Foutmelding turbo wastegate

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
rdkraker
3rd Gear member
Berichten: 252
Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:28
Locatie: Bergen NH

Ik gebruik sinds kort het programma Torque (op android) om mn OBD2 uit te lezen.

Ik krijg hier regelmatig de melding P0244 - Turbocharger Wastegate solenoid A range/performance

Héééél soms valt tijdens het rijden (vaak file) de turbo uit, opnieuw starten en dan doet ie het weer.

Enig idee hoe lang de turbo het nog uit gaat houden :-) ?
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Wastegate is de turbo druk regelklep, dus kleine kans dat de turbo zelf stuk is. Neem aan dat je dat wel begrepen had?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Kan veroorzaakt worden door je tuning...
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Want?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Lijkt me weer typisch zo'n software downloader, zonder te weten wat ze doen...
-edit-
Even het lijstje voor de S60 afgelopen:
Diesel altijd +34 pk
Benzine turbo altijd +32pk
Benzine zonder turbo altijd +15pk

Vind ik toch knap werkt! Lekker maatwerk...
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

De solenoid is dus het turboregelventiel,die waarschijnlijk stuk is,heeft niets met schade aan de turbo of wat dan ook te maken..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Het gaat om de turbo wastegate solenoid,een solenoid is dus een relais die de wastegate zijn werk laat doen..
waar die vacuumslangetjes op zitten.
Als je zelf iets uit wilt lezen is het wel belangrijk te weten wat wat is!
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

EVV schreef:Lijkt me weer typisch zo'n software downloader, zonder te weten wat ze doen...
-edit-
Even het lijstje voor de S60 afgelopen:
Diesel altijd +34 pk
Benzine turbo altijd +32pk
Benzine zonder turbo altijd +15pk

Vind ik toch knap werkt! Lekker maatwerk...
De grote maatwerk tuners adverteren allemaal met een bepaalde vermogenstoename.... Die zijn allemaal slecht dus??

Ramon&Ramon, mijn idee!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Een tuner als Rica adverteert voor iedere motor een andere toename, dat lijkt me beter tunen dan ieder motor met een bepaalde brandstof exact even veel PKs erbij. Dat klinkt een beetje als niet getest.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Een tuner als Rica adverteert voor iedere motor een andere toename, dat lijkt me beter tunen dan ieder motor met een bepaalde brandstof exact even veel PKs erbij. Dat klinkt een beetje als niet getest.
Met dit soort antwoorden vraag ik me altijd af of ze in de fabriek bij Volvo ook elke auto afzonderlijk op zijn vermogen gaan testen....
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

EVV schreef:Een tuner als Rica adverteert voor iedere motor een andere toename, dat lijkt me beter tunen dan ieder motor met een bepaalde brandstof exact even veel PKs erbij. Dat klinkt een beetje als niet getest.
Ik zie nu wat je bedoeld idd. Voor alle dieselversies dezelfde toename, terwijl er in de basis al drie zijn.
Maargoed, door de tuning lijkt mij de storing stug. Anders had het zich al eerder voor gedaan?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Niet alleen voor de diesels, maar ook voor de benzine turbo motoren allemaal dezelfde toename...

Kan het niet veroorzaakt worden doordat de tuner de wastegate verder open zet, maar de controle waarde niet aangepast heeft?
De storing komt nu pas naar voren omdat de TS pas sinds kort met een scan tool rijdt ;)
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik ben nu wel benieuwd hoe lang er al met de "chip" gereden is?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
rdkraker
3rd Gear member
Berichten: 252
Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:28
Locatie: Bergen NH

Zou t niet durven zeggen. Heb de auto nu een jaar (+23000km) van iig de tweede eigenaar. De melding verschijnt overigens niet altijd. Soms lees ik m uit is er niets aan de hand. Tel daarbij wel op het heel af en toe uitvallen van de turbo.

R&R: Ik weet ook idd niet wat wat is :-) Daarom vraag ik hier juist om advies. Weet ik vast n beetje waarmee ik naar de garage kan stappen.
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Noodloop is wat anders als het uitvallen van de turbo :wink:
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

zo,n turboregelventiel kun je los kopen en hem er zelf opzetten,dat is 5 minuten werk
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

rdkraker schreef:Zou t niet durven zeggen. Heb de auto nu een jaar (+23000km) van iig de tweede eigenaar. De melding verschijnt overigens niet altijd. Soms lees ik m uit is er niets aan de hand. Tel daarbij wel op het heel af en toe uitvallen van de turbo.

R&R: Ik weet ook idd niet wat wat is :-) Daarom vraag ik hier juist om advies. Weet ik vast n beetje waarmee ik naar de garage kan stappen.
Zoals Ramon&Ramon al zegt, er is weinig aan de hand. De TCV (Turbo Control Valve) doet zijn werk niet meer goed. Heeft helemaal niks met het tunen te maken, wat hier wordt gesuggereerd.

Je kunt een nieuwe TCV bij de dealer gaan halen, maar eventueel ook een TCV van IPD aanschaffen. Vooral bij een getunede wagen heeft dit zin. De druk wordt iets langer vast gehouden, wat je goed merkt.
Ik heb er zelf ook eentje gemonteerd.

Zie hier.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

" De druk wordt iets langer vast gehouden, wat je goed merkt."

Wat merk je dan? Meer vermogen?
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

JosW schreef:" De druk wordt iets langer vast gehouden, wat je goed merkt."

Wat merk je dan? Meer vermogen?
Het vermogen blijft langer aanwezig.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
rdkraker
3rd Gear member
Berichten: 252
Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:28
Locatie: Bergen NH

Ramon&Ramon schreef:zo,n turboregelventiel kun je los kopen en hem er zelf opzetten,dat is 5 minuten werk
Haha wellicht dat mijn technische kennis hier iets wordt overschat.
Maar goed, met de jaren wordt ik wel handiger heb ik gemerkt.. ;)

Waar zit dat ding dan? Lijkt op de foto IPD gewoon werken met slangtjes (met slangeklemmetjes?)
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”