In onze V70 hebben wij een geatronic automaat.
Nu is dit onze eerste auto met automaat...dus... een basiscursus automaat is zeer gewenst...
in ieder geval in de stand N.
Wanneer gebruik je die stand? Tot op heden hebben we alles gebruikt m.u.v. N.
basiscursus geartronic
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
in N staat hij vrij (maar krijg je je sleutel niet uit het contact) je kunt hem dan handmatig verplaatsen (duwen ofzo)
Volvo for life
- jeansimon
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 17.10.2011 - 00:33
dank je wel!
wat voor nut heeft vrij? Als je in de file staat ofzo?
wat voor nut heeft vrij? Als je in de file staat ofzo?
Opel Corsa 1.2 1984, Ford Escort 1.6 1987, Daihatsu Applause 1.6 1992, Renault Megane 2.0 1998, Fiat Panda 0.75 1988, Lancia Ypsillon 1.0 1995, Alfa Romeo 145 1.6 1997, Fiat Marea Weekend 1.6 1999, Fiat Panda 1.2 2004, Fiat Stilo mw 1.6 2004, Seat Marbella 0.75 1995, Volvo V70 T5 2001, Volvo 340 1.4 1990
"Amor vincit omnia"
"Amor vincit omnia"
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
nee, het is een neutrale positie tussen de R en de Djeansimon schreef:dank je wel!
wat voor nut heeft vrij? Als je in de file staat ofzo?
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Starten kan in P, daar staat hij in als je de auto ontsluit, het kan uiteraard ook in N maar dat is niet de functie van N
Volvo for life
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27496
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
In welke andere stand zou je het willen proberen?
Lijkt mij persoonlijk de enige juiste versnelling om in te slepen bij een automaat
Lijkt mij persoonlijk de enige juiste versnelling om in te slepen bij een automaat
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
neeVolvoXC70 schreef:Mag je de auto slepen in de N??
Volvo for life
-
- 4th Gear member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
- Locatie: West-Friesland
Of natuurlijk bij stilstaand verkeer, zoals rood stoplicht dat al een hele tijd op rood staat, of voor een geopende brug en hte is heel warm[airco] maar natuurlijk ook voor een spoorweg overgang.
Bij al deze dingen kan hij in de N
Bij al deze dingen kan hij in de N
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21547
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Een automaat van Volvo mag je nooit slepen, enkele uitzonderingen daar gelaten (een paar kilometer en niet harder dan 30 km/h), tenzij je de aandrijfassen verwijderd. Je hebt namelijk geen olie-beweging in de automaat.
Een Mercedes-automaat mag wel gesleept worden omdat de inwendige oliepomp aangedreven wordt door de uitgaande as naar de aangedreven wielen. En dat is een van de grootste verschillen tussen beide merken.
Een Mercedes-automaat mag wel gesleept worden omdat de inwendige oliepomp aangedreven wordt door de uitgaande as naar de aangedreven wielen. En dat is een van de grootste verschillen tussen beide merken.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27496
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dan was ik daarmee in de war, laatst een Mercedes automaat gesleept en dat was totaal geen probleem in z'n N
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
De "N" gebruik ik als ik wat moet wachten in de file of voor een verkeerslicht, of als m'n vrouw weer even moet pinnen... dan hoef ik m'n poot niet voortdurend op de rem te houden. "G" zit dan te ver weg..
En verder: RTFM...
En verder: RTFM...

XC70 D5 2009 Ocean Race
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Starten doe ik altijd in de P. De N gebruik ik enkel als ik lang sta te wachten voor stoplicht of in de file en als ik de auto in de garage een stukje weg wil duwen verder niet
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Hoeked
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 10.08.2011 - 20:51
- Locatie: Zwolle
En dan nog even dit: Voor het behoud van de achterremschijven is het ook handig de N-stand te gebruiken als je bijv. net van de snelweg af bent komen vliegen en onderaan de afrit voor het stoplicht moet wachten. Op de plek waar de remblokken de remschijf vast hebben (als je in D de rem vast blijft houden) kan de opgebouwde remwarmte niet weg waardoor de schijven krom kunnen trekken. Als je niet bij elke keer remmen op een massage zit te wachten zijn kromme schijven zeer hinderlijk.
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Maakt dat veel uit dan, bij een stationair toerental en geen verder belasting?M@rcel schreef:Als ik lang sta te wachten, zet ik hem niet in N omdat de oliepomp van de bak dan niet draait.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Stoppen met voldoende afstand en steeds een stukje verder laten rollen door je voet van de rem te halen voorkomt ook kromme schijven.Hoeked schreef:En dan nog even dit: Voor het behoud van de achterremschijven is het ook handig de N-stand te gebruiken als je bijv. net van de snelweg af bent komen vliegen en onderaan de afrit voor het stoplicht moet wachten. Op de plek waar de remblokken de remschijf vast hebben (als je in D de rem vast blijft houden) kan de opgebouwde remwarmte niet weg waardoor de schijven krom kunnen trekken. Als je niet bij elke keer remmen op een massage zit te wachten zijn kromme schijven zeer hinderlijk.
- Hoeked
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 10.08.2011 - 20:51
- Locatie: Zwolle
Klopt! Totdat je iemand bij je hebt die snel last heeft van wagenziekte. Anders is de handrem ook nog een optie. Die werkt namelijk niet op de remblokken maar heeft aparte remsigmenenten in ouderwetse remtrommelvorm.
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11743
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Als je door een automatische wasstraat wordt getrokken moet je hem ook in de "N" stand zetten.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green