Pagina 1 van 2
Foutmelding turbo wastegate
Geplaatst: 09.11.2011 - 14:08
door rdkraker
Ik gebruik sinds kort het programma Torque (op android) om mn OBD2 uit te lezen.
Ik krijg hier regelmatig de melding P0244 - Turbocharger Wastegate solenoid A range/performance
Héééél soms valt tijdens het rijden (vaak file) de turbo uit, opnieuw starten en dan doet ie het weer.
Enig idee hoe lang de turbo het nog uit gaat houden

?
Geplaatst: 09.11.2011 - 15:18
door Thijs
Wastegate is de turbo druk regelklep, dus kleine kans dat de turbo zelf stuk is. Neem aan dat je dat wel begrepen had?
Geplaatst: 09.11.2011 - 15:23
door EVV
Kan veroorzaakt worden door je tuning...
Geplaatst: 09.11.2011 - 15:24
door Thijs
Want?
Geplaatst: 09.11.2011 - 15:29
door EVV
Lijkt me weer typisch zo'n software downloader, zonder te weten wat ze doen...
-edit-
Even het lijstje voor de S60 afgelopen:
Diesel altijd +34 pk
Benzine turbo altijd +32pk
Benzine zonder turbo altijd +15pk
Vind ik toch knap werkt! Lekker maatwerk...
Geplaatst: 09.11.2011 - 17:18
door Ramon&Ramon
De solenoid is dus het turboregelventiel,die waarschijnlijk stuk is,heeft niets met schade aan de turbo of wat dan ook te maken..
Geplaatst: 09.11.2011 - 17:21
door Ramon&Ramon
Het gaat om de turbo wastegate solenoid,een solenoid is dus een relais die de wastegate zijn werk laat doen..
waar die vacuumslangetjes op zitten.
Als je zelf iets uit wilt lezen is het wel belangrijk te weten wat wat is!
Geplaatst: 09.11.2011 - 18:20
door Thijs
EVV schreef:Lijkt me weer typisch zo'n software downloader, zonder te weten wat ze doen...
-edit-
Even het lijstje voor de S60 afgelopen:
Diesel altijd +34 pk
Benzine turbo altijd +32pk
Benzine zonder turbo altijd +15pk
Vind ik toch knap werkt! Lekker maatwerk...
De grote maatwerk tuners adverteren allemaal met een bepaalde vermogenstoename.... Die zijn allemaal slecht dus??
Ramon&Ramon, mijn idee!
Geplaatst: 09.11.2011 - 19:26
door EVV
Een tuner als Rica adverteert voor iedere motor een andere toename, dat lijkt me beter tunen dan ieder motor met een bepaalde brandstof exact even veel PKs erbij. Dat klinkt een beetje als niet getest.
Geplaatst: 09.11.2011 - 19:47
door Rippie V70
Een tuner als Rica adverteert voor iedere motor een andere toename, dat lijkt me beter tunen dan ieder motor met een bepaalde brandstof exact even veel PKs erbij. Dat klinkt een beetje als niet getest.
Met dit soort antwoorden vraag ik me altijd af of ze in de fabriek bij Volvo ook elke auto afzonderlijk op zijn vermogen gaan testen....
Geplaatst: 10.11.2011 - 12:50
door Thijs
EVV schreef:Een tuner als Rica adverteert voor iedere motor een andere toename, dat lijkt me beter tunen dan ieder motor met een bepaalde brandstof exact even veel PKs erbij. Dat klinkt een beetje als niet getest.
Ik zie nu wat je bedoeld idd. Voor alle dieselversies dezelfde toename, terwijl er in de basis al drie zijn.
Maargoed, door de tuning lijkt mij de storing stug. Anders had het zich al eerder voor gedaan?
Geplaatst: 10.11.2011 - 13:00
door EVV
Niet alleen voor de diesels, maar ook voor de benzine turbo motoren allemaal dezelfde toename...
Kan het niet veroorzaakt worden doordat de tuner de wastegate verder open zet, maar de controle waarde niet aangepast heeft?
De storing komt nu pas naar voren omdat de TS pas sinds kort met een scan tool rijdt

Geplaatst: 10.11.2011 - 13:01
door Thijs
Ik ben nu wel benieuwd hoe lang er al met de "chip" gereden is?
Geplaatst: 11.11.2011 - 16:01
door rdkraker
Zou t niet durven zeggen. Heb de auto nu een jaar (+23000km) van iig de tweede eigenaar. De melding verschijnt overigens niet altijd. Soms lees ik m uit is er niets aan de hand. Tel daarbij wel op het heel af en toe uitvallen van de turbo.
R&R: Ik weet ook idd niet wat wat is

Daarom vraag ik hier juist om advies. Weet ik vast n beetje waarmee ik naar de garage kan stappen.
Geplaatst: 11.11.2011 - 16:54
door Thijs
Noodloop is wat anders als het uitvallen van de turbo

Geplaatst: 11.11.2011 - 16:57
door Ramon&Ramon
zo,n turboregelventiel kun je los kopen en hem er zelf opzetten,dat is 5 minuten werk
Geplaatst: 11.11.2011 - 19:43
door elianmars
rdkraker schreef:Zou t niet durven zeggen. Heb de auto nu een jaar (+23000km) van iig de tweede eigenaar. De melding verschijnt overigens niet altijd. Soms lees ik m uit is er niets aan de hand. Tel daarbij wel op het heel af en toe uitvallen van de turbo.
R&R: Ik weet ook idd niet wat wat is

Daarom vraag ik hier juist om advies. Weet ik vast n beetje waarmee ik naar de garage kan stappen.
Zoals Ramon&Ramon al zegt, er is weinig aan de hand. De TCV (Turbo Control Valve) doet zijn werk niet meer goed. Heeft helemaal niks met het tunen te maken, wat hier wordt gesuggereerd.
Je kunt een nieuwe TCV bij de dealer gaan halen, maar eventueel ook een TCV van IPD aanschaffen. Vooral bij een getunede wagen heeft dit zin. De druk wordt iets langer vast gehouden, wat je goed merkt.
Ik heb er zelf ook eentje gemonteerd.
Zie
hier.
Geplaatst: 13.11.2011 - 22:44
door JosW
" De druk wordt iets langer vast gehouden, wat je goed merkt."
Wat merk je dan? Meer vermogen?
Geplaatst: 14.11.2011 - 23:55
door elianmars
JosW schreef:" De druk wordt iets langer vast gehouden, wat je goed merkt."
Wat merk je dan? Meer vermogen?
Het vermogen blijft langer aanwezig.
Geplaatst: 15.11.2011 - 07:35
door rdkraker
Ramon&Ramon schreef:zo,n turboregelventiel kun je los kopen en hem er zelf opzetten,dat is 5 minuten werk
Haha wellicht dat mijn technische kennis hier iets wordt overschat.
Maar goed, met de jaren wordt ik wel handiger heb ik gemerkt..
Waar zit dat ding dan? Lijkt op de foto IPD gewoon werken met slangtjes (met slangeklemmetjes?)