Na wat speurwerk kom ik tot de volgende omschrijving:
We onderscheiden de dynamische en de kinematische viscositeit.
Bij de meting van de dynamische viscositeit komen we tot de indeling in SAE ‘winterklassen’ 0W, 5W, 10W, 15W, 20W en 25W. Hoe kleiner het getal voor de ‘W’ des te ‘dunvloeibarer’ is de olie in de kou. Zo voldoet een 10W-olie bij min 20 graden C aan alle gangbare vereisten van de motor-constructeurs, een 5W-olie doet dat nog bij min 30 graden C.
De kinematische viscositeit is de verhouding van de dynamische viscositeit t.o.v. de dichtheid van de olie bij een bepaalde temperatuur. Hier komt men bij een test-temperatuur van 100 graden C tot de indeling in SAE ‘zomerklassen’ 20, 30, 40, 50, 60. Hoe groter het getal achter de ‘W’ des te ‘dikvloeibarer’ is de olie bij 100 graden C.
Een SAE-30 olie loopt in de zomer dus lichter dan een SAE-50 olie, echter is bij de 50-er olie de smeerfilm bij hogere temperaturen meer belastbaar (bijv. voor de autosport).
De S70 20v 2.5 kan volgens onderhoudshandleiding 5w30, 40 en 10w40 krijgen, bij zware belasting, staat erbij, 15w40 aanbevolen. Ik lees regelmatig dat men dikkere olie (15w40) neemt als het verbruik en bijgeluiden toenemen.
Nu de vraag; onze s70 verbruikt weinig olie met 225000 KMS. Laatste olieverversing was bij 210000. Na lange snelwegritten neemt klepstotergeluid rond de 2000-2500rpm toe. Als ik alle meningen op een rij zet concludeer ik dat bij hoge temperatuur de motorolie 5w30 te dun is.
Iemand met ervaring of advies voor de soort olie die ik het beste kan gebruiken?