.u.v. N.
Geplaatst: 30.10.2011 - 21:33
door bart simpson
in N staat hij vrij (maar krijg je je sleutel niet uit het contact) je kunt hem dan handmatig verplaatsen (duwen ofzo)
Geplaatst: 30.10.2011 - 21:34
door jeansimon
dank je wel!
wat voor nut heeft vrij? Als je in de file staat ofzo?
Geplaatst: 30.10.2011 - 21:36
door bart simpson
jeansimon schreef:dank je wel!
wat voor nut heeft vrij? Als je in de file staat ofzo?
nee, het is een neutrale positie tussen de R en de D
Geplaatst: 30.10.2011 - 21:39
door toppertje
jeansimon schreef:dank je wel!
wat voor nut heeft vrij? Als je in de file staat ofzo?
starten doe je toch in de N-stand? :oops:
Geplaatst: 30.10.2011 - 21:40
door bart simpson
Starten kan in P, daar staat hij in als je de auto ontsluit, het kan uiteraard ook in N maar dat is niet de functie van N
Geplaatst: 30.10.2011 - 21:43
door VolvoXC70
:-#
Geplaatst: 30.10.2011 - 21:45
door Fredhead
In welke andere stand zou je het willen proberen?
Lijkt mij persoonlijk de enige juiste versnelling om in te slepen bij een automaat
Geplaatst: 30.10.2011 - 21:46
door bart simpson
VolvoXC70 schreef:Mag je de auto slepen in de N??
nee
Geplaatst: 30.10.2011 - 21:51
door w.stif
Of natuurlijk bij stilstaand verkeer, zoals rood stoplicht dat al een hele tijd op rood staat, of voor een geopende brug en hte is heel warm[airco] maar natuurlijk ook voor een spoorweg overgang.
Bij al deze dingen kan hij in de N
Geplaatst: 30.10.2011 - 21:57
door Msuidgeest
Een automaat van Volvo mag je nooit slepen, enkele uitzonderingen daar gelaten (een paar kilometer en niet harder dan 30 km/h), tenzij je de aandrijfassen verwijderd. Je hebt namelijk geen olie-beweging in de automaat.
Een Mercedes-automaat mag wel gesleept worden omdat de inwendige oliepomp aangedreven wordt door de uitgaande as naar de aangedreven wielen. En dat is een van de grootste verschillen tussen beide merken.
Geplaatst: 30.10.2011 - 21:59
door Fredhead
Dan was ik daarmee in de war, laatst een Mercedes automaat gesleept en dat was totaal geen probleem in z'n N
Geplaatst: 31.10.2011 - 07:12
door mad
De "N" gebruik ik als ik wat moet wachten in de file of voor een verkeerslicht, of als m'n vrouw weer even moet pinnen... dan hoef ik m'n poot niet voortdurend op de rem te houden. "G" zit dan te ver weg..
En verder: RTFM...

Geplaatst: 31.10.2011 - 09:05
door sbv
Starten doe ik altijd in de P. De N gebruik ik enkel als ik lang sta te wachten voor stoplicht of in de file en als ik de auto in de garage een stukje weg wil duwen verder niet
Geplaatst: 31.10.2011 - 11:32
door M@rcel
Als ik lang sta te wachten, zet ik hem niet in N omdat de oliepomp van de bak dan niet draait.
Geplaatst: 31.10.2011 - 11:33
door Hoeked
En dan nog even dit: Voor het behoud van de achterremschijven is het ook handig de N-stand te gebruiken als je bijv. net van de snelweg af bent komen vliegen en onderaan de afrit voor het stoplicht moet wachten. Op de plek waar de remblokken de remschijf vast hebben (als je in D de rem vast blijft houden) kan de opgebouwde remwarmte niet weg waardoor de schijven krom kunnen trekken. Als je niet bij elke keer remmen op een massage zit te wachten zijn kromme schijven zeer hinderlijk.
Geplaatst: 31.10.2011 - 11:34
door FrankS60
M@rcel schreef:Als ik lang sta te wachten, zet ik hem niet in N omdat de oliepomp van de bak dan niet draait.
Maakt dat veel uit dan, bij een stationair toerental en geen verder belasting?
Geplaatst: 31.10.2011 - 11:42
door M@rcel
Hoeked schreef:En dan nog even dit: Voor het behoud van de achterremschijven is het ook handig de N-stand te gebruiken als je bijv. net van de snelweg af bent komen vliegen en onderaan de afrit voor het stoplicht moet wachten. Op de plek waar de remblokken de remschijf vast hebben (als je in D de rem vast blijft houden) kan de opgebouwde remwarmte niet weg waardoor de schijven krom kunnen trekken. Als je niet bij elke keer remmen op een massage zit te wachten zijn kromme schijven zeer hinderlijk.
Stoppen met voldoende afstand en steeds een stukje verder laten rollen door je voet van de rem te halen voorkomt ook kromme schijven.
Geplaatst: 31.10.2011 - 11:52
door Hoeked
Klopt! Totdat je iemand bij je hebt die snel last heeft van wagenziekte. Anders is de handrem ook nog een optie. Die werkt namelijk niet op de remblokken maar heeft aparte remsigmenenten in ouderwetse remtrommelvorm.
Geplaatst: 31.10.2011 - 12:17
door arnoud
Als je door een automatische wasstraat wordt getrokken moet je hem ook in de "N" stand zetten.