Pagina 1 van 2
wel of geen distributieriem?
Geplaatst: 04.11.2011 - 19:21
door MarvinV70
Beste leden,
Mijn Volvo V70 2.5d uit 2000 heb ik 2e hands gekocht. Volgens de man waarvan ik hem gekocht heb, zou mijn auto bij 225.000 km een nieuwe motor gekregen hebben. Tevens zou er een nieuwe distributieriem opgelegd zijn.
Als ik zo het boekje bekijk, dan wordt er niet over een nieuwe d-riem gesproken. De onderdelen die bij dit onderhoud vervangen zijn, hebben wel met een d-riem te maken (denk ik). Zelf ben ik niet super technisch, maar het volgende is vervangen:
- motor van 117.000km
- getande riem
- rollen
- filters
- waterpomp
Is het mogelijk om bovenstaande dingen te vervangen zonder een nieuwe d-riem?
Bedankt!
Geplaatst: 04.11.2011 - 19:25
door Doeke Dobma
De getande riem is de distributieriem!
Geplaatst: 04.11.2011 - 19:28
door MarvinV70
Bedankt voor je snelle reactie!
Ah super! Ik ga m'n afspraak bij de garage omzetten naar een gewone grote beurt, ipv d-riem+beurt!

Geplaatst: 04.11.2011 - 19:29
door 945i
Bij die motor zit er ook nog een pompriem, zou ik ook niet vergeten... Is een vrij essentieel ding.
Geplaatst: 04.11.2011 - 19:32
door MarvinV70
Oke, ik kan niet uit het boekje opmaken dat ook de pompriem vervangen is.
Geplaatst: 04.11.2011 - 19:51
door V70 T5 assen
Ja die kan ook veel schade aanrichten als die knalt.
Geplaatst: 04.11.2011 - 21:09
door toppertje
V70 T5 assen schreef:Ja die kan ook veel schade aanrichten als die knalt.
oh,
vertel!
Geplaatst: 04.11.2011 - 22:01
door peter geurts
pompriem veel schade ????? {leg eens uit}
Geplaatst: 04.11.2011 - 23:21
door Ramon&Ramon
Als de pompriem breekt,stopt de motor,schade is er verder niet,alleen lastig!
Die pompriemen gaan om de 60000km..
Geplaatst: 05.11.2011 - 09:03
door toppertje
Ramon&Ramon schreef:Als de pompriem breekt,stopt de motor,schade is er verder niet,alleen lastig!
Die pompriemen gaan om de 60000km..
dat was ook mijn mening,vandaar mijn reaktie
naar@V70t5ASSEN
Geplaatst: 05.11.2011 - 09:10
door MarvinV70
Om de 60.000km. Ik ga ervan uit dat deze ook gewoon "los" vervangen kunnen worden?
Geplaatst: 05.11.2011 - 09:12
door 945i
Los van de distributieriem? Ja, zit aan de andere kant van het blok.
Geplaatst: 05.11.2011 - 09:28
door Hans oet Twent
Jeetje pompriem... nooit van gehoord wat doet dat ding dan exact? Iets met de brandstofpomp of oliepomp? De D5 of 2.4D heeft die ook zo'n riem?
Geplaatst: 05.11.2011 - 09:31
door 945i
Nee Han, die riem is uitsluitend voor de VW blokken en drijft de pomp aan die de brandstof voorziening regelt.
Geplaatst: 05.11.2011 - 09:35
door Hans oet Twent
Oké, weer wat geleerd. In mijn Passat is er iets in de oliepomp geknapt. Met als gevolg dat het gehele koelvloeistof systeem vol olie zat. Heeft dat met hetzelfde item te maken? Overigens was dat een 2.0TDI Commonrail diesel en niet de pompverstuiver. Ehm wellicht heeft dat laatste woord pompverstuiver ook wel iets met het issue pompriem te maken...?
Geplaatst: 05.11.2011 - 09:37
door 945i
Du bist ein ganz schlaue bursche!

Geplaatst: 05.11.2011 - 15:44
door V70 T5 assen
toppertje schreef:Ramon&Ramon schreef:Als de pompriem breekt,stopt de motor,schade is er verder niet,alleen lastig!
Die pompriemen gaan om de 60000km..
dat was ook mijn mening,vandaar mijn reaktie
naar@V70t5ASSEN
Heb me eens laten vertellen dat bij deze 5 cil.(audi) blokken vaak alleen de d riem wordt vervangen , en dus die andere wordt "vergeten" en dat als hij knapt en delen hiervan komen tussen andere draaiende delen dat het niet goed afloopt.
Een collega van mij met een vw bus met het zelfde blok heeft zoiets gehad...
Nogmaals van horen zeggen , maar op het forum proberen we elkaar te helpen , ook om evt onheil te voorkomen.
Geplaatst: 05.11.2011 - 15:49
door Ramon&Ramon
Dat is mogelijk,maar komt gelukkig weinig voor,het is maar een heel kort riempje,vaak wordt hij vergeten te vervangen,dom en vervelend als hij breekt,hij is ook vaak de oorzaak van een brandend storingslampje bij die diesels.
De distributeiriem gaat om de 120000km en die pompriem om de 60000km,veel garage,s weten dat niet.
Geplaatst: 05.11.2011 - 15:54
door Ramon&Ramon
Hans oet Twent schreef:Oké, weer wat geleerd. In mijn Passat is er iets in de oliepomp geknapt. Met als gevolg dat het gehele koelvloeistof systeem vol olie zat. Heeft dat met hetzelfde item te maken? Overigens was dat een 2.0TDI Commonrail diesel en niet de pompverstuiver. Ehm wellicht heeft dat laatste woord pompverstuiver ook wel iets met het issue pompriem te maken...?
Bij een pompverstuiverdiesel worden de verstuivers bedient door de nokkenas,zijn kleine pompjes die de brandstof onder hoge druk inspuiten,de opening van de verstuivers wordt electronisch,s geregeld.
Vandaar de problemen die wel is onstaan bij die diesels,doordat de kabelboom die onder het klepdeksel zit stukgaat en waarbij hij op drie cilinders gaat lopen.
Het verhaal van de oliepomp die stuk gaat en daarbij olie in de koelvloeistof terecht komt ontgaat mij even.
Ik zelf denk dat er iets mis is gegaan in de warmtewisselaar van het oliefilter,dat kan wel.
Geplaatst: 05.11.2011 - 17:49
door MarvinV70
Oke, maar als ik zo op internet lees, gaat het vooral om de eerste "vierkante" V70 modellen. Die van mij is het 2e model V70, zoals onder mijn bericht afgebeeld. Het betreft ook een Audi blok. Zit hier dan ook een pompriem op?